Avto
5440 ogledov

Voznik prostofer: Ko jim povem svojo zgodbo, so šokirani

Peugeot Peugeot
Ravne na Koroškem so bile ene od tistih občin, ki so jih močno prizadele lanskoletne katastrofalne poplave. Številni so bili odrezani od sveta, predvsem starejši, ki živijo sami. Takim pri prevozu v bolnišnico, na pošto, v trgovino, pomagajo vozniki prostovoljci - prostoferji. Dva sta nam zaupala svojo zgodbo.

Prostoferji so prostovoljni vozniki, ki skrbijo za brezplačne prevoze za starejše. Prostofer je danes na voljo v 104 občinah po vsej Sloveniji. Prevoz lahko naročijo vsi tisti starejši, ki ne vozijo sami, nimajo svojcev, imajo nizke mesečne dohodke, pa tudi slabše povezave z javnimi prevoznimi sredstvi.

Vozniki prostoferji, prostovoljci, vas bodo odpeljali le po nujnih opravkih in do javnih ustanov, npr. v zdravstveni dom ali bolnišnico, v lekarno, na banko, pošto, upravno enoto ipd. Prostoferji ne uporabljajo svojih vozil, ampak vozila, za katera po navadi poskrbi občina, včasih pa so celo del dobrodelnosti, kot sam projekt Prostofer.

Peugeot | Avtor: Peugeot Peugeot

Tako je avtomobilska skupina Emil Frey lani na dobrodelnem dogodku županom v ujmah najbolj prizadetih regij v Sloveniji, občinam Črna na Koroškem, Luče, Mežica, Prevalje in Ravne na Koroškem, donirala pet vozil blagovnih znamk Citroën, Fiat, Mitsubishi Motors, Mercedes-Benz in Peugeot, hkrati pa vsem tudi pet brezplačnega rednega servisiranja. Občini Ljubno so izročili v 6-mesečno uporabo težko tovorno vozilo mercedes-benz arocs s kiper nadgradnjo podjetja TTN, ki je po besedah župana Franja Naraločnika zelo dobrodošel tudi pri sanaciji po poplavah in pomoči pri urejanju struge reke, ki je prestopila bregove in poplavila tovarne ter domove.

Prevozili že več kot 14.000 kilometrov

Občina Ravne na Koroškem je prejela vozilo peugeot 2008 in več kot pol leta po poplavah nas je zanimalo, v kakšne namene ga uporabljajo. Iz občine so nam posredovali odgovor, da vozilo dnevno uporabljajo za prevoze starejših in invalidov po celotni Sloveniji. "V okviru projekta Prostofer se vozilo uporablja za prevoze v zdravstvene ambulante, bolnišnice, zdravilišča,…., na preglede, posege, rehabilitacije, fizioterapije. Za ta namen vozimo po celotni Sloveniji. Za druge namene (pošta, banka, trgovina, obisk pokopališča, obisk kulturnih prireditev, ….) pa vozimo na območju občine. Vozilo je v večini dnevno zasedeno za te prevoze. Ko pa je prosto, pa ga uporabljamo še za potrebe civilne zaščite in za potrebe na terenu za odpravo posledic avgustovskih poplav in neurja," so pojasnili za Žurnal24.

Prostofer | Avtor: Osebni arhiv Osebni arhiv

Do zdaj so z dobrodelnim vozilom peugeot 2008 prevozili 14.500 kilometrov. Kot so nam pojasnili, so od osebnih avtomobilov v lasti občine starejši občani in invalidne osebe zelo odvisni. Gre za ranljive skupine občanov, ki nimajo lastnega prevoza, sami ne vozijo zaradi bolezni, starosti ali drugih ovir in nimajo na voljo bližnjih sorodnikov, ki bi jim lahko nudili prevoze.

Voznik, ki je v žiljenju dobil drugo priložnost

Govorili smo z dvema prostoferjema. Še posebej navdušujoča je zgodba Albina Razdevška, ki je eden od najmlajših prostovoljnih voznikov vključenih v projekt Prostofer na Ravnah na Koroškem. Danes 51-letni Razdevšek je invalidsko upokojen, od leta 2020 dalje pa je prostofer. Pred tem je dobil novo srce, njegova zgodba pa je navdih in upanje za marsikaterega potnika, ki ga prevaža v okviru projekta. Pravi, da večinoma opravlja daljše poti, velikokrat v Ljubljano. "Starejši imajo velike težave z mobilnostjo, sploh, ko morajo po opravkih izven naše občine. Veliko jih živi samih, otroci so se odselili. Včasih so sorodniki na dopustu in jih ne morejo prevažati po nujnih opravkih. Tu in tam naredim kakšno krajšo vožnjo, večinoma pa so to daljše poti. Lani sem kot prostofer prevozil 4.000 kilometrov, letos pa dobrih 1.000 kilometrov," pravi sogovornik in pojasnjuje, da veliko ljudi potrebuje pogovor v avtomobilu, zato morajo biti včasih tudi psihologi. "Veliko ljudi negoduje nad svojim zdravjem, ali pa, da imajo težave, potem pa jih, tiste, ki me še ne poznajo, šokiram s svojo zgodbo. Ko jim povem, kaj se mi je zgodilo in, da so mi transplantirali srce, se najprej ustrašijo, so šokirani, potem pa se pomirijo, ko vidijo, da sem aktiven in da opravljam še prostovoljno delo. Zelo jih zanima ta tematika," pravi Albin.
Pravi, da prostofer mora biti komunikativen. "Rad govorim, rad jih spodbujam, s številnimi smo postali prijatelji. Pa tudi drugimi prostoferji. Enkrat na leto nas občina povabi na skupno kosilo."

Prostofer | Avtor: Osebni arhiv Osebni arhiv

Razveseljivo je, da so na Ravnah na Koroškem vsi tisti, ki potrebujejo pomoč pri prevozu, dosegljivi z avtomobilom. Albin pravi, da so ceste kljub lanskim poplavam zelo dobro prevozne in urejene, zato nima težav z dostopom. Kdaj pa kdaj pa mu pomaga tudi to, da je peugeot 2008, s katerim opravlja vožnje »nekoliko bolj dvignjen od tal«. "Prav tak avto sem si želel kupiti, pa nisem imel dovolj denarja, zdaj pa ga lahko vozim kot prostofer," zaključuje.

Naokoli vozi tudi sošolce

Drugi naš sogovornik je Jože Slivnik, star 85 let. Pri 18 letih je naredil vozniški izpit za motocikel, pet let kasneje pa še za avtomobil. Prostofer je že od samega začetka projekta, bil je med prvimi v Sloveniji. Tako kot ženi, ki se jih zahvaljuje, ker je v času prevozov odsoten od doma, mu prostovoljstvo in dobrodelno veliko pomeni. Oba z ženo sta prostovoljca. "S tem, ko nekoga voziš, mu pomagaš. Meni je to v zadovoljstvo. Lepo mi je pri duši. Ni pomembno, ali moram koga peljati zjutraj, ponoči, čez dan, vedno grem. V povprečju enkrat na teden zagotovo, če ne večkrat."

Prostofer | Avtor: Osebni arhiv Osebni arhiv

Največ prevaža ženske, pravi, da jih večino pozna. Med takimi, ki potrebujejo prevoz, so tudi sošolci in prijatelji. "Prevoz potrebujejo taki, ki doma nimajo avtomobila, ne morejo več voziti. Gre za starejše ljudi, čeprav so moje starosti, ali pa mlajši. Največkrat jih moram peljati na občino, pošto, banko, v trgovino, bolnišnico. Če je treba, jim tudi pomagam pri tem, na primer nesti vrečke iz trgovine," pravi Slivnik, ki se je želel po poplavah zahvaliti tudi županu za prevoznost cest. Pravi, da danes ni nikakršnih težav več. Zanimalo pa nas je tudi, kako se je 85-letnik privabil na moderni avtomobil in nove tehnologije, ki jih prinašajo vozila? Pravi, da mu je všeč, da je avto pregleden, okreten, enostaven za vožnjo vzvratno, pa tudi asistenčni sistemi mu ne delajo težav.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 1
  • rd2dmk2 07:55 26.april 2024.

    ajde preberte pogoje - starejši (mogoče starejši od 100 let), ki sami nimajo izpita in nimajo svojcev. ajde najte mi enga takega, ki izpolnjuje te pogoje.. nehite srat. avo je namenjen občanom občine, ki rabijo prevoz. načeloma, bi tak avto ...prikaži večvto lahko tudi uporabili za prevoz iz žurke ko se jih par napije, če le dobijo šoferja, ali pa namesto reševalnega vozila, da odpelje nekoga na pregled. ampak ne. avto mora bit, pa magari če celo leto stoji, dokler se nek občinski uradnik ne spomni da ga on