Avto > Testi
56755 ogledov

Z električnim vozilom v Zadar je lahko vojna z živci in denarnico

PRIMA električni avti test
1/18
PRIMA
PRIMA test. Člani različnih novinarskih redakcij smo se s 13 električnimi družinskimi avtomobili odpravili na pot iz Ljubljane v Zadar. Cilj je bil ugotoviti, kaj zmorejo električni avtomobili in kaj omogoča polnilna infrastruktura.

Ali naj kupim električno vozilo? To je poleg vprašanja, kdaj se bodo pocenili avtomobili, eno od najbolj pogostih vprašanj, ki jih dobimo avtomobilski novinarji. In seveda, kateri električni avto naj jim priporočimo? Zato smo se člani avtomobilističnih redakcij, ki sodelujemo pri PRIMA testu (poleg spletne strani Žurnal24, še revija Avto Fokus, časnik Finance, spletna stran Avtomobilizem.com, spletna stran Siol, spletna stran Avtomanija s časnikom Večer ter Primorske novice in televizijska oddaja Volan), tokrat odločili, da pogledamo, kakšna je ponudba na trgu električnih vozil. Izbor smo omejili na modele, ki imajo kapaciteto baterije najmanj 50 KWh in ceno (s popustom v času testiranja) pod 65 tisoč evri, ki še omogoča uveljavljanje subvencije Eko Sklada.

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity Katerega kupiti? Avto PRIMA veliki slovenski test 13 električnih vozil

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: PRIMA PRIMA

Hkrati smo se osredotočili na vozila, ki so namenjena družinski uporabi in tudi uporabi na daljših poteh. Ker je Hrvaška med Slovenci ena najbolj zaželenih turističnih destinacij, smo se odločili, da se z avtomobili podamo na pot iz Ljubljane proti Zadru. Na testu smo imeli trinajst 100-odstotno električnih vozil, ki so si med seboj zelo različna, tako po velikosti baterije in posledično dosegu, načinu polnjenja, karoserijski obliki - zato jih na skupni imenovalec ne moremo postaviti in tu ne neposredno primerjati.

Kar zadeva tehnologije, pa je naša ugotovitev, da so razlike med vozili velike - vendar pa je bolj kot samo vozilo ovira pri daljših poteh z električnimi vozili polnilna infrastruktura na poti. Kot smo ugotovili sami, ko smo se aprila, v deževnem in hladnem vremenu podali na pot proti Zadru, je treba pot skrbno načrtovati in se po potrebi pripraviti na živčno vojno.

Prima test EV vozil | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Kje je streha, kje stranišče?

V Ljubljani smo pot začeli s polnimi baterijami. Vsak novinar v enem od 13 vozil, je lahko načrtoval pot proti Zadru po svoje. Cilj je bil do 12. ure prispeti do hitrih polnilnic Ionity v Zadru. Tako je večina postanek načrtovala v Novem mestu, kjer ima Petrol pri nakupovalnem centru postavljen polnilni otok, to je dvema hitrima polnilnima točkama in še nekaj počasnimi. Hitri polnilni točki sta bili hitro zasedeni, pa tudi polnjenje ni potekalo hitro. Polnilna moč je bila pod 40 kWh, zato so vozila, ki imajo manjše baterije, polnila dlje, to pa pomeni, da so se ustvarile čakalne vrste.

V poletni sezoni bodo polnilne otoke zapolnili številni turisti iz Avstrije, Nemčije in drugje po Evropi, ki so si v zadnjem letu omislili EV vozilo. Če vemo, da je bilo v mesecu marcu v Sloveniji vsako deseto novo vozilo 100-odstotno električno, v Evropi pa je delež EV vozil še bistveno večji, lahko sklepamo, da bo v počitniških konicah potekal pravi boj za redke električne polnilnice na poti na Hrvaško in po Hrvaškem.

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: PRIMA PRIMA

Za nameček smo se na pot odpravili v nedeljo, ko je nakupovalni center v neposredni bližini polnilnega otoka v Novem mestu zaprt, na poti pa nas je spremljal dež. Mokri in premraženi se lahko skrijete v avto, ali pod streho nakupovalnega središča, stranišča pa ni nikjer v bližini. Na splošno smo ugotovili, da polnilne postaje niso postavljene pod streho, zato se pripravite, da boste v primeru slabega vremena polnili in plačevali z dežnikom v roki. Čas potovanja se utegne ob gneči za polnjenje podaljšati za več ur, kar lahko ob razdraženih otrocih v vozilu, pomeni veliko stresa.

Zemljevid polnilnice | Avtor: PlugShare PlugShare

Nestrpni turisti, ki čakajo na prosto polnilnico

Polnjenje baterij na poti dodatno zapleta plačevanje na polnilnih postajah, ki jih ponujajo različni ponudniki, na primer MOL, Petrol, Ionity, Tesla, Elen in drugi. Vsak zahteva namestitev svoje aplikacije na telefon in povezavo z bančno kartico. Kljub temu smo se številni na Hrvaškem znašli v težavah, saj so se pojavile težave s plačevanjem. Banka zahteva predavtorizacijo plačilne kartice. Če nimate nameščenega sistema za dvojno identifikacije, tudi ne boste mogli plačati za elektriko in niti polniti ne. Ob tem vam bodo ob zelo malo polnilnih postajah kmalu "za hrbtom" čakali drugi neučakani turisti z EV vozili - že aprila je bilo na hrvaških avtocestah kar nekaj Nemcev, ki so nas priganjali, da se čim prej odklopimo s polnilnice. V težavah vam uslužbenci na bližnjih bencinskih črpalkah ne bodo pomagali, saj nimajo nič s polnilnicami.

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: PRIMA PRIMA

Kaj je narobe z našimi poskusi polnjenja, smo zato morali ugotavljali z nekom na drugi strani telefona, ki smo ga klicali na številko napisano na polnilnici. Ker nam, konkretno pri polnilni postaji Elena na Hrvaškem, sogovornik ni mogel pomagati, smo na srečo novinarji pomagali drug drugemu, da je polnjenje preko aplikacije plačal nekdo drug. 

Imejte dovolj velik limit na kartici

Pri tem pa smo ugotovili še eno zelo sporno stvar. Za vsako polnjenje, ne glede ali gre za počasno ali hitrejšo, bo ponudnik bančnih kartic od vas zahteval zajetno rezervacijo denarja na kartici. Ne glede na to, ali polnite za 1 evro ali 20 evrov. Pri 11 kW polnjenju na Elenovi polnilnici je bila rezervacija 33 evrov, pri 50 kWh polnjenju pa 53 evrov. Z vozili z manjšim dosegom to hitro pomeni tudi 100, 200 ali 300 evrov, ki vam jih bodo blokirali na bančni kartici. Če boste imeli srečo, vam jih bodo vrnili v enem do dveh dnevih. Lahko pa kot v primeru kolegice novinarke šele po 10 dneh. 

PRIMA električni avti test | Avtor: PRIMA PRIMA

Čeprav se plačevanje preko aplikacije zdi hitro in učinkovito, pa bi morali prav zaradi težav, ko lahko z avtomobilom s polno prtljago, otroci, ženo in psom dobesedno obtičiš na počivališču in ne moreš naprej, težavo s polnjenjem reševali tudi fizično zaposleni na bencinskih postajah na avtocestnih počivališčih na bencinskih postajah. Ali pa, da bi bilo mogoče plačevanje tudi samo s PIN kodo debetne kartice, brez predhodne avtorizacije.

Nujne aplikacije, ki jih imejte na telefonu na poti Hrvaško:

PlugShare (prikaz mreže polnilnih postaj na poti)
Ionity
Elen
MOL Plugee
Petrol OneCharge
MOON

9 ur iz Ljubljane do kampa v Zadru

Večina nas je v Zadar prišla z enim polnjenjem baterije, eden celo brez ustavljanja za polnjenje. Kakšen, ki ni mogel polniti hitro zaradi zasedenosti polnilnic, tudi dvakrat za počasnejše polnjenje in kakšno popito kavo več. A so bili časi med trinajstimi avtomobili zelo različni. Najhitrejši čas potovanja je bil 4 ure in osem minut, najpočasnejši pa je za pot iz Ljubljane do Zadra (Ionity), potreboval več kot šest ur, kar pomeni veliko popitih dragih kav in tudi kakšno kosilo na počivališčih. Kar pa še ni vse, zadnji, ki je prišel na polnilnico Ionity je po dobrih šestih urah vožnje nato potreboval še tri ure, da je prišel do kampa v Zadru – čakalna vrsta na polnilnici je bila dolga, nato je še polnil vozilo in se moral podati na drugo stran Zadra do kampa. Skupno je za čas od doma do kampa potreboval devet ur. Zanimivo je, da se je kolega novinar nekaj dni kasneje še s svojim bencinskim 15 let starim vozilom podal na pot iz Ljubljane v Zadar in za 350 kilometrov vožnje porabil točno tri ure in pol.

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Polnilna infrastruktura na Hrvaškem izjemno slaba

Tudi na Ionityjevi polnilnici, ki ni niti približno poceni in je takšna energija po ceni že povsem primerljiva s klasičnim fosilnim gorivom, so imeli nekateri težave z uporabo aplikacije. Na tem mestu je treba poudariti, da smo vozili tudi teslo model Y, ki ima lastno polnilno infrastrukturo Superchargerjev, ki pa so bili v aprilu še zelo prazni. Tesla ima svojo rešitev odlično dodelano, tako, da novinar, ki je vozil model Y, ni imel nikakršnih težav na poti s polnjenjem in se mu je ob težavah ostalih kolegov lahko dobesedno smejalo. 
V Zadru so štiri polnilna mesta Ionity, po prihodu sta bili dve že zasedeni z vozili nemških registrskih oznak, ostale smo zasedli sami, z 12 vozili (tesla se je polnil na bližnjem Superchargerju). Tisti naključni vozniki z električnimi avti, ki so prišli na polnilnico za nami, so lahko le še "obračali oči" ob misli, kako dolgo bodo morali čakati na hitro polnjenje. Resda so bila naša vozila praviloma napolnjena z 20 na 80 odstotkov v pol ure, a samo nas je bilo trikrat več kot polnilnic. 

PRIMA električni avti polnjenje doseg ionity | Avtor: PRIMA PRIMA

In prav takšne situacije bodo ob res slabi infrastrukturi polnjenja na Hrvaškem v turistični sezoni očitno stalnica. Oborožite se z dobrimi živci! Dejstvo je, da niti pri nas, še bolj očitno pa je to na Hrvaškem, polnilna infrastruktura ob avtocestah ne sledi tempu prodaje EV vozil.

Pred nakupom električnega avtomobila nujna podrobna domača naloga

Boj lastnikov električnih vozil za elektriko se prav gotovo obeta tudi v kampih in počitniških naseljih. Prenočili smo v kampu, ki oglašuje premijske mobilne hiške, a na presenečenje na parkirišču naleteli na eno samo počasno polnilno mesto za EV vozila. Šuko podaljški v prtljažniku bodo v takšnih razmerah očitno obvezna oprema za počitnice.

Pod črto, EV avtomobili so za večino časa, ko jih uporabljate za vsakodnevna opravila (pot v službo, trgovino, prevoz otrok na prostočasne dejavnosti, tudi izlete po Sloveniji) že primerni. Vendar obstaja ključni pogoj, da jih imate možnost polniti doma ali v službi. Včasih pa niti to ni dovolj – na poti smo srečali obupanega uporabnika EV vozila, ki je po nasvetu prodajalca kupil sebi povsem neprimerno, a drago vozilo, ali pa lastnika Tesle, ki mu ob predaji novega vozila v naglici niso razložili osnov uporabe EV vozila in smo ga o tem seznanili novinarji, ko ni znal polniti vozila. Glede na skok rasti prodaje električnih vozil tudi pri nas, je na cestah to poletje možno pričakovati veliko neizkušenih uporabnikov EV vozil, ki se bodo na poti na dopust še učili in sproti reševali težave, hkrati pa povzročali tudi zamaške na polnilnih postajah.

PRIMA električni avti test | Avtor: PRIMA PRIMA

Ključne ugotovitve PRIMA testa

EV vozila z večjimi baterijami so v veliki večini primerov občutno predraga, a že danes omogočajo vožnjo tudi na daljše poti in to nekateri celo brez ustavljanja (primer Ljubljana - Zadar). Večjo težavo trenutno torej predstavlja polnilna infrastruktura.
Slabost, ki jo opažamo pri vozilih, je, da so njihovi priključki za polnjenje na neprimernem mestu – enkrat spredaj, drugič zadaj levo, zadaj desno … Najbolj bi bilo, da je polnilni priključek spredaj, saj imajo dragi kabli hitrih polnilnic za polnjenje na ozkih parkirnih mestih na počivališčih omejen doseg. Zato je včasih potrebne veliko spretnosti z manevriranjem vozila, da boste lahko kabel priključili na avto. Idealno bi seveda bilo, da bi imel avto po dva priključka, a takšni modeli so trenutno zelo redki.
Daljšo pot je treba načrtovani skrbno, naložiti je treba vse mogoče plačilne aplikacije ponudnikov polnjenje baterij EV vozil na poti in že vnaprej pri banki preveriti, da ste bančno kartico (debetno ali kreditno) pravilno povezali z vsako aplikacijo, oziroma, da imate urejeno identifikacijo bančnih kartic.

PRIMA test EV vozil | Avtor: PRIMA PRIMA

Na poti na turistične cilje bo to poletje veliko neizkušenih voznikov EV vozil, kar smo spoznali tudi sami med testom, ko smo na primer srečali tudi novopečenega lastnika Tesle, ki nas je spraševal osnove polnjenja in tudi uporabe vozila. Pogosto namreč ob predaji vozila kupci dobijo površne informacije, ali pa zaradi gneče ob predaji vozil sploh ne dobijo osnovnih napotkov, kar je priznal tudi uporabnik EV vozila. Spet drugi je bil razočaran nad dolgim polnjenjem svojega vozila in je odločitev o nakupu obžaloval, veliko uporabnikov pa je bilo tudi zelo zadovoljnih z izbiro EV vozila. Pred nakupom EV vozila zato svetujemo, da potencialni kupci veliko bolj raziščejo, kako bodo uporabljali vozila in kakšna je njihova možnost polnjenja. Priporočljivo je, da se večina polnjenj opravi doma ali v službi, javne AC in DC polnilnice pa uporabljajo zgolj na daljših poteh.

V nasprotnem primeru se lahko znajdete v težavah. Dobro je imeti tudi večji limit na kreditni kartici, zaradi rezervacije denarja ob polnjenju. V primeru slabega vreme se oborožite z dežnimi plašči, če se odpravljate v kamp s seboj spakirajte še daljši električni podaljšek za polnjenje v sili. Kje boste ob polnilni postaji, ki ni na avtocestnem postajališču, opravili malo ali veliko potrebo, pa vam ne moremo pomagati.

Komentarjev 33
  • rokobert 10:11 15.maj 2023.

    Mazda CX-5 2,5L (bencinar seveda😁) 2022 letnik😋 in bo dokler ne bo zgnilil😃👍

  • miha.z 08:56 15.maj 2023.

    Zeleni avto s črnim ozadjem...

  • niloda 20:16 14.maj 2023.

    Brezvezen test! Imam električni avto, ki ga uporabljam za v službo in dnevne opravke - in mi pokrije 95% letnih potreb (za ostale potrebe ima žena dizla). Polnim izključno doma (imam sončno elektrarno). NIHČE ne kupuje električnega avta za dopust, ...prikaži več ker ni prav nobene računice. Na dopust pa hodim z avionom (do letališča pa z električnim:)), ker se Hrvaški izogibam v velikem loku.