Avto > Testi
24004 ogledov

Vozili smo novi renault 5, verjetno najbolj vroč avto leta

Renault 5 E-Tech električni avto
1/47
Renault/Yannick Brossard
Med prvimi na svetu smo vozili novi renault 5 E-tech, mali električni avto z reinkarnacijo legendarnega imena in oblike v tehnološko modernem paketu. Vratovi ljudi so se ob pogledu na malega lepotca lomili, kot že dolgo ne.

Renault nas je povabil na Azurno obalo, natančneje v Nico, kjer je Tadej Pogačar pred nekaj meseci na sredini poti do znamenite trojne krone dokončno pokoril konkurenco za rumeno majico. Eno najbolj mondenih območij Sredozemlja s Cannesom na eni in Monte Carlom na drugi strani poka od glamurja, visoke mode in luksuznih avtomobilov. Le malo je območij na svetu, kjer lahko vidiš takšno gostoto Louis Vitton torbic v rokah in rolls-royceov, bentleyjev, ferrarijev ter podobnih vozil na cesti. Rimac nevera, lotus electra? Zavijte v Monako.

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

A v teh tednih, kolikor traja mednarodna predstavitev, verjetno daleč naokoli ni avta, ki bi požel toliko zanimanja, izrazov presenečenja in gest odobravanja, kot jih sprejema renault 5. Slovenska skupina novinarjev je bila med prvimi, ki je lahko že popeljala to vročo žemljico, s katero želi Renault dokončno demokratizirati tehnologijo električnega pogona. 

Oblika je glavni magnet - obujen je duh stare petice iz leta 1972 in njene druge generacije, ki je kot najbolj prodajan avto svoje dobe pustila neizbrisen pečat tudi na slovenskih cestah. To je bil avto, s katerim je Renault prišel na trg v času vrhunca naftne krize, z njim je odgovoril na želje po bolj dostopnem, varčnem in vsestransko uporabnem manjšem avtu.

Kako pred časom je bil, so skušali pokazati z električno različico. V letih 1972 in 1974 so skupno izdelali dobrih 100 primerkov povsem baterijskega dvosedežnega R5 z dosegom okoli 60 kilometrov.  

Leta 1982 je bil to drugi najbolj prodajan avto - na svetu! Več zapovrstnih let je bil najbolj prodajan avto na ozemlju Slovenije. Nenazadnje je marsikdo med nami prve kilometre in vozniški izpit doživljal prav z renaultom 5.

De Meo je takoj vedel za potencial pozabljene makete

Zgodovina se z nekaj niansami očitno ponavlja, čeprav pri znamki poudarjajo, da nikakor niso ustvarjali neke nostalgične kopije preteklosti.

Sylvain Darphel, produktni vodja razvoja za R5, je pri nastanku ponovil osebno zavzetost vrhovnega šefa Renaulta Luce de Mea. Ta je po prevzemu funkcije na čelu skupine Renault sredi leta 2020 med pogovorom z oblikovalci v kotu opazil malo oranžno maketo. To je bila interna študija, kakšna bi lahko bila reinkarnacija petke z značilnimi prednjimi lučmi ter kratkimi previsi. Kakšnih resnih namenov z njo nikoli imeli.

Še več fotografij novega renaulta 5 v GALERIJI.

De Meo, ki je kot poprejšnji visoki menedžer v Fiatu vodil projekt kasnejše megauspešnice fiata 500, je zahteval, naj mu oblikovalci na podlagi makete pripravijo koncept v naravni obliki. In ko je ta leta 2021 navdušil javnost s svojo retro-moderno obliko, je de Meo inženirjem dal jasno navodilo: na konceptu ne smete spremeniti ničesar vidnega in ga vključno z velikimi 18-palčnimi kolesi pripraviti za serijsko proizvodnjo. 

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

Trikrat 5

Serijski avto izgleda fantastično. Podobnosti z izvirnikoma je ogromno, v obliki glavnih in pomožnih, seveda LED žarometov, pa zadnjih pokončnih svetil. Pokrov motorja, razpon strehe, poševni zadek, kratki previsi, vse deluje tako znano in hkrati sodobno. Za razliko od originalnih petk je novi renault 5 vedno petsedežnik in vedno s petimi vrati.

Tam, kjer je imel original vstopišče za motorni zrak, je zdaj vsadek s številko 5, ki pri višjih serijah služi kot zunanji prikazovalnik napolnjenosti baterije. Za piko na i so tu velika kolesa, ki zaokrožijo športne proporce malčka. Predvsem pa je avto dobrodošlo kompakten, saj v dolžino meri celo manj kot štiri metre, med vožnjo smo se prepričali o zelo majhnem rajdnem krogu.

Siva barva zunanjosti je na prepovedani listi, v ospredju so živi odtenki ter možnosti prilagoditev s črno streho, kontrastni poudarki z živobarvnimi črtami … Kričeča zelena barva bo brez doplačila, pa tudi rumena se mu odlično poda. 

Renault 5 - 5 vprašanj in odgovorov

Kakšen avto je renault 5? Začetnik novega rodu električnih malih avtov iz alianse Renault (Dacia) - Nissan - Mitsubishi. S 3,92 metra dolžine, petimi sedeži in obljubljeno ceno 25 tisoč evrov (brez subvencije) tudi eden najbolj ljudskih doslej. Glede na dostopne informacije bodo na začetku različice z večjo baterijo in boljšo opremo stale nekaj manj kot 33 tisoč evrov. 

Zakaj smo novinarji tako navdušeni? Ker na zelo moderen način interpretira nekdaj najbolj slovenski, oziroma svetovni avto. In ker ima tehnologije, ki jih niti pri prestižnejših konkurentih ne boste videli.

Kakšen je za voziti? Prvi vtis je zelo dober. Zaradi zmerne mase in skrbno nastavljenega podvozja je prijeten na ravnem in v ovinkih.

Motor, baterija in doseg?  70 in 90 kW motor s 40 kWh baterijo obljublja do 300 km po WLTP, 110 kW z 52 kW pa do 400 km. Vsi so omejeni na 150 km/h.

Pride tudi GT turbo? Alpine A290 bo njegovo ime. Mogoče ga je že naročiti, cene startajo pri okoli 39 tisočakih.

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

Prvi na novi platformi AmpR Small, podvozje tudi iz dacie

Inženirji so imeli zahtevno nalogo, kako v vso to znano obliko vgraditi neznano vsebino. A v tem nenavadnem vrstnem redu razvoja so pokazali veliko iznajdljivosti, pri kateri so izpolnili še eno pomembno zahtevo - osnovna cena baterijskega avta mora ostati pri 25 tisoč evrih. Del rešitve je, da večina sestavnih delov za avto prihaja znotraj dobaviteljskega kroga 1.000 kilometrov, prešli so tudi na uporabo proizvodnega industrijskega procesa četrte generacije. 

Osnova avta je električna platforma AmpR Small, ki jo renault 5 E-tech uporablja kot prvi, v prihodnje pa bo osnova tudi za twinga in ostale električne malčke iz zveze z Nissanom in Dacio. Stroške so močno zmanjšali z uporabo že razvitih sestavnih delov - prednja prema je iz clia, zadnjo večvodilno premo (!) pa so si sposodili pri dacia dusterju. Vse to je omogočilo, da so razvoj avta skrajšali na samo tri leta, kar je leto manj kot je običajno. Uporabili so nekaj novosti, ki jih poznamo iz višjega razreda vozil. Med drugim velja omeniti poseben material za zvočno in toplotno zatesnitev potniškega prostora.

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Dve bateriji, trije motorji, tudi V2L tehnologija

Povsem nov je baterijski sklop. Najprej bo na voljo večja baterija z 52 kWh in litij-ionsko kemijsko zasnovo, ki jo sestavljajo le še štirje moduli, medtem ko jih je v meganu E-tech ali zoeju po 12. Prednost nove zasnove je precejšen prihranek pri masi, poleg tega so imeli v mislih morebitno servisiranje in menjavo posameznih modulov v primeru poškodb. Manjša 40 kWh baterija, ki bo na voljo z zamikom, bo imela znotraj enakega ohišja tri module.

Glede polnjenja na AC polnilnici Renault za razliko od večjih dveh bratov megana in scenica E-tech omogoča polnjenje le z 11 kW. Na DC polnilnici bo največja polnilna moč 80 oziroma 100 kW, kar pomeni tipično napolnjenost od 15 na 80 odstotkov v okoli pol ure. Pomembna novost za Renault in zelo redka tudi v svojem segmentu je tehnologija polnjenja V2L in V2G. To pomeni, da bo baterija v R5 E-tech lahko služil za napajanje zunanjih porabnikov, ob primerni prilagoditvi elektrogospodarstev pa tudi za sodelovanje pri učinkoviti izrabi omrežja. Enako tehnologijo bodo v prihodnje prevzeli tudi ostali električni modeli Renaulta.

Osnovne celice baterije za zdaj dobavlja kitajski partner, a nameravajo pri Renaultu tudi ta del po dograditvi gigatovarne v Douaiju izdelovati sami in jih skupaj z elektromotorji, ki prihajajo iz Cleona v Normandiji, sestaviti z avtom. Mimogrede, izdelavo posameznega avta so skrajšali na vsega 9 ur.

Omenjeni elektromotor prihaja v treh različicah s 70, 90 in 110 kW moči, slednji je rezerviran za večjo baterijo. Izhaja iz sinhronega motorja z rotorjem z navitjem, kot ga imata megane E-tech in evropski avto leta scenic E-tech, a je bolj kompakten. Tudi on je brez redkih zemelj in zato z manjšim odtisom do narave.

Zelo pomemben in v tem razredu nenavaden je podatek o možnosti vleke: malček lahko vleče prikolice s skupaj do 500 kilogramov mase. 

Pri manjši 40 kWh bateriji je ocenjeni doseg po WLTP do 300 kilometrov z enim polnjenjem, kar naj bi povsem zadostovalo za tipično vsakdanjo mestno in medmestno vožnjo. Za tiste, ki z avtom vendarle želijo premagovati daljše razdalje, pa 52 kWh baterija omogoča do 400 kilometrov dosega. Ob tem voznik lahko na prikazovalniku ves čas spremlja ocenjen doseg glede na to, ali bo peljal z nižjimi oziroma visokimi (avtocesta) hitrostmi. 

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

Premierno smo se lahko zapeljali z najmočnejšo 110 kW različico z večjo baterijo in se prvič podrobno spoznali tudi z notranjostjo. Pri tem pogonu sta na razpolago opremi techno in iconic, slednja bo do prihoda najbogatejše različice Roland Garros prihodnje leto najvišje rangirana. 

Šibkejše kombinacije z močjo 70 in 90 kW ter z manjšo baterijo in opremama five ter evolution pridejo v drugem koraku. Različica five s 70 kW motorjem bo tista, ki bo dejansko startala pri 25 tisoč evrih, ostale bodo nosile višjo ceno, najbogatejše gotovo krepko čez mejo 30 tisoč.

Sodobna notranjost za dobro počutje

Naveza na preteklost se delno ponovi, je pa prostor seveda neprimerno bolj moderen, prostornejši. Kar nekaj je sorodnih drobnih oblikovnih detajlov in poklonov prvima generacijama, na primer dvonivojska armaturna plošča. Poseben pomežik je tako pri techno kot evolution izvedbi namenjen znameniti turbo različici s školjkasto obliko odličnih sedežev in obliki volana. Seveda so analogni prikazovalniki ostali v preteklosti, v avtu sta dva sodobna, hitra in grafično odlična zaslona. Sredinski meri standardno 10 palcev, na njegovem zgornjem robu so kot na kakšnem vintage radiu trije gumbki hitrih funkcij.

Digitalni možgani v renaultu 5 tako kot v vseh zadnjih modelih znamke delujejo na osnovi Googlovega operacijskega sistema Android Automotive. Ta na hitri digitalni arhitekturi v eno zmogljivo informacijsko celoto tesno povezuje delovanje sistemov v ozadju s klasičnimi infozabavnimi vsebinami. OpenR vmesnik vozniku služi v bogato pomoč pri podajanju informacij, načrtovanju poti vključno z morebitnimi vmesnimi polnjenji, pri nadzoru vozila na daljavo, uživanju v številnih možnostih zabavnih vsebin, tudi z naknadno naloženimi aplikacijami …

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Novost pri OpenR je mali avatar, ki se na glasovni ukaz pojavi na zaslonu in izpolni željo po spremembi raznih nastavitev ali pa odgovori na splošno vprašanje, pri čemer si pomaga s ChatGPT 3.5.

V ozadju OpenR pa je seveda pristop sodobnega povezljivega avtomobila, kar na daljavo omogoča hitre in redne popravke ter nadgradnje delovanja asistenčnih sistemov, upravljanja baterije in podobno.

V avtu so ohranili številne fizične tipke, saj pri Renaultu sledijo načelu, da mora uporabnik kar najlažje upravljati najbolj pogoste nastavitve, na primer klimo, lučmi, izklopom določenih asistenčnih sistemov in podobno. Za tiste, ki si želijo prostor urediti po svoje, so na razpolago različni gumijasti vložki in celo ročice menjalnika. 

Zadaj so trije sedeži, dva višja potnika se lahko vozita v avtu brez težav. Dno je ravno, inovativen detajl sta stropni bralni lučki. Strop je potiskan v karirastem vzorcu.

Renault 5 je napolnjen z raznimi asistenčnimi  sistemi, ki omogočajo stopnjo 2 polsamodejne vožnje.

Ob odklepu avta se sproži svetlobni pozdrav prednjih svetil, spodnji kvadratni element dnevnih svetil izmenično deluje kot smernik. Pospešek v močni različici je spodoben, z mesta do 100 km/h v manj kot osmih sekundah, avto je zelo prožen tudi pri večjih hitrostih. Hitrost je sicer omejena na 150 km/h.

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

Tetki so se povesila usta 

Testna vožnja nas je vodila po različnih poteh, po obalnih bulvarjih in mestnih uličicah, vzponu v bližnje hribovje ter vožnjo po avtocesti.

Ušesa je presenetila izvrstna zvočna zatesnitev avta pri različnih hitrostih, ostale čute pa zelo dobro uravnoteženo podvozje. Avto med vožnjo nikakor ne deluje težko, cestne neravnine prevozi praktično kot običajni ICE avtomobili. Volan je natančen, morda malo preveč umetno podprt. Je pa avto skozi ovinke zelo vodljiv, kompaktne mere, velika kolesa, zadnja večvodilna prema in majhen rajdni krog so zrisali kar nekaj nasmehov na obraz.

Tudi ustavljanje deluje zelo naravno, ob pritisku na stopalko avto brezčutno preklaplja med rekuperacijo in zavorami. Pri hitrostih pod 30 km/h začne avto v opozorilo ranljivim udeležencem brundati v zvokih, ki jih je pomagala uglasiti francoska techno zvezda Jean-Michelle Jarre.

V renaultu 5 smo obkrožili nekaj znamenitih krajev znamenite Azurne obale, njeno središče Nico, evropsko filmsko meko Cannes, nazadnje smo se zapeljali še skozi ultra-bogati Monte Carlo. Kamorkoli smo zapeljali, je renault 5 močno izstopal. Ljudje so se obračali, marsikdo je še dolgo strmel za njim. Vozniki v nekajkrat dražjih premijskih in luksuznih avtih so gledali in gledali.

Morda krona vseh teh reakcij je bila neka priletna gospa v eni od ulic Monte Carla, ki je, ko je zagledala našega zelenega lepotca, obstala, vidno povesila usta in izbuljila oči. Ter še dolgo strmela za nami.

Takrat sem dobil dokončno potrditev - renault 5 je avto, ki v pravem trenutku in s pravimi lastnostmi znova nagovarja vse generacije in oba spola. Zdi se, da ima uspeh položen v jasli. Že zelo polna knjiga naročil to le še potrjuje.

V Slovenijo prihaja februarja.

TEHNIČNI PODATKI

Mere in masa

Dolžina: 3,92 m
Širina: 1,77 m
Višina: 1,50 m
Medosna razdalja: 2,54 m
Oddaljenost od tal: 145 mm
Masa: 1.450 kg (različica z baterijo 52 kWh) ali 1.350 kg (različica z baterijo 40 kWh)
Prostornina prtljažnika: 326 litrov

Elektomotorji in bateriji

Sinhroni elektromotorji z rotorjem z navitjem (moč / navor)
70 kW (95 KM) / 215 Nm
90 kW (120 KM) / 225 Nm
110 kW (150 KM) / 245 Nm
Litij-ionski bateriji
Udobna izbira, zmogljivost 52 kWh (doseg do 400 km po WLTP)
Mestna izbira, zmogljivost 40 kWh (doseg do 300 km po WLTP)

Polnilniki

11 kW AC, za izmenični tok, enosmerni, za elektromotor s 70 kW
11 kW AC, za izmenični tok, dvosmerni, za elektromotorja z 90 in 110 kW
80 kW DC, za enosmerni tok, za elektromotor z 90 kW
100 kW DC, za enosmerni tok, za elektromotor s 110 kW
Zmogljivosti (različici z elektromotorjema s 110 kW / 52 kWh)
Pospešek z mesta do 100 km/h          / < 8 sekund
Pospešek od 80 do 120 km/h               / < 7 sekund
Največja hitrost                                        150 km/h

Renault 5 E-Tech električni avto | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 11
  • 4krogci 22:26 07.oktober 2024.

    Smo poznal petko, ki je bla prou lustn avto za po mestu in smo poznal petko turbo, ki je bla zanimiva igraca za tiste case....in ce bi sedaj vrgli v to novo obliko en primeren turno motor (pa ne mi ...prikaži več zdej z temi renojevimi turbaki manjsimi od prenosnega hobi sivalnega stroja) bi z lahkoto bila to zgodba o uspehu....tko bo pa le se eno zvenece ime avtomobila klavrno propadlo (fiat 500e, fiat topolino,...) ampak ja vazno da je na elektriko...tle se pa vsa razmisljanja inzenirjev koncajo.

  • 4krogci 22:20 07.oktober 2024.

    vroč avto? kaj je ze smodilo baterijo??

  • AnGus 17:46 07.oktober 2024.

    Ta avto bi bil zanimiv, če bi stal 50 %. Tako pa... 🙄