Zakaj smo testirali in ocenjevali manjše križance? Po statistiki prvič registriranih vozil so se SUV vozila v Evropi prvič zavihtela na vrh najbolj priljubljenih avtomobilskih razredov v Evropi. Zelo podobno je tudi v Sloveniji, kjer je bilo lani prvič registriranih prek 8.000 športnih terencev in križancev ali okoli 2.000 več kot leto pred tem.
Na enem mestu smo na velikem primerjalnem testu zbrali deset križancev, različnih starosti in podobnih velikosti. Vsi avtomobili so morali biti s prednjim pogonom in bencinskim motorjem – to je bila naša zahteva, saj je to v veliki večini izbira tipičnega slovenskega kupca malega križanca. V prvem izboru je bilo 14 vozil, a smo morali ravno zaradi naših zahtev iz testa izločiti dizelsko dacio duster in fiata 500X, medtem ko nam uvoznik ni uspel zagotoviti modelov mitsubishi ASX in honda HR-V.
10 kandidatov, pet kategorij
V izboru so ostali citroën C4 cactus, ford ecosport, mazda CX-3, nissan juke, opel mokka, peugeot 2008, renault captur, škoda yeti, ssangyong tivoli in suzuki vitara.
Ocenjevali smo pet različnih kategorij, ki so vključevale preizkus in meritve prostornosti ter uporabnost (26 odstotkov točk), nabor novih tehnologij (12 odstotkov), videza in posebnosti, ki jih ločijo od drugih konkurentov (16 odstotkov), pa seveda dinamike in motornih sposobnosti (26 odstotkov), ki smo jo preizkušali na AMZS poligonu varne vožnje na Vranskem. Zelo pomembna je bila tudi cena (20 odstotkov), ki je v nekaterih primerih tudi bistveno vplivala na končno razvrstitev.
Vsaka kategorija je torej prinesla določeno število točk, skupni seštevek smo na koncu pretopili v odstotke vseh možnih točk. Avtomobil, ki je prejel najvišjo skupno oceno, je bil zmagovalec, kar pa še ne pomeni, da je najboljši prav v vseh segmentih. S testom namreč želimo potencialnim kupcem olajšati nakup avtomobila, saj nekdo postavlja prednost izgledu, drugi družinski uporabnosti, tretji na prvo mesto postavlja razmerje med ceno in dobljenim, četrti spet prisega na dinamično vožnjo.
Družinska uporabnost
Najbolj uporaben
Peugeot 2008 morda res ni največji navzven, a ponuja najbolj uporabno družinsko zasnovo potovalne kabine in prtljažnika. V moderni notranjosti se potniki odlično počutijo, zelo pametno in prijazno zasnovan prtljažnik pa je kot edini v celoti izpolnil vse ostre kriterije, pred katere smo postavili njega in konkurente.
V kategoriji družinska uporabnost smo preizkušali in merili uporabnost potniškega dela kabine in posebej prtljažnika ter seštevke obeh segmentov združili v skupno oceno.
V potniški kabini smo se posvetili nastavljivosti zadnje klopi in udobju ter dostopu do zadnje klopi. Na zadnjo klop smo v vsako vozilo vpeli dva otroška sedeža in ugotavljali, kako priročno in zahtevno je to početje in koliko prostora ostane na zadnji klopi. Prešteli smo uporabna odlagališča za plastenke, mape in druge predmete, avtomobile smo dodobra pretipali in preverili, kateri ima vgrajene boljše materiale in tudi to, kako kakovostno so vgrajeni in če obljubljajo trajnost. Vsedli smo se na prve sedeže in preverili nastavljivost, udobje. Del meritve je bilo tudi voznikovo počutje za volanom in ergonomska ureditev voznikovega prostora.
Najbolj se je, predvsem po zaslugi voznikovega prostora in nastavljivosti sedežev, izkazala škoda yeti (33 točk), sledita peugeot 2008 (31 točk) in opel mokka (30 točk). Suzuki vitara je blestela pri pripenjanju otroških sedežev, citroën C4 cactus je prepričal s širino sedalnega dela zadnje klopi. Renault captur, opel mokka in škoda yeti prednjačijo z odlagalnimi površinami, capturju, yetiju in mazdi CX-3 smo namenili največ točk za ergonomsko urejenost potniške kabine.
Pri prtljažniku, ki mora biti pri avtomobilu takšne velikosti še posebej pametno zasnovan, smo ocenjevali uporabnost nakladalnega dela in oddaljenost nakladalnega roba od dna, ali ima vozilo dvojno dno, rezervno pnevmatiko, nekaj točk so prinesla pritrdilna mesta v obliki mrežic in kljukic za ločevanje stvari v prtljažniku, pomemben faktor je bila enostavnost pri zlaganju zadnje klopi.
Presenetil je peugeot 2008, ki smo mu za prtljažnik pripisali maksimalno število točk (23), po štiri točke manj so prejeli nissan vitara, škoda yeti in nissan juke, še točko manj pa opel mokka.
Največ možnih točk je prinesla dejanska uporabnost prtljažnega prostora. Izkazalo se je, da največ litrov, zapisanih v homologaciji vozila, avtomatsko še ne pomeni tudi najbolj uporabnega prtljažnika. Na naših meritvah smo v vse avtomobile poskušali pospraviti klasično družinsko prtljago: velik otroški voziček, dva platoja vode – 24 pollitrskih plastenk in šest plastenk s prostornino litra in pol, veliko športno torbo, otroški poganjalček in veliko vrečo z brisačami. Pri tem se je ocenjevalo tudi, ali je potrebno vozičku zaradi premajhne dolžine ali širine nakladalnega dela sneti kolo, kako se zloži polica v prtljažniku, tovor je moral biti pospravljen varno, tako, da je bil pogled nazaj z voznikovega sedeža še vedno dober, prtljaga pa pri zaviranju ne bi mogla vdreti v potniški del.
Prav vse predmete smo lahko zložili v štiri vozila, in sicer ssangyong tivoli, suzuki vitaro, škodo yetija in peugeota 2008. Zlaganje sedežev je najbolj prijazno v škodi in peugeotu, ki imata, tako kot mokka, v prtljažniku največ uporabnih trikov za pritrjevanje, ločevanje in odlaganje vrečk ter drugih kosov prtljage.
Motor in podvozje
Najbolj napreden in dinamičen
Mazda CX-3 ni le med najatraktivnejšimi po izgledu, temveč je najbolj dinamičen v vožnji z zelo dobro lego v ovinkih, odličnim ročnim menjalnikom in športnim položajem za volanom. Kot najmlajši križanec je tudi najbolj napreden glede ponudbe asistenčnih sistemov, ki so primerljivi s tistimi z vozili višjega cenovnega razreda.
V prvem delu smo na vožnji iz Ljubljane do Maribora ocenjevali glasnost motorja v prostem teku, odzivnost motorja, vožnjo s tempomatom, porabo goriva in emisije, vodljivost vozila, hitrost in natančnost menjalnika ter njegova prestavna razmerja. V drugem delu smo v AMZS centru varne vožnje na Vranskem preizkušali dinamiko vožnje, nagibanje vozila, informativnost in natančnost volana, tudi zaviralne sposobnosti.
V dinamiki vožnje izstopata dve vozili, mazda CX-3 in škoda yeti, dobro sta se odrezala tudi peugeot 2008 in opel mokka. Na poligonu je bila najboljša mazda, ki ima najbolj stabilno podvozje in komunikativen volan, je pa zato razočarala pri zaviranju, kjer je bil najboljši ford ecosport. Ta je zanimivo na začelju pristal pri ocenjevanju smerne stabilnosti in občutka na volanu, torej tam, kjer je Ford s svojimi drugimi modeli v samem vrhu. Yeti se je izkazal za zelo uravnotežen avtomobil, saj je bil v vrhu prav povsod. 2008 se je v slalomu izkazal z malim volanom, a so z njim zavoji manj natančni zaradi mehkega podvozja.
Asistenčni sistemi
Dober in varen avto odlikuje varnost, ki jo poleg trdne strukture zagotavljajo tudi asistenčni sistemi, tako tisti za varnost, kot udobje. Seznam opreme smo skrčili na naslednje tehnologije: sistem samodejnega zaviranja v sili (City AEB), kamero za vzvratno vožnjo, samodejno senčenje žarometov, sistem za opozarjanje na nenamerno zapuščanje voznega pasu, opozorilnik na vozila v mrtvem kotu, navigacijo, zaslon na dotik, projekcijski zaslon, pomoč pri parkiranju in tudi to, ali vozilo ponuja doplačilo za štirikolesni pogon.
Poznala se je starostna razlika med modeli, saj so nekateri šele dobro zapeljali na trg, drugi so že veterani, ki pa so v zadnjih letih doživeli tudi tehnološko prenovo. Mazda CX-3 je tu najbolj popoln avtomobil, saj ima razen samodejnega sistema za parkiranje praktično vse, kar si kupec zaželi. Predvsem smo kot pomemben izpostavili sistem city AEB, ki ga tudi različne neodvisne organizacije postavljajo na vrh seznama prioritet pri nakupu vozila, saj dokazano preprečuje nalete od zadaj ali v pešce.
Poleg mazde CX-3 ima ta sistem zgolj še suzuki vitara. Vsa vozila, razen ssangyonga tivolija, imajo kamero za vzvratno vožnjo in navigacijo. Mokka, ki bo kmalu na voljo v posodobljeni preobleki, je pomembne točke izgubila, ker nima zaslona na dotik, odlično založen z voznikovimi pripomočki za varnost je nissan juke, ki ima ob mokki in mazdi CX-3 edini sistem, ki voznika opozarja, da je brez prižganega smernika zapustil vozni pas, kar je uporaben pripomoček predvsem, ko je voznik utrujen ali nepozoren. Na ta način lahko tehnologija prepreči čelno trčenje.
Cena
Prodajne cene se v segmentu manjših križancev po pridobljenih podatkih gibljejo okvirno med 14.000 - 20.000 evri, zato smo izbrane modele ocenili s točkami glede na njihovo nakupno ceno z upoštevanim popustom. Teoretično bi avtomobil s ceno 14.000 evrov dobil 49 točk, avtomobil za 20.000 evrov pa 0.
Kandidate smo v primerjalni tabeli opremili z bencinskimi motorji, saj so ti najpogostejša izbira v razredu B SUV. Za izračun smo izbrali motorje z razponom moči med 81 do 103 kilovate, ki po našem mnenju pomenijo idealno kombinacijo zmogljivosti, porabe in nakupne cene. Če je ponudba motorjev posameznega modela dopuščala, smo pri navorsko bogatih turbo motorjih izbirali šibkejše različice, pri klasičnih pa nekoliko močnejše različice, na ta način smo dosegli primerljivost med, po zasnovi različnimi stroji. Pri primerjanih modelih smo izbrali podobne opremske pakete, ki so ponujali že več kot zgolj serijsko opremeljnost. Do manjših razlik pa med njimi še vedno prihaja, zato niso neposredno primerljivi.
Izračun je pokazal, da najboljše razmerje med ceno v času testa (vključili smo tudi popuste) in dobljenim ponujata peugeot 2008 (1,2 THP 110 active: 14.881 evrov) in škoda yeti (1,2 TSI easy: 14.997 evrov), visoko na našem seznamu je tudi nissan juke (1,2 DIG-T accenta: 15.920 evrov), ki mu sledi ssangyong tivoli (1,6 e-XGi comfort: 15.990 evrov). Z zanimivo ceno se izkazuje tudi suzuki vitara (1,6 VVT premium: 16.400 evrov), ki mu sledi citroën C4 cactus (feel puretech 110: 16.570 evrov).
Renault captur je s primerljivim bencinskim motorjem (TCE120 EDC expression: 17.190 evrov) serijsko kombiniran s samodejnim menjalnikom, ki je po pravilu v tem razredu od tisočaka do tisočaka in pol dražji od ročnega menjalnika. Zaradi tega pribtka h ceni se je zato captur uvrstil precej nižje kot bi se, če bi imel tudi možnost ročnega menjalnika.
V spodnjem delu lestvice po tej primerjavi pa sta bila mazda CX-3 (G120 challenge: 17.290 evrov) in ford ecosport 1,0 titanium 92: 18.250 evrov).Najbolj se je visoka nakupna cena v primerjavi s konkurenco poznala na oceni opel mokke (1,4 turbo enjoy: 18.780 evrov).
Nedoločniki
Najbolj odbit
Citroën C4 cactus se morda res ne pelje najboljše med križanci in ni najbolj prostoren, prav gotovo pa je med najbolj opaznimi. Ne le zaradi svojega "funky" videza, temveč tudi zaradi nekaj izjemnih lastnosti in gedžetov, kot so lahka gradnja, mehke obloge z zračnimi žepi na vratih in delih odbijačev, možnost zofe namesto klasičnih prednjih sedežev, termično odporne steklene strehe ...
Pod nedoločnike med drugim štejemo videz, ki je danes eden od najpomembnejših razlogov za nakup, a gre pri tem za zelo subjektivno oceno. Najbolj privlačno oblikovana se nam je zdela najnovejša mazda CX-3, sledi C4 cactus, zelo visoko pa je kljub statustu veterana nissan juke, kar dokazuje, kako pred časom so bili Nissanovi oblikovalci, ko so avtomobilski svet presenetili z majhnim križancem, ki je, kot se je izkazalo, začel revolucijo. Visoko oceno za videz si je prislužil tudi renault captur.
Karte so se premešale pri počutju za volanom, kjer so nekateri modeli zelo plastični, spet v drugih pod prsti lahko občutimo mehko usnje s kontrastnimi šivi. Velika je razlika med sedeži in otipom volana ter prestavne ročice. Najbolje smo se počutili v mazdi CX-3, sledita škoda yeti in suzuki vitara. Pod nedoločnike smo uvrstili tudi posebnosti, ki ločijo posamezne modele od konkurenčnih. Yeti ima tako možnost enostavne odstranitve zadnjih sedežev, peugeot 2008 majhen "gokard" volan, mokka iz prtljažnika izvlečljiv sistem flexfix za prevoz koles, C4 cactus ima na stranskih vratih obloge z zračnimi žepi, ki preprečujejo vdrtine na parkirnih mestih, captur ima pred sovoznikom spredaj ogromen izvlečljiv predal, ki bo prav prišel marsikateri družini, ecosport z rezervno pnevmatiko na prtljažnih časih edini obuja spomine po džipih, nissan juke ponuja sistem štirih kamer s pogledom 360 stopinj na okolico vozila, z zabavno-informacijskim sistemom v mazdi CX-3 upravljamo podobno kot v premium avtomobilih, s pomočjo vrtljivega vmesnika, ima tudi HUD zaslon.
Veliki zmagovalec je škoda yeti
Veliki zmagovalec velikega primerjalnega testa malih križancev je z največjim seštevkom točk postal škoda yeti, ki je zbral 75,3 odstotka točk. Po naših meritvah in oceni je to najbolj vsestranski avtomobil, ki je v vseh kategorijah, z izjemo videza, konkuriral za vrh. To je avto, ki se odlično pelje, z odlično ergonomijo, prostornostjo za potnike in prtljago, predvsem pa je zmago na tehtnici v boju z mazdo CX-3, ki je končala na tretjem mestu, prevesila cena, ki je bila ob peugeotu 2008, ki je na testu zasedel drugo mesto, najbolj ugodna med vsemi.
https://www.youtube.com/watch?v=6DUyCxNPoGMhttps://www.youtube.com/watch?v=6T0iE5-lEw8https://www.youtube.com/watch?v=h8Mcgajr7wMhttps://www.youtube.com/watch?v=Rr5HyugJ-TI