Glede na številke prodaje so samodejni menjalniki še vedno tabu tema med slovenskimi vozniki in voznicami, saj je delež prodanih novih vozil z ročnimi menjalniki v veliki premoči. Pri Peugeotu Slovenija so nam na nedavnem preizkusu samodejnih menjalnikov postregli s podatkom, da pri nepremijskih znamkah zgolj pri Volkswagnu prodaja samodejnih menjalnikov v primerjavi z ročnimi presega deset odstotkov. Pri Renaultu, Oplu, Fordu in Peugeotu je ta odstotek od 3,29 do 9,52 odstotka.
Spomini na stare avtomatske menjalnike še živi
Zakaj je temu tako, pojasnjuje vodja treningov varne vožnje pri podjetju B&B, d.o.o. Boštjan Paušer: „Večina voznikov nima izkušenj s sodobnimi samodejnimi menjalniki, ki so danes trgu – v mislih jim ostaja grenak priokus avtomatskih menjalnikov izpred 20 do 30 let. Toda tehnologija na tem področju je močno napredovala in današnji samodejni menjalniki lahko nudijo izvrstne lastnosti. Če bi imeli vozniki priložnost preizkusiti nove menjalnike v vožnji, sem prepričan da bi se jih mnogo več odločilo za nakup tovrstnega vozila.“
Inštruktor varne vožnje in strokovnjak s področja avtomobilizma meni, da je včasih pri odločitvi ovira tudi cena, saj so ti menjalniki pri večini proizvajalcev na seznamu dodatne opreme in to ne tiste najcenejše. Kljub temu pa prodajalci vozil že nekaj let zaznavajo pozitiven trend, saj prodaja samodejnih menjalnikom stalno raste, je prepričan sogovornik.
Lahko so v pomoč v kritičnih situacijah
Paušer pravi, da so samodejni menjalniki primerni za vse voznike, opaža tudi, da se za njih odločajo starejši vozniki, ker jim to močno olajša vožnjo – manj pozornosti je potrebne za tehniko vožnje in zato se lahko bolj posvetijo prometu. "Se pa ta starostni trend, skupaj z rastjo prodaje, počasi pomika navzdol. Raste tudi uporaba samodejnih menjalnikov v intervencijskih vozilih, kjer se vozniki na intervenciji lahko v celoti posvetijo prebijanju skozi promet, kar je z vidika varnosti vsekakor dobrodošlo,“ pojasnjuje strokovnjak, ki pa v popolnosti ne pritrjuje, da samodejni menjalniki pripomorejo k varnejši vožnji: "Lahko pa so v kritičnih situacijah v pomoč. Marsikateri voznik namreč takrat »pozabi« stisniti stopalko sklopke in tu so elektronski možgani menjalnika dobrodošli.“
Sogovornik na usposabljanjih varne vožnje prepoznava, da je strah pred nečim novim še vedno prisoten in to je opazno tudi pri voznikih, ko se jim omeni samodejni menjalnik: "To običajno izhaja iz tega, da vozila s samodejnim menjalnikom še nikoli niso vozili, a kot sem že omenil, potrebnih je le nekaj kilometrov da se ga privadijo, zato strah hitro izgine in sledi navdušenje nad udobjem in prijetno ter preprosto vožnjo.“
Intervju: Gregor Draksler, vodja oglaševanja in marketinga pri Peugeot Slovenija
Ali se navade kupcev vozil, tudi v nižjih razredih, spreminjajo z razvojem samodejnih menjalnikov? So jih tudi Slovenci že spoznali in jih ob nakupu novega vozila izbirajo?
V zadnjem času smo res zasledili povečano povpraševanje po vozilih s samodejnim menjalnikom tudi v nižjih segmentih vozil (pri nas 208 in 2008). Zagotovo je to povezano s samo ponudbo, kjer samodejni menjalniki niso več omejeni na višje segmente in so tudi cenovno vedno bolj dostopni v nižjih segmentih vozil. Svoje pa je naredila tudi tehnologija saj sta na primer pri Peugeotu z novo generacijo EAT6 menjalnikov, poraba goriva in dinamičnost vožnje na nivoju motorja z ročnim menjalnikom.
Kakšen potencial vidite v prihodnje pri prodaji samodejnih menjalnikov, predvsem v B in C razredu vozil?
Z novo generacijo samodejnih menjalnikom EAT6 imamo ponudbo v prav vseh segmentih osebnih vozil. Odzivi naših kupcev in strokovne javnosti (novinarji) kažejo na to, da miti, ki so veljali za samodejne menjalnike ne držijo več in vedno več ljudi spoznava prednosti vozil s samodejnim menjalnikom. Potencial je in to ravno v segmentih B in C.
Ali lahko potencialni kupci na testni vožnji preizkusijo vse modele s samodejnim menjalnikom? Ali vaši trgovci to omogočajo?
Vseh modelov ne saj bi bilo to praktično neizvedljivo. Se pa skupaj z našimi prodajalci trudimo, da imajo v floti svojih testnih vozil vsaj eno vozilo s samodejnim menjalnikom EAT6.
Koliko evrov so po vašem kupci še pripravljeni doplačati za samodejni menjalnik?
Po naših ocenah med 500 in 1500 evri, odvisno od modela vozila.
Ali je težje za nakup samodejnega menjalnika prepričati mlade ali starejše voznike?
Statistično gledano ni večjih razlik, res pa je, da so morda starejši vozniki bolj konzervativni pri svojih odločitvah. Vendar testna vožnja in pravilni pristop trgovca kmalu obrne nakupno odločitev v prid samodejnemu menjalniku.
Kje vi pri Slovencih vidite prepreke, da se množičneje ne odločajo za nakup samodejnega menjalnika, še posebej zato, ker velja pregovor, "enkrat samodejni menjalnik, vedno samodejni menjalnik?
Glavni razlog je še vedno relativno visoka cenovna razlika med vozilom z ročnim in tistim s samodejnim menjalnikom. Drugi razlogi ležijo v že omenjenih mitih o dražjem vzdrževanju, višji porabi, manj dinamični vožji… Konec koncev pa tudi v dejstvu, da je celoten evropski trg tradicionalno precej bolj naklonjen ročnim kot samodejnim menjalnikom in Slovenija tukaj ni izjema.
Kako je z garancijo pri samodejnih menjalnikih pri Peugeotu?
Za naša vozila veljajo enaki garancijski pogoji ne glede na vrsto vgrajenega menjalnika. Prav tako so stroški vzdrževanja (govorimo o rednih servisnih pregledih, ki jih predpiše proizvajalec) enaki ne glede na tip menjalnika.
V avtu nimam rad stvari, ki spreminjajo mojo vožnjo. Npr. avtomatski menjalnik jo popolnoma spremeni (samo plin in zavora), enako tempomat, omejevalnik hitrosti, samodejna vožnja... Npr. samodejno zaviranje moje vožnje niti malo ne spremeni, ker bom še vedno čisto enako… ...prikaži več zaviral sam, tudi servo volan moje vožnje ne spremni, ker še vedno zavijam sam.
nas je strah uporabljati nekaj, kar je preverjeno že 70let in več v svetu.Ne moreš verjet.In za malo manj spretne še zelo koristno; avto je vedno v pravi prestavi,nikoli v prenizki in nikoli v previsoki, ne ceka ob speljevanju, pa… ...prikaži več tudi ugasne ne na križiščih, kadar je to najmanj potrebno. Sam mi smo takoposebni,da nas že ne bodo s temile avtomatiki, niti 100 let kasneje ne... hahahahahahaha
predlagam da si namesto anlaserja vgradis kurbl, na sprednji strani naredis luknjo in prav uzival bos v rocnem zaganjanju motorja vsako jutro pa se pogrelo te bo. Namestis rocni pomik stekel, vzames ven servo volan in smerokaze, namesto katerih skozi… ...prikaži več odprta okna molis na plano roke in nakazuješ smer vožnje. Pa še kaj si lahko umisliš, recimo volnene deke,pa se zavijas ko je hladno in odvijaš v vročini. Toliko dela boš imel da boš v Nemčiji kot bi mignil, tako hitro ti bo minilo.