Avto
160 ogledov

Ste vegan? Se lahko sploh z mirno vestjo vozite v avtu?

Notranjost avta Maserati
Avtomobilska industrija je eden največjih porabnikov živalskih kož in drugih sredstev, ki izvirajo (tudi) iz živali. Kakšne možnosti sploh ima zagovornik veganstva, če želi kupiti avto brez pridiha mrtvih živali? Veganski trend je že na polno vstopil v avtoindustrijo ...

Veganske življenjske potrebščine, oblačila in kozmetika - vse več proizvajalcev se prilagaja življenjskemu trendu zagovornikov tistih, ki menijo, da bi lahko človeštvo živelo tudi brez izkoriščanja živali.

Koliko veganov živi v Sloveniji, ni natančnega podatka, v Slovenskem veganskem društvu pa poudarjajo, da njihovo število tako kot marsikje po svetu strmo narašča. Po anketi Inštituta za varovanje zdravja iz leta 2009 naj bi jih sicer bilo pri nas okoli šest tisoč, in če je ta (menda že zastarela) številka za avtomobilsko industrijo zanemarljiva, pa podatek, da v Nemčiji živi že blizu milijona veganov, v ZDA pa celo osem milijonov, zasluži tudi pozornost tistih, ki izdelujejo avte.

A prav avtoindustrija je tista, ki ima zelo rada živalske surovine, saj so po podatkih iz leta 2014 kar 17 odstotkov globalne proizvodnje usnja, oziroma 45 milijonov kož govedi pokupili različni proizvajalci avtov. 

Vsaj usnjen volan je samoumeven

Čeprav je usnje v avtu še vedno zelo zaželeno in ohranja občutek prestiža, pa so se nekateri proizvajalci v zadnjem času pričeli izdatno prilagajati naraščajočemu številu tistih kupcev, ki v svojem avtu nočejo videti in čutiti sledi živali, piše nemški Motor Talk. 

Vodilni med njimi je Tesla, ki pri svojem modelu X omogoča izbiro "veganske" različice, kjer v notranjosti ni niti kvadratnega centimetra usnja, saj so vse obloge vrat, sedežev, armature ali volana iz tekstila, naravnih ali recikliranih materialov. 

Pri Mercedes-Benzu prav tako ugotavljajo skok v povpraševanju po "veganskih" avtih, zato pri vse več modelih omogočajo izbiro neusnjenega volana in prestavne ročke. Pri sedežih pa se kot zelo dobro alternativo usnju izkaže sintetični material alkantara. Pri Porscheju je sicer standardnega veliko usnja, a je prek programa Porsche Exclusiv za doplačilo mogoče sestaviti tudi povsem "neživalski" model brez usnja. Pravijo, da imajo največ takšnih zahtev iz ZDA.

Pri BMW so vsaj pri velikoserijskih modelih še bolj na začetku prilagajanja veganom, še bolj v ozadju pa sta Audi in Volkswagen. Kot so za Motor Talk pojasnili v obeh znamkah, si velika večina kupcev izrazito želi usnja v notranjosti, pri najbolj prodajanem evropskem avtu VW golfu pa denimo le okoli 10 odstotkov kupcev izbere nivo vstopne opreme trendline, ki je edina brez usnjenih dodatkov. Podobno je z neusnjenimi opremami pri Oplu ali Fordu, čeprav pri slednjem dodajajo, da zelo skrbno spremljajo temo veganstva in se ji prilagajajo. 

Nasploh je pri velikoserijskih nepremijskih znamkah v vstopnih opremah še malo usnja. 

Dlaka v jajcu ali insekt na steklu

A izraziti vegani bržkone z avtomobili ne bodo nikoli povsem zadovoljni. Tudi če bo notranjost brez usnja, je zelo verjetno, da so v mazilih in oljih, ki se uporabljajo za delovanje avta, prisotne živalske maščobe. Avtomobilistom jih dobavljajo zunanji proizvajalci, zato na njihove sestavine nimajo veliko vpliva, pišejo pri Motor Talk. Najtršim veganom tako preostane le, da se v celoti odpovedo avtu.

Neki uporabnik veganskega foruma je sicer navedel še en razlog, zakaj nikoli več ne bo uporabljal avta - ni mogel več prenašati pogleda na razmazane insekte na svojem vetrobranskem steklu.

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 2
  • samo.jst 11:20 02.november 2016.

    pešačijo naj kreteni eni in pazijo da s kroksi ne pomečkajo kakšne mravlje