Čeprav se trg z rabljenimi vozili stalno spreminja, še posebej v zadnjem desetletju, je proces nakupa rabljenega vozila med Slovenci ostal enak. Kupec najprej opazi vozilo, ki mu je všeč. Če ugotovi, da si ga finančno lahko privošči, zbere več informacij o njem. Običajno to pomeni, da si ga osebno ali še z nekom ogleda, preveri, če vse deluje, kot bi moralo, in nato opravi nakup. Po nakupu upa, da je kupil ustrezno vzdrževano vozilo.
A vedno ne gre tako gladko. Nakup avtomobila je povezan s tveganjem, ki ga kupec težko oceni.
Čeprav je avto na pogled lep, so lahko težave tudi skrite. Zato je ob nakupu rabljenega vozila priporočljivo imeti s seboj nekoga, ki se spozna na avtomobile. Prodajalca lahko zaprosite, da bi želeli preveriti, ali je z vozilom vse v najlepšem redu. Še bolje pa je, če ga odpeljete na tehnični
pregled ali na posebne preglede na servise, kjer temeljito pregledajo vse ključne sklope vozila.
Prav s tem namenom smo se napotili v mehanično delavnico AMZS, kjer lahko potencialni kupec rabljenega vozila preveri, če je z vozilom vse, kot bi moralo biti. Možni sta dve vrsti pregleda, cena pa je za člane AMZS nekoliko ugodnejša kot za nečlane. Redna cena pregleda vozila pred nakupom znaša 100,65 EUR (za člane AMZS 90,59 EUR), podrobnejšega pregleda vozila pred nakupom pa 181,99 EUR (za člane AMZS 163,79 EUR).
Pri manj obsežnem pregledu, ki je zato tudi cenejši, se mehanik osredotoči na karoserijo, podvozje in notranjost vozila. Pregled se izvaja kot primerjava stanja vozila glede na starost in prevoženo število kilometrov. To pomeni temeljit viden pregled zunanjih površin karoserije vozila, barve, podvozja, izpušnega sistema in stekel.
"Iščemo poškodbe, sledi slabega vzdrževanja, korozijo, preverimo funkcijsko sposobnost, prilagodljivost,..." pojasnjuje Dejan Sovilj, produktni vodja za servis pri AMZS. "Pregledamo tudi stanje in funkcijsko sposobnost oken, vrat, sončnih streh, ključavnic. V notranjosti vozila preverimo stanje sedežev, priklop sedežev, mehanizme, varnostne pasove, ključavnice, funkcijsko sposobnost vzvratnega ogledala, armaturo, grelni sistem v kabini. Pogledamo, ali so bili ti elementi vozila poškodovani, in preverimo statične funkcijske sposobnosti glede na starost vozila in prevožene kilometre".
Hladilni sistem mehanik preizkusi pri normalnih pogojih obratovanja. Preveri tudi ventile, tesnila,
cevi, radiator, ekspanzijsko posodo, varnostni ventil, tesnjenje, kakovost in stanje hladilne tekočine. In še termostat, termostatsko krmiljen ventilator ali delovanje sklopke ter morebitni nenormalni zvok delovanja črpalke in ventilatorja. Pregleda se tudi jermen in njegovo priključitev.
Pri sistemu goriva mehanik pregleda celoten sistem napajanja motorja z gorivom, morebitne poškodbe, puščanje, varnostne pogoje cevi, fleksibilnost cevi, priključkov, rezervoarja, pokrova goriva, črpalke za gorivo. Del pregleda je tudi motor, pri katerem mehanik vizualno pregleda zunanji del v smislu obrabe in poškodb, nosilce motorja, morebitne razpoke in puščanje hladilne
tekočine ali olja. Preveri tudi delovanje opozorilne lučke za olje.
Stanje akumulatorja, koles in zavor
S pomočjo elektronskega testerja izpušnih plinov mehanik opravi meritev osnovnih karakteristik delovanja motorja in analizo izpušnih plinov. Preveri količino olja v motorju in sledi morebitne
vizualne kontaminacije. V sklopu električnih sistemom mehanik pod normalnimi pogoji delovanja pregleda akumulator, njegovo električno napetost, stanje in nivo elektrolita, sposobnost zagona motorja, sistem polnjenja, grelni in klima sistem, brisalce in čistilce stekel, vključno z metlicami.
V povezavi z zavornim sistemom pregleda nivo olja v glavnem cilindru, operacijsko sposobnost
nožne in ročne zavore, delovanje servo sistema in sistema proti blokiranju koles, hidravlične cevi,
ventile in puščanje olja. Preveri tudi kakovost zavornega olja ter stanje zavornih ploščic, oblog,
diskov in kolutov ter izmeri zavorne sile posameznih koles.
"V pregled so vključena tudi kolesa vozila, tako pnevmatike kot platišča. Pri pnevmatikah
ugotavljamo dimenzijska ustreznost, namembnost (letne ali zimske), leto izdelave, globino dezena
(jo izmerimo) in morebitne poškodbe. Platišča vizuelno pregledamo za morebitne poškodbe
oziroma korodiranost. Pri pregledu pnevmatik ne demontiramo s platišča. Opravimo tudi meritev
geometrije podvozja," izpostavlja Sovilj.
Tudi na testno vožnjo
Pri obsežnejšem pregledu AMZS strokovnjaki za vozila opravijo še podrobnejši pregled s
poudarkom na diagnostiki. Notranjost karoserije pregledajo s posebnim inštrumentom,
boroskopom. S pregledom lahko ugotovijo notranje deformacije in korozijo. "Vozilo priključimo na
posebni tester, ki simulira delovanje, in če ima vozilo vgrajen računalnik za beleženje napak, te
napake tudi zabeležimo. Če obstaja sum prevelike obrabe motorja, njegovo notranjost pregledamo z endoskopom," pravi Sovilj.
Pri klimatski napravi preverijo stanje jermena, cevi in hladilnika. Hladilni sistem preizkusijo s posebno aparaturo, s katero ugotavljajo tesnost in količine hladilnega plina. Pregledajo filter ter
delovanje sistema za vklapljanje klimatske naprave. V AMZS z vozilom opravijo tudi testno vožnjo
pod pogoji, ki jih dopušča Zakon o varnosti v cestnem prometu. Pri zavorah se osredotočijo na
vsako kolo posebej.
Trije od desetih zavrnejo nakup
In koliko potencialnih kupcev vozil se odloči za tovrstne preglede? "Vsekakor premalo! Ljudje se
za nakup vozila mnogokrat odločajo preveč intuitivno, primerjamo ga lahko z 'ljubeznijo' na prvi
pogled – avto jim je všeč, žal pa marsikateri voznik daje premalo poudarka vzdrževanosti vozila,"
pojasnjuje Sovilj in dodaja, da v AMZS končno odločitev o nakupu prepustijo stranki: "Mi podamo
strokovno mnenje in predstavimo vsa realna dejstva, ki stranki pomagajo pri odločitvi. Glede na
povratne informacije, ki jih dobimo, ocenjujem, da stranke v treh od desetih primerov zavrnejo
nakup," dodaja strokovnjak.
"Preprodajalci" se poslužujejo trikov
V veliki večini so vozila, ki jih v AMZS pripeljejo na pregled pred nakupom, od "preprodajalcev"
rabljenih vozil, ki so kozmetično in vizuelno precej urejena in pripravljena za prodajo. Samo
vzdrževanje takih vozil pa je povsem v povprečju. Najpogosteje se težave pojavijo na pnevmatikah (prestare in preslabe), zavorah (izrabljene), določenih dražjih sklopih motorja (puščanje olja na tesnilih, nepravilen tek motorja …), ki se jih prodajalcu finančno ni splačalo urediti.
Velika težava je lahko tudi nerealno stanje števca kilometrov. "To je lahko za kupca rabljenega vozila velik problem Lastnik avtomobila ali prodajalec rabljenega vozila namreč s tem, ko prevrti števec, prikrije dosedanje vzdrževanje vozila, kar pomeni, da dejansko stanje vozila ni znano. Prav tako je zelo problematično nadaljnje vzdrževanje in sama življenjska doba vozila," pravi Sovilj in izpostavlja poostren nadzor nad to vrsto malverzacije tako pri nas kot v tujini.
Zato je po oceni AMZS v zadnjih letih tudi na našem trgu občutno manj takšnih vozil. Ker je v novejših avtomobilih vse več elektronskih krmilnikov, prevrtavanje kilometrov ni več tako enostavno, kot je bilo v preteklosti. Na to so pozorni tudi proizvajalci avtomobilov, saj so njihovi garancijski pogoji povezani s številom prevoženih kilometrov, prav tako pa je to pomembno z vidika njihovega ugleda.
"Še vedno pa najdemo posamične primere, ko prodajalci že v osnovi zavračajo tovrstne preglede. In to je že alarm za kupca, da obstaja možnost načrtnega prikrivanja napak na avtomobilu in tudi, da je stanje kilometrov na števcu nerealno," pravi strokovnjak. Je pa natančno število kilometrov izredno težko ugotoviti. V nekaterih primerih celo nemogoče.
Predvsem je težava čas, pa tudi potrebno orodje in strokovno znanje. "Nekaj osnovnih orodij, pripomočkov in znanj vsekakor obstaja. Prvo je preverjanje podatkov iz ene največjih baz v Evropi, Carfax. Najpomembnejše je, da ima vozilo dokumentacijo vzdrževanja. Najpogosteje so to servisno-vzdrževalne knjižice, kjer so zabeleženi opravljeni posegi. Prav tako so nam lahko v pomoč listki servisnih posegov, ki so najpogosteje pripeti nekje v motornem prostoru. V zadnji fazi pa da oceno tudi fizični pregled vozila in nekatere skrite malenkosti, ki jih opazi oko mehanika z dolgoletnimi izkušnjami," še pove Sovilj.
Stroške lahko merimo v tisočih evrov
Stroški za morebitnega kupca "mačka v žaklju" so lahko zelo veliki. "Če vzdrževanje avtomobila ni bilo pravilno že od samega začetka, potem ga tudi sami ne moremo pravilno nadaljevati. To pomeni možnost resnejših okvar na večjih in dražjih sklopih motorja, kot so recimo zobati jermeni, celoten motor kot tudi njegove glavne komponente (glava motorja, glavna gred, odmične gredi itd.), dodatni agregati in tako naprej," pravi Sovilj in razkriva, da lahko govorimo o okvarah, ki stanejo od 500 evrov in več. "Stroški lahko sežejo tudi do več tisoč evrov. Pri dražjih in novejših vozilih lahko tudi do nekaj deset tisočakov."
grega.prebil@zurnal24.si
Mehanik avta ne razstavlja da bi vse preveru, ga pa priklop na računalnik, ki ga ima zj že vsak ta drug mulc in prklopt pa prtisnt test res ni problem...za 180ee mi tud jz mal pogledu pod avto pa zamaju… ...prikaži več gume pa test tipko prtisnu...ostalo pa nateg...domač mehankar toj to