Nemški avtoklub Adac je v sodelovanju s še nekaterimi evropskimi klubi, med drugim tudi slovenskim AMZS, testiral napredne sisteme samodejnega zaviranja v sili (AEB) pri šestih avtomobilih srednjega razreda.
Z vsakim avtomobilom so opravili test prepoznavanja pešcev in kolesarjev, saj sta ti dve skupini udeležencev v prometu med najbolj ranljivimi, tudi v Sloveniji.
Sodelovali so naslednji avtomobili: audi A4, kia optima, mercedes-benz C razred, volvo V60, BMW serija 3 in subaru outback. Končni rezultat pravi, da je tehnologija lahko že zelo sposobna, a so razlike med proizvajalci vseeno nerazumljivo velike.
Subaru briljiral, audi edini s serijskim
Kot najboljša sta se izkazala audi A4 in subaru outback s sistemoma nove generacije, ki temelji na uporabi kamere (LIDAR). Ta sistem je hkrati cenejši od zgodnejših generacij, ki so temeljile še na kombinaciji senzorjev in klasičnega radarja.
Oba omenjena modela sta dokazala, da lahko pri hitrostih, ki so običajne za mestno vožnjo, učinkovito prepoznavata nevarnost neizogibnega trčenja ter pravočasno posredujeta, če se pred njima znajde pešec. Še posebej subaru outback je presenetil pedantne preiskovalce, saj je dosegel najboljše ocene v štirih od šestih kategorij. Njegova stereokamera (Eye-Sight) je zelo dobro delovala celo, če je bil pešec oblečen v temna oblačila, in je pred testno lutko učinkovito zavrl brez pomoči voznika, pa čeprav je vozil s hitrostjo 45 km/h.
Audi pa si zasluži pohvalo zaradi dejstva, da svoj prav tako zelo učinkovit sistem prepoznavanja pešcev kot edini proizvajalec vgrajuje serijsko. Težavo pa so audiju tako kot tudi drugim modelom povzročali kolesarji. A4 je tako prepoznal in pravočasno zavrl le pred "kolesarjem", ki je vozil pri hitrosti 8 km/h, a ostali so bili še slabši. Ponoči je imel sistem težave s prepoznavanjem pešcev, a je poleg subaruja edini sploh uspeval posredovati.
Sistem v kii optimi (radar+kamera) so preiskovalci opisali za solidnega, saj je podnevi pred pešci uspel ustaviti avto pri hitrostih vse do 55 km/h, slabše pa je deloval ponoči. Prav tako za sprejemljivega so opisali sistem mercedes-benza razreda C (radar+stereo kamera), saj je preprečeval nezgode do 30 km/h pri odraslih lutkah in do 25 km/h pri lutkah otroka.
Nekoliko je razočaral Volvo (radar+kamera). Model V60 je imel težave pri prepoznavanju "hodeče" lutke, pri kateri so se ji premikale noge. Takrat ni zaviral, le opozajal. Bolje je odreagiral, če je bila lutka statična, ponoči pa je sistem povsem odpovedal. Tudi kolesarja V60 ni prepoznal. Švedi so v opravičilo pojasnili, da je imel V60 kot eden prvih avtov sploh vgrajen AEB ("davnega" leta 2010) in da gre še za zgodnje generacije tega sicer koristnega pripomočka.
-
Tabela rezultatov je dostopna TUKAJ (v nemščini)
Največje razočaranje pa je bil za Adac sistem v BMW seriji 3 (mono kamera). Ponoči sploh ne deluje, tudi sicer je slabo učinkovit. Kritiko si je prislužil tudi zaradi dejstva, da je mogoče z gumbom sistem samodejnega zaviranja AEB izklopiti, vendar na izklopljen AEB avto preslabo opozarja, prav tako pa ostane AEB nedelujoč tudi, če vmes avto ugasnemo in nato prižgemo. Pri vseh drugih proizvajalcih se ob vžigu avta AEB standardno vklopi
Nasveta avtoklubov za kupce:
Sistem samodejnega zaviranja postaja vse bolj standardni pripomoček v srednjem razredu, a za zdaj le za prepoznavanje večjih ovir (avtomobilov), medtem ko pešce in kolesarje prepoznavajo za doplačilo. Pri nižjem-srednjem razredu in pri nižjem razredu pa je tudi za osnovni AEB sistem praviloma potrebno še doplačati, nekateri proizvajalci pa ga še vedno sploh ne ponujajo v svojih novih modelih.
Ob nakupu avta se pozanimajte za asistenčne sisteme, ki jih proizvajalec ne nudi že v standardni opremi. Če lahko sistem prepreči nesrečo s poškodbami ali zmanjša posledice, se sistem splača že sam po sebi.
Pešci in kolesarji bi morali v pogojih zmanjšane vidljivosti vedno nositi svetlejša oblačila, najbolje takšna z odsevnimi površinami. Ta detajl jim lahko reši življenje. Tudi senzorji avtomobilov hitreje opazijo svetlejše pešce.
dezurni@zurnal24.si
Gotovo obstaja dober tehnični razlog, vendar meni ni jasno, zakaj proizvajalci težijo zatem, da očitno uporabljajo kamere v vidnem delu spektra. Tak sistem daleč najbolj rabimo, ko kot ljudje najslabše vidimo. Denimo ponoči + megla ali naliv. Mogoče je… ...prikaži več razlog v tem, da samo v vidnem delu spektra lahko avtomat določi, kaj je sploh prometna površina (cesta).