Ministrstvo za infrastrukturo želi po hitrem postopku spremeniti zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP). S spremembami so predvidene precej hujše kazni za prekrške, ko vozniki ne vzpostavijo reševalnega pasu na avtocesti ali hitri cesti, ko neupravičeno vozijo po reševalnem pasu ali pa ko se celo zapeljejo za intervencijskimi vozili, ki hitijo na pomoč.
"V praksi je vse več primerov nespoštovanja pomena reševalnega pasu, tako ob sami vzpostavitvi (vozniki vozil v primerih ustavljanja ali zastoja ne vzpostavijo reševalnega pasu), kot tudi v primerih, ko je reševalni pas vzpostavljen (vožnja vozil, ki niso intervencijska vozila, po vzpostavljenem reševalnem pasu)," pišejo v obrazložitvi predloga na ministrstvu.
"Vsak udeleženec cestnega prometa, ki ravna v skladu s cestnoprometnimi pravili, [ima] pravico tudi od drugega udeleženca cestnega prometa pričakovati, da bo ravnal skladno s pravili cestnega prometa."
Ministrstvo za infrastrukturo
V predlogu zakona je novost kazen kar 500 evrov namesto dosedanjih 200 evrov za vse voznike, ki ob ustavitvi na avtocesti in hitri cesti takoj ne vzpostavijo reševalnega pasu, ki je dovolj širok za varno vožnjo intervencijskih vozil. Predvideva je še stranska sankcija treh kazenskih točk.
Dodatno vnesena novost v zakonu predvideva kazen 500 evrov in tri kazenske točke za voznika, ki vozi po reševalnem pasu ali se ustavi po njem, seveda z izjemo intervencijskih vozil.
500 evrov in tri kazenske točke pa je predvidena kazen za tiste predrzne voznike, ki bi si drznili priključiti vozilu s prednostjo ali vozilu za spremstvo, ki bi vozili za takšnim vozilom ali pa ga celo prehiteli. Dosedanja kazen je bila 300 evrov.
Vse več kršenja pravil o reševalnem pasu
Na ministrstvu so v gradivu k spremembi zakona zapisali, da so preučili trenutno stanje in tudi kaznovalno ureditev v nekaterih drugih državah. Kot ugotavljajo na podlagi policijskih podatkov, je bilo lani bistveno več (104) zaznanih primerov neupoštevanja pravila o vzpostavitvi reševalnega pasu v primerjavi z letom 2022 (65). Lani so zaznali tudi kar 22 priključitev vozilu s prednostjo, leto prej "le" 8.
Ob tem navajajo, da je poudarek pri zakonskem urejanju področja cestnega prometa poudarek na načelih defenzivnega ravnanja, načela zaupanja in načela varstva šibkejših udeležencev. "Vsak udeleženec cestnega prometa, ki ravna v skladu s cestnoprometnimi pravili, [ima] pravico tudi od drugega udeleženca cestnega prometa pričakovati, da bo ravnal skladno s pravili cestnega prometa," piše v obrazložitvi sprememb.
"Ti vozniki si sploh ne predstavljajo, kakšen stres to pomeni za voznika za volanom gasilskega vozila, ko ti med vožnjo na mesto nesreče nekdo vozi tik za 'ritjo' ."
Anže Albreht, Zavod Reševalni pas
Albreht iz Zavoda Reševalni pas: "Pozdravljamo!"
Anže Albreht, ustanovitelj in vodja Zavoda Reševalni pas, je za Žurnal pozdravil novosti v zakonodaji. V letošnjem letu se je težava še poglobila, tudi zaradi še gostejšega prometa in daljših zastojev. "Vsak voznik, ki ne upošteva pravila reševalnega pasu, lahko ogroža življenja," je povedal Albreht, sicer gasilec, ki je sodeloval že na mnogih intervencijah na avtocesti.
"Do sedaj v zakonu sploh ni bilo opredeljene sankcije za tiste, ki izkoriščajo reševalni pas za vožnjo po njem," je opozoril na pomembno novost. "Mislim, da nekdo, ki vidi 90 odstotkov voznikov parkiranih levo in desno, res nima tehtnega razloga, da bi moral voziti po njem."
Osebno bi si želel, da bi bili takšni vozniki še strožje sankcionirani, tako kot tudi tisti, ki vozijo po reševalnem pasu za vozili na intervenciji. "Ti vozniki si sploh ne predstavljajo, kakšen stres to pomeni za voznika za volanom gasilskega voznika, ko ti med vožnjo na mesto nesreče za 'ritjo' vozi neko civilno vozilo. To je hudo ogrožanje varnosti."
Albreht je sicer opozoril tudi, da nekateri odseki ne omogočajo vzpostavitve reševalnega pasu. Znan je primer izpred nekaj dnevi na pomurski hitri cesti, ko zaradi preozkega vozišča vozila kljub poskusom niso uspela narediti dovolj širokega prehoda za vozila na intervenciji. "Kratkoročni ukrep je stalna prepoved prehitevanja vseh vozil nad določeno širino, daljnoročna rešitev pa razširitev cestišča," je komentiral Albreht.
Ob vseh teh nasprotujočih komentarjih je vprašanje na mestu KOLIKO JE VREDNO ŽIVLJENJE POSAMEZNIKA. Mogoče vaše, vašega bližnjega, znanca,...? A bost šele takrat spremenili mnenje ko bo šlo za vas in ne za neznanca?🤔
Reševalni pas kazen 500€,in polovička 250€,smešno niske kazni, A prekoračitev 60 ali 160 km/h kazen enaka 1200€ polovička 600€.🤣🤣Zadnje čase vsak dan policija dobi 3-4 kateri vozijo 220-240 KM/h. Rešitev redno udarit po denarnici, in to bez polovička, stvari se… ...prikaži večse pošlihtajo v roki mesec dni. AVSTRIJA, zaseže vozilo, dražba, državna blagajna se polni.
voznik taksnega vozila ima v kesu par jurjev sabo. sploh ce je diler. za kazen zlorabe urgentnega pasu bi moral veljati 1 ali 2 mesecni uklonilni zapor. to bi pa ustavilo vozace s podpovprecnim IQjem