Čeprav se je stanje z izboljšanjem vremena že dan kasneje umirilo, pa petkova snežna kataklizma na slovenskih cestah še ni dobila končnega epiloga. Pristojne službe bodo namreč naredile podrobno analizo, kaj se je dogajalo in kje so možnosti izboljšav. Ena od ugotovitev pa je že znana, namreč da so k blokadam dejavno pripomogli vozniki. Postavlja se vprašanje, ali je bilo izločanje tovornih vozil pravočasno in zadostno.
"Napovedali smo ..."
Policija in Dars pravita, da sta se na razmere glede na napovedi ustrezno pripravila, vendar pa opozarjata, da so bile na praktično na celotnem območju države razmere zelo neugodne, v kratkem času pa je padlo ogromno snega.
"Vremenske razmere so bile pričakovane, tudi napovedali smo jih," pravijo na Darsu. "Naši sodelavci, vzdrževalci avtocestnega omrežja iz devetih avtocestnih vzdrževalnih baz in njihovih sedmih izpostav so se z vsemi operativnimi ekipami pripravili na pričakovane snežne razmere, tudi posipnega materiala je bilo na zalogi dovolj. Trudili so se po najboljših močeh, ob tem se je treba zavedati tudi nevarnosti in težkih vremenskih in prometnih razmer, v katere so se naši sodelavci podali v petek, nesebično in predano."
Na območju Štajerske je bilo sneženje sicer bolj silovito od napovedi, kar pa ni vplivalo na načrtovan potek izvajanja aktivnosti, saj so bile že od noči aktivirane vse razpoložljive plužne in posipne skupine, dodajajo pri upravljavcu avtocestnega omrežja. "S prvim preventivnim posipom so pričeli okrog 3. ure zjutraj, s pluženjem pa, ko se je sneg začel oprijemati vozišča. Pred 7. uro je prišlo do prvega zdrsa tovornega vozila, in sicer na štajerski avtocesti, na dolenjski pa pred 8. uro."
Kamera Darsa je posnela zdrs tovornjaka pri Blagovici nekaj po 14. uri, kar je bila tudi zadnja zapora avtoceste zaradi petkovih dogodkov.
Bi morali začeti z izločanjem tovornjakov že prej?
Tako na Darsu kot policiji pravijo, da so tokrat predvideli kar 11 lokacij na avtocestnem omrežju, kjer bodo izločali tovorna vozila, kar je sploh največ doslej. "V veliki večini so bila izločilna mesta vzpostavljena preventivno, še preden je prišlo do kakršnegakoli zdrsa," dodajajo pri Darsu. "Dokler je vozišče normalno prevozno, ne izločamo, vsekakor pa se za to odločimo najmanj ob napovedi poslabšanja vremenskih in posledično prometnih razmer."
Ob tem se zanašajo na spremljanje vremenske napovedi, pri čemer podatke pridobivajo tudi iz lastnih cestnovremenskih postaj ob avtocestnem omrežju, nadalje radarsko sliko padavin, prometne obremenitve s tovornim prometom …
Da lahko tudi prehitro in neutemeljeno izločanje tovornega prometa povzroči velikansko gmotno škodo, je na posvetu o prometu v ponedeljek posredno opozoril direktor Gospodarske zbornice Slovenije Mitja Gorenšček. "Zamude, ki zaradi zastojev nastajajo, lahko - vsaj kar se tiče tovornega prometa - ovrednotimo. Združenje za promet pri GZS je lani ocenilo strošek ene ure, ko tovorno vozilo stoji v zastoju, na okvirno 120 evrov."
Z unimogi v nasprotno smer
Scenarij, da bi bile lahko avtoceste ostale odprte, so po mnenju Darsa preprečili vozniki, ki so bili sicer opozorjeni na pričakovane razmere. Težave so bile predvsem s tovornimi vozili zaradi zdrsov in prehitevanj. "Ponekod so bile v zastojih ujete tudi naše plužne skupine. Zdrse smo tako s svojimi specialnimi vozili (unimogi) ter pogodbenimi partnerji za izvleko vozil reševali tudi tako, da smo do kraja zdrsa v sodelovanju s policijo dostopali iz nasprotne strani. Vzdrževalci avtoceste so odstranjevali tudi podrta drevesa, zaradi česar je tudi bil začasno zaprt posamezen odsek avtoceste."
Številni vozniki so bili na cestah nepripravljeni z neustrezno zimsko opremo ali pa so celo kršili prepoved vožnje in zapoved izločanja. Najbolj očiten tak primer je bil na višnjegorskem klancu, kjer je obtičalo več tovornjakov. Prav razmere na tem klancu so številnim voznikom dale misliti, da bi moral biti Dars na takšen zelo verjeten scenarij bolje in hitreje pripravljen.
Plačali bodo tudi šefi tovornjakarjev
Policisti so imeli s kršitelji ogromno dela. Kot so pojasnili za Žurnal24, so po še nepopolnih podatkih ugotovili okoli 400 kršitev. "Samo v času neugodnih zimskih razmer je bilo iz naslova neupoštevanja odrejene omejitve prometa ukrepano zoper 118 kršiteljev z izrekom opozoril oziroma izdajo plačilnih nalogov oziroma izrečenih glob," so povedali na policiji.
"Od tega je bilo zoper 20 pravnih oseb uvedenih hitrih postopkov pri pristojnih prekrškovnih organih v policiji. Prav tako so bili izvedeni postopki tudi zoper 12 kršiteljev, ker svojega vozila niso opremili s predpisano zimsko opremo ter zoper 18 kršiteljev, ker niso primerno očistili svojih vozil."
Tako na Darsu kot policiji so sporočili, da bodo opravili temeljito analizo delovanja vseh vpletenih služb, na tej podlagi pa tudi podali zaključke, ki bodo služili pri podobnih dogodkih v prihodnosti.
Dars zakonska pooblastila sicer ima, a dogovor s policijo deluje drugače
Za kršenje pravil o vožnji v zimskih razmerah in izločanju vozil imajo sicer policiji enakovredna pooblastila tudi Darsovi nadzorniki, torej bi lahko tudi oni samostojno kaznovali neposlušne voznike. Vendar pa Dars pooblastil, ki jim jih daje zakon o pravilih cestnega prometa, očitno ne izkorišča. "Skladno z dogovorom s policijo tovrstne prekrške obravnavajo policisti," so nam skopo pojasnili.
Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) 28.a člen (vremenske razmere)
(1) Voznik mora upoštevati prometno signalizacijo, ki označuje vremenske razmere, zaradi katerih je prepovedan ali omejen promet na določenem delu ceste.
(2) Z globo 200 eurov se kaznuje za prekršek voznik, ki ravna v nasprotju z določbo prejšnjega odstavka.
(3) Z globo 500 eurov se kaznuje za prekršek voznik, ki ravna v nasprotju z določbo prvega odstavka tega člena in je zaradi tega oviran ali onemogočen promet drugih vozil. Vozniku motornega vozila se izreče tudi 5 kazenskih točk.
(4) Z globo 1.000 eurov se kaznuje za prekršek pravna oseba, samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost, katerega voznik ravna v nasprotju z določbo prvega odstavka tega člena, njihova odgovorna oseba pa z globo 120 eurov. Z globo 120 eurov se kaznuje za prekršek tudi odgovorna oseba državnega organa ali samoupravne lokalne skupnosti, katerega voznik ravna v nasprotju z določbo prvega odstavka tega člena.
VSI smo vedli VSAJ 3 dni prej, kaj pričakovati od petka. Kljub temu, da je DARS bil spet odlično pripravljeni na to (tako kot vsako leto), jih je vreme vseeno zopet presenetilo. VSAKO LETO ISTA PESEM. Ampak za nas, povprečne… ...prikaži več državljane, je to, da nas vreme preseneti, nedopustno. Pomembno je, da se je DARS nesebično in predano lotil dela, naredil pa minimalno. "S pluženjem so pričeli, ko se je sneg pričel oprijemati cestišča..". Kdaj je bilo to? To je relativno. Kdaj je bil prvi plug na cestišču?
Če dobro pogledate posnetek kako je zlomilo kamijon se lepo vidi da dars ni opravil svojega dela. Med izvozom in uvozom na avtocesto le ta ni bila očiščena. Zakaj je na 50m sneg na vozišču zakaj ta del ni bil… ...prikaži več očišcen pred in po tem pa lepa cesta in spet dars ni nic kriv spet so krivi neodgovorni vozniki ki so se podali na pot po spluzeni cesti potem pa te pricaka presenecenje.
DARS je baje naredil vse, kar je v njegovi moči. Promet vsako leto narašča, cestnine se pobere več. Kam gre ta denar? Koliko več plužnih skupin ima DARS kot pred tremi leti. To bi bil nek podatek. DARS je denar… ...prikaži več porabil za boljšo prevoznost v vseh razmerah. Je to naredil? Ni dovolj, da pravi, da so vse plužne skupine na terenu. Nekateri odseki bi si zaslužili, da je tam pluženje neprestano. Cestnin se pobere dovolj, da si to lahko privoščijo. Ali DARS vrne cestnino za čas, ko cesta ni prevozna?