Pešci so najpogostejši in najbolj izpostavljeni udeleženci v prometu. Najbolj ranljivi skupina so starejši in otroci. Jože Hribar, direktor agencije za varnost prometa (AVP) pravi, da je treba otroke spodbujati k mobilnosti, a na varen način. To lahko zagotovimo z varno infrastrukturo in ozaveščanjem.
Ob začetku tedna otroka in novega študijskega leta zato začenjajo drugo letošnjo nacionalno preventivno akcijo večjo varnost pešcev »Bodi viden – bodi previden,« ki bo z različnimi preventivnimi aktivnostmi in tudi poostrenim nadziranjem nad dogajanjem v prometu s strani prometne policije potekala do 16. oktobra.
Kot je poudaril Hribar je Slovenija med najbolj uspešnimi državami EU na področju varnosti otrok do 14. leta starosti v prometu. To razkriva tudi statistika. Povprečen upad smrti otrok do 14. leta starosti med leti 2011 in 2021 je v Sloveniji 10 odstoten, povprečje EU je pet odstotkov. »Od leta 2017 do konca septembra letos je je zgodila le ena nesreča z najhujšo posledico. Tudi to je preveč. Nič je edina prava številka,« je poudaril Hribar in dodal, da je delež pešcev, ki so sami povzročitelji nesreče 30 odstotkov, kar 70 odstotkov povzročiteljev pa so drugi udeleženci v prometu, največkrat so to vozniki osebnih vozil. Da bodo v slabem vremenu in temi bolje vidni, bodo letos po Sloveniji razdelili 6.000 odsevnikov, nasploh pa želijo še dodatno spodbuditi nošenje odsevnikov na oblačilih, zaradi česar boste v temi in slabi vidljivosti prej opaženi. Od leta 2016 do 29. septembra letos je temnemu delu dneva v prometu umrlo 50 pešcev. Hribar poudarja, da nihče ni nosil odsevnika.
Od leta 2017 do konca septembra letos je bilo med pešci, starimi med 0 in 14 let v prometnih nesrečah 55 huje poškodovanih. Največ leta 2020.
Kot, da bi padli z višine 9,8 metra
Mateja Markel, vodja Sektorja za preventivo in vzgojo v cestnem prometu opozarja na mesece, ki so pred nami, saj so ti najbolj nevarni za ranljive udeležence v prometu. »V zimskih in jesenskih mesecih so pešci najbolj ogroženi. Največ prometnih nesreč se zgodi v naselju, kjer pešci gibajo, živijo, hodijo v šolo, trgovino, cerkev … Ključni vzroki so nepravilna smer gibanja, prehitevanje, neupoštevanje prednosti neprevidnost pešcev. Zato je pozornost pešcev še toliko bolj pomembna. Z mislimi morajo biti pri prometu, ne pa s pogledom na mobilni telefon.«
Merkel poudarja pomen hitrosti. Pri trčenju s hitrostjo v pešca s hitrostjo 50 km/h je za 50 odstotkov večja možnost, da bo pešec umrl kot pri 30 km/h. Na AVP so trk avtomobila s pešcem ponazorili plastično, in sicer je tak trk enak padcu z višine 9,8 metra.
»Vsak km/h nad omejitvijo hitrosti je izredno pomemben,« pravi in dodaja, da se 27 odstotkov prometnih nesreč pešcev z najhujšimi posledicami zgodi na prehodih za pešce, približno četrtina ob hoji ob vozišču, 20 odstotkov pri neprevidnem prečkanju ceste, sledi hoja po napačni strani vozišča.
Pešcem na AVP zato svetujejo, da uporabljajo prometne površine, namenjene hoji pešcev, če ni zagotovljene površine za pešce, pa hodite ob levem robu vozišča v smeri hoje. Med hojo ne uporabljajte mobilnega telefona, saj po podatkih tujih raziskav le-ta pravočasnost in ustreznost reakcij pešca zmanjša do 60 odstotkov. Vedno se prepričajte o varnem prečkanju ceste, ponoči ali v mraku pa nosite odsevnik. Podatki opazovanje pešcev, ki ga je Agencija za varnost prometa izvedla leta 2017, so pokazali, da je delež uporabe odsevnikov izredno nizek – kar 93 odstotkov pešcev ni uporabljalo nobenega odsevnika. Le 1,2 % pešcev je imelo kresničko ali odsevni trak in 4,2 % drugo odsevno površino.
Ponavljanje daje rezultate
Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, pravi, da se zdi, da se z ukrepi, kot so previdnost, vidnosti in drugo ponavljajo iz leta v letu, a je to pomembno in koraki v pravo smer so vidni tudi v statistiki varnosti, ki se izboljšuje. Kljub kadrovskemu pomanjkanju policistov skušajo na cesti zagotoviti dovolj veliko število prometnih policistov, ki bodo v naslednjih mesecih in v času akcije še bolj pozorni na vedenje tako voznikov kot pešcev. Hkrati pa opozarjajo na voznike e-koles in e-skirojev, da so na površinah namenjenim pešcem gostje in se morajo prilagoditi pešcem. Hkrati tudi pešce opozarja in jim priporoča, naj med hojo ne uporabljajo mobilnega telefona.
Spodnja tabela prikazuje stanje varnosti pešcev letos do 29. septembra in v primerljivem obdobju lani.
LETO |
Št. prometnih nesreč |
Št. prometnih nesreč s telesno poškodbo |
Poškodbe |
Delež umrlih pešcev |
||
Smrt |
Huda tel. poškodba |
Lažja tel. poškodba |
||||
1.1.2021 - 29.9.2021 |
367 |
331 |
12 |
65 |
272 |
12,8 % |
1.1.2022 - 29.9.2022 |
370 |
335 |
9 |
65 |
272 |
12,6 % |
primerjava 21/22 |
1 % |
1 % |
-25 % |
0 % |
0 % |
|
V spodnji tabeli so prikazani podatki o prometnih nesrečah z udeležbo pešcev v letih 2017- 2021. V tem obdobju je na slovenskih cestah umrlo 60 pešcev.
LETO |
Št. prometnih nesreč |
Št. prometnih nesreč s telesno poškodbo |
Poškodbe |
Skupaj poškodbe (H+L) |
delež umrlih pešcev |
||
Smrt |
Huda tel. poškodba |
Lažja tel. poškodba |
|||||
2017 |
633 |
603 |
10 |
126 |
475 |
601 |
9,6% |
2018 |
597 |
566 |
13 |
115 |
444 |
559 |
14,3% |
2019 |
647 |
611 |
15 |
102 |
510 |
612 |
14,7% |
2020 |
439 |
407 |
7 |
82 |
320 |
402 |
6,9% |
2021 |
548 |
512 |
15 |
93 |
416 |
509 |
13,2% |
primerjava 21/17 |
-13% |
-15% |
50% |
-26% |
-12% |
-15% |
|
primerjava 21/20 |
25% |
26% |
114% |
13% |
30% |
27% |
|
Spodnja tabela prikazuje podatke o udeležencih v smrtnih prometnih nesrečah pešcev med letoma 2017 in 2021.
Pešec umrl v trčenju z: |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Skupaj |
Delež 2017 - 2021 |
osebnim avtomobilom |
5 |
7 |
13 |
6 |
11 |
42 |
70% |
tovornim vozilom |
3 |
5 |
2 |
0 |
4 |
14 |
23% |
avtobusom |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2% |
motornim kolesom |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2% |
Ostalo |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
3% |
Spodnja tabela prikazuje povzročitelje – pešce, v prometni nesreči, kjer je pešec umrl. V petletnem obdobju (2017-2021) znaša delež pešcev, ki so sami povzročitelji smrtne prometne nesreče 30 %, v 70 % pa so povzročitelji drugi udeleženci.
LETO |
Povzročitelj |
Umrli |
Huda tel. poškodba |
Delež umrlih |
Delež hudo tel. poškodovanih |
2017 |
DA |
1 |
24 |
10% |
19% |
NE |
9 |
102 |
90% |
81% |
|
2018 |
DA |
1 |
18 |
8% |
16% |
NE |
12 |
97 |
92% |
84% |
|
2019 |
DA |
7 |
19 |
47% |
19% |
NE |
8 |
83 |
53% |
81% |
|
2020 |
DA |
3 |
25 |
43% |
30% |
NE |
4 |
57 |
57% |
70% |
|
2021 |
DA |
6 |
16 |
40% |
17% |
NE |
9 |
77 |
60% |
83% |
|
SKUPAJ |
DA |
18 |
102 |
30% |
20% |
NE |
42 |
416 |
70% |
80% |
Iz spodnje tabele izhaja, da so za pešce najbolj kritični meseci pozno jeseni, pozimi in zgodaj spomladi.
Mesec |
Število umrlih pešcev po mesecih |
|||||
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
SKUPAJ |
|
januar |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
februar |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
9 |
marec |
2 |
1 |
3 |
1 |
3 |
10 |
april |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
4 |
maj |
0 |
3 |
2 |
1 |
2 |
8 |
junij |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
3 |
julij |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
2 |
avgust |
1 |
2 |
0 |
2 |
1 |
6 |
september |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
oktober |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
3 |
november |
2 |
1 |
1 |
0 |
2 |
6 |
december |
1 |
1 |
3 |
0 |
1 |
6 |
skupaj |
10 |
13 |
15 |
7 |
15 |
60 |
marija antonieta bi rekla. če ne morte varno pešačit, pa si omisite - avto.. pa ne boste več ogroženi.
joj, joj, joj, čivkanja, vsak naj se sam odloči kako bo kolovratil po ulicah ali brezpotju ... lepo vas prosim , še spremljevalca, da se ne bi slučajno kdo zaletel v kandelaber ... naj se, v čem je problem in… ...prikaži več naj pade in vse ostalo ... ja, kr nekej bomo skrbeli za tele mojstre, izvolite ... tudi sam razmišlam, da bi nekdo skrbel zame
Sam sem zamenjal na star tip mobija ,preklopni ,nobene funkcije samo klici,če že grem v gostilno se mal razgledujem ,ker se nihče več noče pogovarjat zardi buljenja v telefon,ha ha ha.Tokrat odstopam od družbe