Avto
13312 ogledov

Pogosta napaka voznikov pred odhodom na dopust

Strešni kovček Anže Petkovšek
Javna agencija za varnost v prometu opozarja na zlato pravilo, ki ga velika večina voznikov ne upošteva pred odhodom na dopust.

Pred daljšo vožnjo obvezno preverite stanje pnevmatik na vašem vozilu. Prav mogoče je, da boste tako hitro odkrili kakšno nepravilnost. In - potencialno nevarnost!, pred odhodom na počitnice, ki v naslednjih tednih čaka na tisoče voznikov pri nas, opozarjajo na Javni agenciji za varnost v prometu AVP.

Pravijo, da je nujno že kak dan, dva pred odhodom nekaj časa posvetiti tudi vozilu. To je še toliko bolj pomembno, ker gre običajno za daljše poti (kjer boste veliko število kilometrov prevozili po hitrih avtocestah), polno obremenjeno vozilo (tudi s strešnim prtljažnikom ali celo priklopnikom), večkrat tudi ponoči ali ob visokih temperaturah in pregretem asfaltu. Ali pa v prahu in po uničenem makadamu. Vse to lahko pomembno vpliva na zanesljivost komponent vozila, s tem pa tudi na varnost na cesti.

TPMS | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main

Na prvem mestu so pnevmatike, so so edina povezava vašega vozila s cesto. Zato mora biti tudi skrb za pnevmatike povsem na vrhu vaših prioritet! Zlato pravilo ppravi, da pred potjo na dopust obvezno preverite tlak in ga, če bo vozilo polno naloženo, ustrezno prilagodite. Na stebričku B ali C (tudi v vratcih pokrova za gorivo) je običajno nalepka z ustreznimi podatki za potreben tlak pnevmatik pri delno- in polno obremenjenem vozilu. Proizvajalec običajno priporoča 0,2 – 0,4 bara višji pritisk, ko je vozilo polno obremenjeno. Pazite – vedno preverjajte pritisk pri hladnih pnevmatikah. Že nekaj kilometrov (okoli pet) lahko ogreje tekalno površino, to pa pomeni tudi višji tlak. S pravilnim tlakom boste zagotovili dobro naleganje tekalne površine in varnejšo, predvidljivejšo lego, manjšo obrabo, preprečili morebitne poškodbe, … in nenazadnje zmanjšali porabo goriva.

Pri Agenciji za varnost prometa svetujejo, da se na (daljšo) pot odpravite z ustreznimi pnevmatikami – to pomeni:

·        s priporočeno globino profila vsaj 3 milimetre,
·        z enakomerno obrabljeno, pregledano tekalno plastjo brez posebnosti (tudi na bočnicah),
·        s pravilnim tlakom v pnevmatikah (ki ga redno nadzirate) in
·        še najbolje z (ustrezno) rezervno pnevmatiko (četudi le zasilno).

Ne pozabite na rezervno pnevmatiko

Če ima vaše vozilo rezervno pnevmatiko ne pozabite tudi nanjo – polprazna rezerva je le balast v avtomobilu! Če je avtomobil novejšega letnika, pri tem nastavite še vrednosti TPMS sistema (Tyre Pressure monitoring System), ki samodejno nadzoruje tlak v pnevmatikah in vam javlja nepravilnosti ali izgubo tlaka (v točno določeni pnevmatiki ali v eni od pnevmatik). O obrabljenosti največ pove globina profila.

Prazna pnevmatika | Avtor: The Tire Extinguishers The Tire Extinguishers

Pri AVP svetujejo, da ne pozabite niti na hiter pregled globine in tekalne plasti ali dezena. Pravilnik o delih in opremi vozil določa minimalno zakonsko določeno globino, ki je 1,6 milimetra. "Toda takrat pnevmatika zadovoljuje le še zakonski minimum. Kajti že pri dveh milimetrih, je pnevmatika obrabljena celo do 94 odstotkov, pri treh 78 odstotkov! To seveda kritično vpliva na vodljivost in obnašanje vozila, nenazadnje tudi na zavorno pot. Ko se namreč avtomobil z novimi pnevmatikami ustavi, ima avtomobil z obrabljenimi (pri 3 mm ostanka profila) še približno 30 km/h hitrosti, zavorna pot pa je daljša za kar dve dolžini avtomobila! To so podatki, ki bi vas morali prepričati … In še – če se na daljšo pot odpravljate z minimalno zahtevano globino profila vedite, da boste lahko to vrednost presegli oziroma bo globina tekalne plasti celo pod zakonsko dovoljeno mejo. To področje sicer ureja Zakon o motornih vozilih (42 člen, 4 odstavek), ki predpisuje globo v višini 400 evrov za neustrezne ali izrabljene pnevmatike," svetujejo na AVP.

Pnevmatika, guma, avto | Avtor: Profimedia Profimedia

Fizični pregled pnevmatike lahko razkrije marsikaj

Seveda pa se prav lahko zgodi, da vam bo pregled pnevmatik razkril tudi druge, ravno tako potencialno nevarne nepravilnosti: neenakomerno obrabo tekalne plasti, izbokline na bočnici, … Vse to pa so seveda indici, ki lahko že govorijo o drugih napakah na vozilu – na primer nepravilno nastavljeni ali porušeni geometriji podvozja (optika), izrabljenih blažilcih, napaki na zavornem ali krmilnem sistemu, … vse to so potencialno resne napake, ki vplivajo na varnost vožnje, torej bo za nujen tudi obisk serviserja. Lahko pa gre sicer tudi samo za nepravilen tlak v pnevmatikah (npr. izrabljen sredinski del tekalen plasti v glavnem pomeni, da je je tlak v pnevmatiki previsok, obratno pa, ko sta obrabljeni levi in desni rob). Če pa ob pregledu na bočnici opazite ureznine, presekanine, razpokanine ali celo izbokline, pa gre za resno in nevarno poškodbo pnevmatike, ki skoraj vedno narekuje menjavo, vsekakor pa vsaj obisk nujen vulkanizerja!  

Če boste prisiljeni v nepredviden nakup novih pnevmatik je dobro vedeti še, da morajo biti na vsaki osi enake pnevmatike, sicer pa (dovoljene) dimenzije za vaše vozilo predvideva tudi proizvajalec v homologacijski listini (kartonček).

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.