Devet metrov je na cesti ogromno. Gre za dolžino dveh srednje velikih avtomobilov. Testi dokazujejo, da je pri istem avtu devet metrov razlika v zaviranju na mokrem, če ima nameščene povsem nove pnevmatike ali pa takšne s še tremi milimetri profila, kar je sicer še vedno ogromno. Če pa so pnevmatike izrabljene le še na 1,6 milimetra profila, kar je minimalna zahteva zakona, potem se v istih razmerah avto ustavi kar 20 metrov kasneje oziroma za ustavljanje potrebuje skoraj še enkrat daljšo razdaljo od enakega avtomobila na svežih gumah. To so dejstva, podprta z dokazi. O posledicah imajo še kako zgovorne podatke zavarovalnice.
Debat, mitov in nepreverjenih govoric o pnevmatikah brez strokovne podlage je ogromno. Nekateri še vedno mislijo, da so to samo neke črne okrogle stvari na avtu, med katerimi ni nobenih resnih razlik, razen v nabavni ceni. A dobre pnevmatike so sposobne lastnika obvarovati pred velikanskimi stroški in tudi poškodbami.
Da bi postavili stvari na pravo mesto in pojasnili konkretne prednosti kakovostnih pnevmatik, na primer razliko med sedmimi in tremi milimetri ali pa o prednostih prilagodljivega dezena, smo za pomoč prosili strokovnjake Continentala. Njihovim tehnologijam namreč zaupajo tudi najbolj zahtevni proizvajalci serijskih vozil in profesionalci iz sveta motoršporta. Postavili smo jim osem vprašanj.
Zakaj je pomembno, da se pri pnevmatikah ne varčuje v smislu odlašanja z menjavo in čakanjem na zakonsko še dopustno mejo obrabe 1,6 milimetra?
Odgovor: Obraba pnevmatike igra pomembno vlogo pri zagotavljanju performans (lastnosti) pnevmatike na cesti in s tem najpomembnejšo vlogo pri varnosti na cesti. Globina profila je še posebej pomembna takrat, ko ceste prekrije voda, saj globina tekalne plasti najbolj vpliva na akvaplaning lastnosti pnevmatike. Ko se globina tekalne plasti približuje zakonsko predpisani minimalni dovoljeni globini, začne drastično padati odpornost pnevmatike na akvaplaning.
Povedano enostavneje - pnevmatika s prenizko globino tekalne plasti nima več dovolj praznega prostora, kamor bi lahko odvajala vodo iz stične površine pnevmatike in ceste, kar lahko vodi v zdrs vozila iz ceste.
Pnevmatika se lahko obrablja tudi neenakomerno, da ima glede na zakon še dovolj profila, pa hkrati že povsem "pobran" stranski rob. Kakšne so v teh primerih posledice med vožnjo?
Odgovor: Neenakomerna obraba pnevmatik je večinoma posledica vožnje s prenizkim tlakom zraka ali napačne geometrije vozila. Velikokrat takšne pnevmatike nasledijo tisti, ki kupujejo rabljene pnevmatike ali pa rabljena vozila, ki imajo nameščene že dlje časa vožene pnevmatike. Tekalna plast, ki je na določenih mestih bolj obrabljena, povzroča nepotreben pritisk, kar lahko vodi v poškodbe tekalne plasti na tem mestu in posledično potencialno v razpad pnevmatike med vožnjo. Neenakomerno obrabljene pnevmatike pa imajo tudi zmanjšane vozne lastnosti, saj je na bolj obrabljenih površinah profila manj stika s podlago.
Kako se pozna pri spremembah lastnostih pnevmatike, če je ta stara na primer pet ali šest let?
Odgovor: Praktično vsi proizvajalci pnevmatik priporočamo zamenjavo pnevmatik, ko te dosežejo starost 10 let, tako da iz vidika lastnosti pnevmatik starost pet ali šest let ne predstavlja velike razlike.
Moramo pa se zavedati, da priporočena starost velja v normalnih, priporočenih pogojih delovanja pnevmatike. Veliko voznikov hote ali nehote obremenjuje svoje pnevmatike v smislu pregrevanja materiala, prenizkega tlaka zraka, dinamične ali celo agresivne vožnje in vožnje po neurejenih cestah. V takšnih primerih priporočena starost 10 let več ne velja, saj lastnosti pnevmatike pričnejo padati že veliko prej. Tako da lahko mirne vesti trdimo, da ima na lastnosti pnevmatike tekom njene življenjske dobe največji vpliv uporabnik sam.
Kakšne so razlike v oprijemu pri pnevmatiki, ki ima še okoli tri milimetre profila proti novi pnevmatiki s polnim profilom? Ali je res nekoliko obrabljena pnevmatika celo boljša od nove?
Odgovor: Na suhi podlagi ima v idealnih pogojih obrabljena pnevmatika boljši oprijem kot nova pnevmatika. A idealni pogoji niso nikoli izpolnjeni, saj se pnevmatike vedno obrabljajo neenakomerno po celotnem profilu. Prav tako se zaradi pregrevanja sčasoma gumena zmes profila strjuje, kar podaljša zavorne poti na suhi podlagi.
Moramo pa se zavedati, da ima že manjša količina vode na cesti ogromen vpliv na to, kako globina profila tekalne plasti vpliva na zavorne poti. Kaj šele večji nalivi, ki so pogosti skozi celotno obdobje letne sezone. Zavorne poti na mokrih podlagah se nekoliko razlikujejo glede na tip pnevmatike, a v grobem velja, da vozilo, ki vozi s hitrostjo 50 km/h, z novimi pnevmatikami za popolno zaustavitev potrebuje okoli 26 metrov. Isto vozilo, ki ima nameščene pnevmatik z globino profila treh milimetrov, za popolno zaustavitev potrebuje že okoli 35 metrov. Ko pa govorimo o pnevmatikah, katerih globina profila je na zakonsko določeni mejni vrednosti 1,6 milimetra, pa se zavorna pot vozila podaljša kar na okoli 43 metrov. Kar je skoraj dvakratna dolžina glede na pnevmatike s polnim profilom.
Lahko si samo predstavljamo kakšne so šele razlike takrat, ko je govora o hitrostih na hitrih cestah in avtocestah. Te razlike so lahko hitro meja med varno zaustavitvijo in trčenjem v oviro z veliko hitrostjo.
Pri sodobnih pnevmatikah predvsem premijski proizvajalci uporabljajo poseben način izdelave blokov profila v obliki narobe obrnjene črke V. Zakaj?
Odgovor: Pri vzorcu tekalne plasti je izredno pomembno, da nudi enake vozne lastnosti skozi celotno življenjsko dobo pnevmatike. To se zagotovi z implementacijo posebnih tehnologij, ki poskrbijo, da je vzorec profila enako odprt tudi takrat, ko je profil že blizu zakonsko določene mejne globine 1,6 mm.
Današnje nove tehnologije omogočajo celo različne karakteristike pnevmatike pri različnih načinih vožnje. Na primer ko se z vozilom vozimo naravnost s konstantno hitrostjo, je profil pnevmatike odprt, da se zagotavlja hitro odvajanje vode. Ko pa z vozilom hitro zaviramo ali pa ostro zavijamo, se bloki profila zaprejo in začnejo tvoriti večjo stično površino. S tem začnejo v hipu zagotavljati maksimalne zaviralne lastnosti in stabilnost v zavoju.
Kako bi na primeru novega in med vsemi drugimi nagradami tudi z nazivom "Pnevmatika leta" nagrajenim modelom Continental SportContact7 lahko opisali napredek, ki so ga pnevmatike naredile v zadnjih letih? Kje so najbolj opazne spremembe in zakaj današnjih ni mogoče primerjati s tistimi izpred petih ali celo desetih let?
Odgovor: Napredek je zelo velik, predvsem zaradi novih tehnologij zmesi in nove generacije zmesi, ki se uporablja v SportContact 7 pnevmatiki. Te zmesi pnevmatiki zagotavljajo oprijem in stabilnost v zavojih skoraj že na ravni dirkalnih pnevmatik. In to brez kompromisov pri ostalih voznih karakteristikah, ki recimo pri dirkalnih pnevmatikah niso tako pomembne.
V zadnjih letih veliko vlogo pri napredku pnevmatik igrajo vedno bolj stroge regulativne in okoljske zahteve ter tudi zahteve proizvajalcev vozil. V zadnjih petih letih je občuten napredek pri karakteristikah, kot je na primer nižji kotalni upor, da se zagotovi nižja poraba goriva vozila in nižje emisije CO2, pa tudi nižje ravni glasnosti pnevmatik.
Omeniti je treba tudi porast električnih vozil, ki zaradi večje mase zaradi prisotnosti baterij zahtevajo višje razrede nosilnosti pnevmatik in še dodatno ojačane pnevmatike.
Kot omenjate, je postal zelo pomemben podatek pri pnevmatikah masni indeks. Lahko na kratko pojasnite, kako vpliva na vožnjo napačni masni indeks?
Odgovor: Najprej je treba poudariti, kaj pravi zakon: razred obremenitve nameščenih pnevmatik mora biti minimalno takšen, kot je naveden v homologaciji vozila. Seveda pa je lahko višji. Razred obremenitve je definiran glede na konstrukcijo pnevmatike in s tem glede na njeno odpornost na obremenitve, še posebej pri visokih hitrostih. Če torej uporabnik izbere nižji razred obremenitve, kot je definiran za njegovo vozilo, tvega nastanek nepredvidljivih situacij na cesti, kot je recimo razpad pnevmatike. Teža vozila bo namreč večja, kot so jo nameščene pnevmatike sposobne nositi.
Zavedati se je treba, da preobremenitev z maso za pnevmatiko med vožnjo pomeni enako, kot da bi vozili s prenizkim tlakom. Preobremenjene pnevmatike imajo zaradi tega podaljšane zavorne poti in so nestabilne v zavojih, kar lahko vodi v zdrs vozila iz ceste.
Nove pnevmatike potrebujejo nekoliko vtekanja, da se obrabi zaščitni sloj. Kako naj poteka utekanje, kakšne posledice ima lahko takojšnja vožnja "na polno"?
Odgovor: Nove pnevmatike je smiselno prvih nekaj sto prevoženih kilometrov voziti zmerno, s čim manj dinamičnega speljevanja, zaviranja in agresivne vožnje v zavojih. Razlog za to je v tanki vrhnji plasti na tekalni površini, ki je na tem mestu zaradi proizvodnega postopka in lažje odstranitve vulkanizirane pnevmatike iz kovinskega kalupa. Ta plast v času vtekanja pnevmatike izgine.
leta 1992 sem kupil zimske gume goodyear ultra grip.. so imel nove 13 mm profila.. 13.. nesrečna številka.. dons imajo max 9mm. kam je zginlo teh 4 mm ? vi ki ste tolk za varnost...