Avtomobili z zatemnjenimi zaščitnimi stekli so na cesti zelo pogosti. Pozitivno vplivajo na manjše segrevanje notranjosti vozila, ščitijo potnike pred bleščavo sončno svetlobo in pred neželenimi pogledi ter učinkovito zaustavljajo UV žarčenje, ki vpliva na "staranje" notranjosti. Svoje seveda doda tudi estetski videz avta z zatemnjenimi stekli.
Glede na trend vse toplejšega podnebja bo avtov s temnimi stekli gotovo še več, o naknadni temnitvi še posebej v času pred poletjem razmišlja veliko tistih lastnikov, ki so doslej imeli klasična prozorna zaščitna stekla.
Nekateri imajo že tovarniške
Skoraj vsi proizvajalci za nove avte vsaj pri nekoliko bogatejših opremah sicer nudijo že tovarniško temnjena stekla ali pa jih imajo uvrščena med dodatno izbirno opremo. Prednosti tovarniško zatemnjenih stekel je več. Proizvajalci oziroma njihovi dobavitelji jamčijo za kakovost in dolgoživost temnenja znotraj tovarniške garancije, takšna stekla so praviloma zelo natančno obdelana, verjetnost naknadnih težav je zelo majhna, ustrezna homologacija je že del vozila ob nakupu.
Med slabosti tovarniškega temnenja v primerjavi z naknadnim pa gre uvrstiti možnost višje cene, če je takšna rešitev na voljo kot samostojni paket. Druga potencialna slabost je, da v večini primerov ni mogoče izbirati stopnje zatemnitve.
Rad bi naknadno zatemnil stekla avta, kaj naj naredim?
Na vsak način je prvi nasvet, da delo prepustite verificiranim strokovnjakom. V Sloveniji deluje veliko profesionalnih temnilcev stekel, ki svoje delo opravljajo strokovno in pri tem uporabljajo kakovostne materiale, na oboje pa so pripravljeni dati tudi večletno garancijo. Če je delo pravilno opravljeno in kakovost folije dobra, potem lahko takšno temnenje zdrži tudi po 15 let in več.
Kdor je v preteklosti dal temniti in ima danes "mehurje" ali pa raztrganine na steklih, je gotovo izbral poceni alternativo oziroma nekakovostnega temnilca. Pogoste težave z nekakovostno folijo oziroma izvedeno temnitvijo so tudi bledenje ali pa težave z odpiranjem oken.
Velja torej vnaprej preveriti sloves delavnice, v katero nameravate zapeljati vozilo.
Mit ali resnica - prednjih stekel se ne sme nikoli temniti ...
Druga stvar, ki jo je treba vedeti pred temnenjem, so pravila, kaj se sme in česa ne. Pravilnik o delih in opremi vozil iz leta 2021 glede tega v 22. členu natančneje opredeljuje, kaj je dovoljeno temniti spredaj pri vozniku in kaj zadaj.
Vetrobransko in prednja bočna stekla pred B stebričkom se lahko naknadno temnijo tako, da je svetlobna prepustnost stekla skupaj z nalepljeno folijo najmanj 70-odstotna. Pravilnik sicer dovoljuje na vetrobranskem steklu "ozek pas na zgornjem robu", ki je namenjen zaščiti pred soncem.
Dovoljeno je torej temniti tudi prednja stekla, a znotraj dovoljenih okvirjev.
Za ostala stekla zadaj bočno in na zadku pravilnik ne omejuje stopnje prepustnosti, lahko je tudi 99-odstotna. Prepoveduje pa vgradnjo zrcalnih folij, ki na "zunanji strani odbijejo več kot 25 odstotkov vidnega dela svetlobe".
Folije so po sestavi in zasnovi različnih tipov, tako kot pri ostalih stvareh tudi na tem področju obstajajo klasične in visokokakovostne z dodatnimi lastnostmi, na primer glede odbijanja sončne toplote in odpornosti proti praskam.
Sledi postopek nanosa folije po predpisanem postopku. Monter po pravilih najprej temni boke, šele nato zadnji del vozila. Med pravilnim postopkom se folija zaradi posebne kemijske sestave trdno zlepi s steklom brez zračnih mehurčkov.
Končna cena je odvisna od marsičesa, v prvi vrsti pa od tipa folije in kvadrature stekel.
Monter s podpisom jamči za resničnost podatkov glede opravljenega temnenja po navodilih proizvajalca folije in v skladu s pravilnikom. Vsako temnjeno steklo je tudi označeno z neizbrisno oznako, ki se sklada z dokumentacijo.
Vpis homologacije opravlja s strani Agencije za varnost prometa opolnomočeno podjetje, na primer Tehnični pregledi LPP, Avto Krka, Regia Group ... Kontrolni organ z odobritvijo prevzame odgovornost, če bi se kasneje izkazalo, da je bil postopek nepravilno izveden.
Zaradi nepravilnega temnenja lahko ostanete brez tehničnega
Vsak poseg vključno s temnenjem stekel mora biti torej homologiran, sicer vozilo ne more opraviti tehničnega pregleda ali pa je med kontrolo prometa lahko izločeno in mu policisti odvzamejo registrske tablice.
Kontrolni organi imajo s strani AVP predpisane posebne usmeritve glede preverjanja dodatne zatemnitve stekel in njihove skladnosti s pravilnikom.