Avto
508 ogledov

Nevarno izkoriščanje koles s pomožnim motorjem

peš cona
1/4
Anže Petkovšek
Kolesa s pomožnim motorjem ostajajo še naprej izrazita siva lisa prometne varnosti. Mladoletniki s pridom izkoriščajo njihove zakonske "olajšave", ki jih po zakonu enačijo s kolesarji, vendar po drugi strani z manipulacijo omogočajo visoke hitrosti celo prek 80 km/h. A za uradne inštitucije so to še vedno zgolj - kolesa.

"Z družino sem hodil po Čopovi ulici v Ljubljani, verjetno najbolj s turisti nabiti ulici v Sloveniji, ki je tudi sicer urejena kot cona za pešce. Kar naenkrat skozi gnečo privijuga skuterist s sopotnikom in le moja hitra reakcija ter vpitje sta preprečili, da je še pravi čas zavrl in mi ni zbil hčerke, ki je od bližnje makete prav takrat želela priteči k meni," je zapisal bralec. "Ko sem s puhom pokriti dvojec vprašal, kaj počneta s takšnim vozilom sredi gneče ljudi, mi je mladec zabrusil, da ne počneta nič nezakonitega, saj je njuno prevozno sredstvo - kolo!"

Kolo, ki po ravnem zmore 90,3 km/h?

Zakon o pravilih cestnega prometa resnično navaja, da je v območjih za pešce dovoljen tudi promet kolesarjev, "vendar le tako, da ne ogrožajo pešcev." In isti zakon kolesa s pomožnim motorjem dejansko enači z navadnimi kolesi, saj konstrukcijsko naj ne bi omogočali hitrosti nad 25 km/h.

A če smo si včasih pod terminom "frčo" predstavljali znameniti pony express, pri katerem je majcenemu motorju še kako prav prišla pomoč s pedali, so danes kolesa s pomožnim motorjem po vseh lastnostih velikokrat zgolj skuterji, ki imajo blokado motorja, da vozilo ne sme iti hitreje od 25 km/h.

Te blokade ni težko odstraniti, zato je v črni kroniki veliko podobnih vesti kot sta bili prejšnji teden: v Kopru so policisti ustavili voznika takšnega "kolesa" in ugotovili, da je omogočal hitrost prek 80 km/h, v Ljubljani pa je zaseženi mali piaggio ciao s številnimi dodatki na izrednem tehničnem pregledu "natolkel" kar 90,3 km/h.

Marsikateri voznik redarjem preprosto uide

"Za vožnjo  ni  potrebno  imeti  vozniškega  dovoljenja, ni ga potrebno registrirati, ni zavarovano, voznik pa ne potrebuje čelade, starejša kolesa s pomožnim motorjem pa so tudi cenovno ugodna. Zato so popularna predvsem med  mlajšimi udeleženci," našteva Drago Menegalija iz policijske uprave vzroke priljubljenosti teh vozil. "Najpogostejše kršitve voznikov koles s pomožnim motorjem je predelava le-teh z namenom povečanja hitrosti. Opažamo tudi vožnjo v rdečo luč, prevoz sopotnika na vozilih z enim sedežem, nenakazovanje smeri, neupoštevanje talnih označb, vožnjo v nasprotno smer na kolesarski stezi ..."

Še zgovornejše so izkušnje ljubljanskega mestnega redarstva: "Mestni redarji predvsem v poletnih mesecih zaznavajo predvsem vožnjo po območjih za pešce, ki slednje ogroža, vendar pa je sankcioniranje tovrstnih kršitev zapleteno, saj kršitelji vozila včasih ne ustavijo na znak pooblaščene uradne osebe in zato identifikacija kršitelja, ki je pogoj za pričetek postopka o prekršku, ni mogoča."  

Vodja mestnega redarstva Roman Fortuna sicer dodaja, da redarji nad prometom v conah za pešce zlasti v poletnih mesecih izvajajo poostreno, tudi v sodelovanju s policijo. 

Ampak res - zakaj bi sploh še opravljali izpit za moped?

A vroče problematike se pristojni že leta izogibajo, čeprav je jasno, da prav kolesa s pomožnim motorjem za številne mladoletnike pomenijo enostaven obvoz mimo izpita za mopede. Za tega je država pred leti dvignila starostno mejo na 15 let, le še eno leto pod kategorijo A1, obe kategoriji sta tudi glede na stroške opravljanja postali precej podobni.

Posledica je bil strm upad kandidatov za kategorijo AM in cvetoča trgovina s kolesi s pomožnim motorjem, za katerega na papirju ni potrebno nobenega dokazila o znanju cestnoprometnih predpisov.

Na obzorju se svitajo spremembe zakonodaje

Objestnežem bodo skušali na prste stopiti s spremembami zakona o voznikih, ki se kuhajo na Ministrstvu za infrastrukturo. Direktor agencije za varnost v prometu Igor Velov je za Žurnal24 povedal, da na agenciji že oblikujejo končno stališče, kako naj bi v prihodnje izgledalo pridobivanje dovoljenj za vožnjo enoslednih vozil sorazmerno od moči.

Menegalija pa je dodal, da si pri policiji ob napovedanih spremembah prizadevajo predvsem za ureditev, ki bo pri teh vozilih onemogočala manipulacije in iskanje privilegijev, ko vozniku neregistriranega in nezavarovanega vozila ni potrebno niti nositi čelade. Se torej vendarle napoveduje bolj odgovorna in varna doba koles s pomožnim motorjem?

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 9
  • dimnikar 08:02 22.september 2015.

    NIkoli in nikdar ne boš tega dočakal, predragi jezni komentator, ki trpi v avtomobilih v mestni gužvi :D

  • jakec1575 07:22 22.september 2015.

    dve okoli kepe puhkov, pa bo hitro mir. Zacasni odvzem motorja in sodnik za prekrske. Oziroma trajni odzvem, ce je sfriziran. Kar se tice kolesarjev pa res mnogi na skupnih povrsinah izsiljujejo in vozijo nevarno. Pac na skupnih povrsinah spostujem ...prikaži več pesce in dajes prednost ter vozis uvidevno in pocasi. Na kolesarski pa stisnes zvonec. Ne razumem, a je tako tezko. zaradi parih šmekerjev pol vsi kazni placujejo.

  • Žurnalček 00:07 22.september 2015.

    Kaj se sprenevedate ! Prepovedano je za vsa vozila na MOTORNI POGON !!! Ni izrecno dovoljeno za kolesa , da bi se lahko teli švercali ampak za vsa vozila na MOTORNI POGON , kar kolesa z pomožnim motorjem so .