Mikromobilnost se je zgodila, sedaj jo moramo pametno vpeljati v obnašanje v prometu. Biti mobilen je 'kul,' a ko gre na električnem skiroju kaj narobe, so posledice praviloma precej hujše. Lani sta pri nas umrla dva voznika e-skirojev, veliko je bilo težko poškodovanih, nekateri s trajnimi posledicami. Tudi na e-skiroju se je treba držati pravil, še najmanj zaradi policije. Zato tudi glavni slogan kampanje Ne bluzi, z glavo kruzi.
"Ko sem na URI Soča prosil, če bi lahko za ta dogodek prišel svojo izkušnjo predstavit kateri od udeležencev nesreče, so mi povedali, da pridejo že lahko, a govoriti ne bodo mogli ..."
David Razboršek, Zavod Vozim
Moči pri osveščanju o izzivih in nevarnostih moderne mobilnosti so združili številni deležniki, a v primerjavi s podobnimi akcijami je tokratna nekaj posebnega - s svojimi idejami in celo izdelki jo sooblikujejo mladi, torej prav starostna skupina, ki jim je akcija prvenstveno namenjena.
Zgodi se lahko prav vsakomur, pa ne bi bilo treba
"Zares je nesmiselno, da bi se vam zaradi enega dogodka postavilo vse življenje na glavo, da bi vam propadli vsi načrti, ki jih imate," je v neposrednem pogovoru z mladimi povedal primarij Andrej Strahovnik, specialist splošne kirurgije iz celjske bolnišnice. Kot kirurg travmatolog se stalno srečuje s poškodbami, ki so posledica prometnih nesreč. Zadnje čase je vse več takšnih, v katerih so poškodovani vozniki e-skirojev. Za razliko od poškodb na primer pešcev, kolesarjev in drugih ranljivih udeležencev pa je pri e-skirojih zaradi drže telesa in delovanja sil precej pogosteje poškodovana glava.
"Tudi za e-skiroje veljajo prometni predpisi. Ne smete se zapeljati čez prehod, ker ste vozilo, nositi morate čelado, peljati morate po desni strani kolesarske steze. Policisti smo na koncu tisti, ki pridejo k vam domov in morajo vašim staršem povedati, da ste si razbili glavo."
Ivan Kapun, Generalna policijska uprava
O kako hudih poškodbah gre, je nazorno pokazala fotografije enega od poškodovancev v zdravniški oskrbi z dobesedno odprto lobanjo. "V povprečju samo pet odstotkov ponesrečencev nosi čelado. Ta pa lahko omili posledice v 80 odstotkih tovrstnih nesreč," je bil jasen Strahovnik, ki čelado na e-skiroju toplo priporoča ne glede na starost.
"Lahko preprečimo ..."
Primarij Andrej Strahovnik, specialist splošne kirurgije
"Na leto se zgodi okoli 200 hujših nesreč z e-skirojem, okoli 10 odstotkov je takšnih, ki potrebujejo kirurško pomoč. To je 20 ljudi. Saj mi zdravniki takšnega poškodovanca že lahko pokrpamo, ampak velikokrat ostanejo posledice za vse življenje. Nekateri imajo težave z govorom, z razmišljanjem, z drugimi omejitvami. In to ostane. Pa saj ne gre samo za glavo," je za Žurnal24 povedal Strahovnik. "Ne smemo pozabiti na vse druge poškodbe, na primer rok ali nog. Takšne poškodbe lahko nekoga omejijo, da bi še naprej opravljal službo ali pa da bi se izučil za poklic, ki si ga je želel."
Druga zanimiva ugotovitev je, da se nesreče z e-skiroji največkrat dogajajo ob koncih tedna, v urbanih središčih. "Več kot 30 odstotkov udeleženih voznikov e-skirojev je pod vplivom alkohola ali drugih substanc," je bil še en zgovoren podatek kirurga. Čelada in treznost sta torej dve stvari, ki bi morali biti za uporabnike e-skirojev samoumevni.
V kampanji, pri kateri sta glavna organizatorja Zavod Vozim in Zavarovalnica Triglav, sodelujejo dijaki in študentje večih srednjih šol ter ekonomske fakultete.
"Na simulatorju vožnje z e-skirojem lahko vsak preizkusi, kako hitro se razblinijo supermenske sposobnosti voznika."
Ana Cergolj Kebler, Zavarovalnica Triglav
Pri zavarovalnici so v svojem Triglav Lab centru predstavili različico simulatorja varne vožnje. V njem lahko uporabnik na skiroju preizkusi svoje reakcije v različnih nevarnih okoliščinah v prometu in spozna, kako ranljivo je lahko v resnici to prevozno sredstvo. Hkrati so pripravili tudi zunanji poligon, na katerem se v realnih razmerah srečujejo različni udeleženci v prometu in iščejo način varnega sobivanja.
Zelo zanimiv pa je tudi projekt e-skiroja, ki preprečuje distrakcijo. Izdelali so ga dijaki, glavna posebnost pa je, da onemogoča hkratno vožnjo in gledanje na telefon.
"Poglavitna ideja je, da si v prometu ne izmišljate izgovorov, temveč da prevzamete odgovornost."
Ivor Bogunić, agencija Yootree
Celotna kampanja je zasnovana tako, da bi lahko z njo dosegli kar največ predvsem mladih, pa tudi ostalih. V Zavodu Vozim bodo tako dejavno obiskovali šole in mlade od blizu spodbujali k odgovornemu ravnanju in skupni skrbi za varnost v prometu.
Kampanjo spremlja tudi originalna grafična kreativa s primeri različnih izgovorov, ki običajno spremljajo naše dojemanje obnašanja drugih udeležencev in zanikanje lastnih napak. Med njimi sta na primer: "Krava se je kar naenkrat prikazala sredi ceste," ali pa "Babica je s sto na uro priletela na pločnik."
Vladajoče kaste bi lahko preprečile veliko žrtev v kolikor bi upoštevali varnost ljudi na prvem mestu namesto provizije proizvajalcev in lobistov .