Poročali smo, da je na začetku oktobra v ljubljanski garažni hiši Trdinova v središču Ljubljane gorelo več električnih vozil, ki so bila parkirana v kleti garaže poleg polnilnih postaj. Ogenj je zajel tri vozila, eno je povsem pogorelo. Ranjenih k sreči ni bilo, policisti pa še niso ugotovili, kje je bil vzrok za nastanek požara - polnilna infrastruktura, vozilo, kaj tretjega ... Je pa požar pomenil velik izziv za gasilce zaradi težav, ki jih lahko pomeni gašenje električnih vozil.
"Največji izziv je potencialna težava za razširitev požara iz samega vozila na pogonsko baterijo oziroma sam požar pogonske baterije," je za Žurnal24 pojasnil Tomaž Ažbe, namestnik vodja izmene pri poklicni Gasilski brigadi Ljubljana. "Samo gašenje baterije je običajno dolgotrajno in zahteva večje količine gasilne vode. Poleg tega pri samem gorenju vozila in baterije nastajajo strupeni produkti. V zaprtih prostorih, kot so garažne hiše se pri gorenju, zaradi umetnih materialov, vgrajenih v vozilo, pojavlja tudi močan dim."
In ta nevarni scenarij se je odvijal tudi pri požaru v Ljubljani, saj sta se vneli bateriji pri dveh električnih vozilih. K "sreči" pa je pri obeh avtih šlo za model renault zoe, ki je eno prvih električnih vozil s posebno odprtino za gasilce. Znamka Renault je namreč prav na podlagi tesnega sodelovanja s prvimi posredovalci, začel v svoja elektrificirana in povsem električna vozila vgrajevati posebno odprtino. "Fireman access" omogoča neposredni dostop do baterijskega sklopa in se pri modelu zoe nahaja pri zadnjih sedežih.
Zaradi tega je bilo mogoče baterijo na Trdinovi hitro "poplaviti" in s tem v nekaj minutah zadušiti požar.
To potrjuje tudi Ažbe: "Požar je pri obeh vozilih zajel tudi pogonski bateriji, ki pa so ju gasilci uspešno pogasili. Da sta bili uspešno pogašeni, je moč pripisati odprtini na kovinskem ohišju baterijskega sklopa, ki je omogočila neposredno gašenje in hlajenje z ročnikom."
Prav s hitro zadušitvijo požara so se gasilci izognili precej hujšim posledicam, ki bi jih lahko pomenil dolgotrajnejši požar, saj bi ta lahko trajal tudi več ur. Baterije električnih vozil namreč lahko goriijo zelo dolgo, tudi po več dni, in to tudi v razmerah brez kisika. "V kolikor samo gašenje z ročnikom ne bi bilo uspešno, bi morali vozilo oziroma spodnji del vozila, kjer se nahaja baterija, potopiti v poseben zabojnik, napolnjen z vodo," skrajni scenarij pojasnjuje poklicni gasilec. A zaradi lokacije vozil v kleti garaže bi ustrezen zabojnik zelo težko spravili do gorečih vozil.
Izzivov bo na cestah vse več
Ljubljanski gasilci so se torej izvrstno izkazali, saj so glede na situacijo in vozila znali izkoristiti najhitrejšo možnost gašenja. Vsi gasilci pa bodo v prihodnosti z naraščanjem števila električnih vozil na cesti postavljeni pred dodatne izzive, kako se lotevati posredovanj, v katerih bodo udeleženi takšni avti.
Električni avtomobili sicer v nasprotju s prepričanjem dela javnosti ne gorijo čisto nič pogosteje kot običajni avtomobili. Nemška Dekra je ugotovila, da je možnost samovžiga električnega avta izredno majhna, tudi v primeru hujših trkov in nesreč ni nevarnost za požar nič večja kot v primeru klasičnih avtov. Še več, zaradi bolj trdne strukture so baterijska vozila praviloma za potnike celo varnejša.
Kot omenjeno, pa je način gorenja in trajanje požara tisto, kar je pri električnih vozilih med posredovanjem lahko precej zahtevnejše. Za avto na bencin ali diesel gasilci v povprečju porabijo 15 minut in 500 litrov vode, medtem ko so z električnim avtom pogosto zaposleni od dve do tri ure, ob tem pa potrebujejo kar 10 tisoč litrov vode, kažejo podatki nemške gasilske zveze.
Električni avtomobili se zaradi vsega tega in tudi zaradi dejstva, da vsebujejo visokonapetostne napeljave, ločijo v pristopu, kako naj gasilci posredujejo. Ti morajo strogo upoštevati reševalne karte z dodatnimi napotki, kako na začetku prekiniti tokokrog v vozilu in katerih postopkov ne smejo izvajati, da ne poškodujejo baterije in povzročijo električnega udara. Dostopnost reševalnih kart za avte je zato zelo pomembna. Prav tako potrebujejo dodatno opremo, na primer izolirano orodje, dodatne aparate za dihanje, specializirane kontejnerje z vodo skupaj s transportnimi vozili ... Kar seveda stane.
V nastajanju priročnik za slovenske gasilce
Krovnih pravil, da bi morali vsi proizvajalci baterijskih vozil vgrajevati "dostop za gasilce", še ni. Kot je povedal Ažbe, je po dostopnih podatkih znamka Renault edina, ki vgrajuje odprtino za gasilce. Pri Renaultu imajo sicer z gasilci vzpostavljene tesne povezave, saj jim tudi donirajo svoja vozila, da lahko gasilci vadijo na njih, njihove izkušnje pa pri znamki uporabljajo pri nadaljnem razvoju.
V splošnem pa so gasilci glede izobraževanja praviloma odvisni predvsem od sebe in lastnih iniciativ. Je pa v nastajanju poseben priročnik za slovenske gasilce, v katerem bodo predstavljene nevarnosti in načini posredovanja ob nesrečah ter požarih električnih vozil.
Počasi se bo vendarle spoznalo kak sekret so ti avti.
Bo treba prepovedat električne avte
Nisem ravno Maličenko, pa bi kljub temu prosil Slo policijo, da vrže kdaj oko na mojo pasaro v Izolskem madraču, saj jih že vsa leta od 91 financiram in to mesečno.