"Osnova učenje vožnje po spolzkem terenu, torej poledeneli, zasneženi ali mokri cesti, je zaledenelo jezero,“ nam je uvodoma povedala legenda norveškega in svetovnega relija John Haugland, ki v Geilu že skoraj dve desetletji uči vožnje in dirkanja po zaledenelih jezerih in zasneženih cestah.
Prav zato so pri Mitsubishiju za predstavitev svojega pametnega "super“ štirikolesnega pogona S-AWC pri svojem novem križancu eclipse cross izbrali Hauglanda in zaledenela jezera ter zasnežene ceste v okolici Geila, kjer snega ne bo zmanjkalo še lep čas.
Vsi jih imajo
Križanci so „in“, kar dokazuje raziskava analitskega podjetja JATO Dynamics. Suvi so lani dosegli rekorden 31,9 odstotni tržni delež na evropskem trgu. Pri Mitsubishiju, podjetju z več kot 100-letno tradicijo, so se po osmih desetletjih posvečanja razvoju in napredku terenskih vozil zdaj na trgu križancev oziroma športnih terencev soočili s konkurenco, ki je še pred petimi leti niso poznali.
"Zagotovo velja, da so to prodajne uspešnice in da v zadnjih petih letih praktično ni več proizvajalca vozil, ki ni ponudil kompaktnega križanca srednjega razreda,“ so nam povedali pri Mitsubishiju, kjer so na zaledenelem jezeru na Norveškem delavnico organizirali z namenom, da dokažejo prednosti njihovega križanca in štirikolesnega pogona S-AWC pred drugimi proizvajalci. Nekateri štirikolesnega pogona sploh ne ponujajo v svojih suvih.
Sistem stalnega elektronsko nadzorovanega vsekolesnega pogona ob normalnih razmerah, na suhem cestišču, vseskozi 20 odstotkov pogonske sile prenaša na zadnjo os, v primeru slabega oprijema v načinu auto na zadnji kolesi prenese do 45 odstotkov navora, v primeru program Snow (sneg) do 55 odstotkov, če se znajdemo v blatu ali na slabše utrjenem terenu lahko v programu gravel na zadnji kolesi prenesemo največ 60 odstotkov navora. Med programi se pomikamo povsem enostavno, s pritiskom okroglega stikala med prednjima sedežema. Preklop se zgodi v trenutku, to pa se vozniku izpiše na digitalnem zaslonu med merilniki.
V razredu eclipse crossa, uvrščamo ga med model ASX in centimetrsko večjega outlanderja (medosna razdalja je identična), je tekmecev že vsaj 20.
Mitsubishi je imel 4x4, ko nekateri še obstajali niso
„Veliko proizvajalcev še pred petimi leti sploh nikoli ni izdelovalo križanca ali štirikolesnega pogona,“ poudarjajo pri japonskem proizvajalcu vozil, kjer se lahko pohvalijo z osem desetletji dolgo tradicijo izdelovanja suvov in so eni od snovalcev SUV razreda, prvi štirikolesni pogon pa so predstavili, še preden so nekateri konkurenti sploh obstajali na trgu.
Štirikolesni pogoni so v preteklosti imeli svoje prednosti in slabosti, med slednje štejemo predvsem ceno in porabo goriva, zato lahko o prelomnici pri Mitsubishijevih štirikolesnih pogonskih sistemih namenjenim vozilom za vsakodnevno vožnjo govorimo s predstavitvijo stalnega štirikolesnega pogona S-AWC, ki moč porazdeli med kolesa z najboljšim oprijemom. Prelom za S-AWC je predstavljal legendarni lancer evo 10, njegov štirikolesni pogon pa so evolucijsko nadgradili s prihodom outlanderja PHEV (priključni hibrid), zdaj pa dodelali in prilagodili modelu eclipse cross, ki stoji na sodobno zasnovanem podvozju outlanderja.
Pri Mitsubishiju so sistem, imenujejo ga S-AWC (Super All Wheel Control), razvili v letih udejstvovanja na najvišji stopnji reli prvenstev, kjer so zabeležili pet naslovov svetovnega prvaka v prvenstvu WRC, dvakrat pa so osvojili tudi Dakar.
Kaj je S-AWC?
Naj za začetek pojasnim, da je S-AWC srce Mitsubishijeve napredne tehnologije, ki na najboljši možni način razporeja gonilne in zavorne med prednjo in zadnjo osjo in zagotavlja najboljši oprijem na različnih podlagah in ne le stabilnost pri vožnji naprej, ampak tudi stabilnost v zavojih, saj elektronika navor na poseben način, tudi z zaviranjem, razporeja na posamezno kolo.
In prav ta sistem smo preizkušali v delavnici, na štirih progah, na zaledenelem jezeru in scenski, 120-kilometrski panoramski vožnji po zasneženih norveških cestah, po katerih poteka tudi najbolj slavni, 30-kilometrski odsek, relija po Norveški. Cilj je bil spoznati prednosti S-AWC pogona in preizkusiti njegove skrajne sposobnosti.
Ko so pri Mitsubishiju štirikolesni pogon predstavili v mitsubishiju lancer X, so razblinili dvome, da je avtomobile s štirikolesnim pogonom težje krmariti. Na presenečenje vseh novinarjev se je v daljavi, daleč za nami začelo pokanje iz izpušnih cevi, približevati pa se nam je začel legendarni lancer evolution X, ki je pred našimi očmi z driftom, obrati za 360-stopinj in silovitimi pospeški pokazal, kaj zmore štirikolesni avtomobil s profesionalnim dirkačem za volanom. Nakazali pa so nam tudi kaj nas čaka za volanom skoraj 19 centimetrov od tal oddaljenega štirikolesno gnanega eclipse crossa z novim 1,5-litrskim turbo bencinskim motorjem s 120 kilovatov moči in neskončnostopenjskim samodejnim CVT menjalnikom.
Štirikolesni pogon pri eclipsu cross ni zasnovan za vožnjo po težko dostopnih terenih, tega mu ne omogoča niti oddaljenost karoserije od tal, niti vstopni in izstopni koti, pač pa je namenjen izključno boljšim voznim karakteristikam in večji varnosti na slabše utrjenih ali spolzkih podlagah.
Izklopili smo ESC
Haugland nas je razdelil v štiri skupine, vsaki pa dodelil proge od 1 do 4, umaknjene daleč od dreves in vseh ovir. Prvi progi se je reklo „krof“, kjer smo na veliki ledeni površini v krožni vožnji poskušali čim hitreje prevoziti krog okoli ovire, steza številka 2 je bila dolga kar dva kilometra, bila je delno povsem ledena, delno zasnežena, na njej pa smo preizkušali vožnjo po ledu na cesti. Enako velja za stezo številka tri, ki pa je bila bolj zavita in je od nas zahtevala več veščin vožnje po spolzkem terenu v ovinkih. Četrta naloga je bila preizkušanje sistema S-AWC pri vožnji slaloma.
Sistem za nadzor vozila zagotavlja prenos navora na zadnji par koles hkrati pa prenaša navor ter zaviranja na vsako sprednje kolo posebej.
"Preizkusite pogon z vključenim sistemom za nadzor stabilnosti (ESC), nato ga izklopite, da boste opazili razliko. Na cestah naj bo ESC vseskozi vklopljen, da vas slučajno ne bomo vlekli izpod dreves“, so nam svetovali pred vožnjo. ESC je izredno pomemben pripomoček, saj nadzira morebitno izgubo stika s podlago. Če do tega pride, sistem v delčku sekunde rahlo zavre ustrezno kolo, da se avtomobil ponovno poravna ali da dobi poln stik s podlago. Po potrebi avto tudi samodejno zmanjša moč motorju. Pohvalno je, da je možno sistem izklopiti, zaradi česar se v težkih voznih pogojih, na primer na poledenelem klancu, lažje izmažemo iz godlje in speljemo naprej. V varnem okolju pa smo z njegovim izklopom, no v resnici le omejimo delovanje sistema proti zdrsavanju pogonskih koles, saj se v najbolj kritičnih situacijah avtomatsko vklopi, omogoči nadziranje zadka le z volanom in dodajanjem zavore ter stopalke za plin, celo driftanje. Če nas zaradi prevelike hitrosti ob vstopu ali izstopu v ovinek ni odneslo v sneg, seveda.
Prilagojen za v sneg, blato ali makadam
Še to, sistem ponuja tri načine prilagajanja vozni podlagi – auto (avtomatski način), snow (sneg) in grave (groba in neutrjena podlaga). V običajnih razmerah na suhi cesti štirikolesni pogon največ navora prenaša na prednji kolesi, kar pomeni bolj ekonomično vožnjo, na spolzki podlagi, na snegu, pa se tudi več kot 50 odstotkov navora prenese na zadnji par koles, kar v praksi pomeni, da se lažje izkopljemo iz poledenelega ovinka saj nam oprijem zadnjih koles omogoča boljšo stabilnost.
Posebnost Mitsubishija: Yaw control
Veliko je odvisno od znanja voznika in izkušenj na poledenelih terenih, kar se je izkazalo tudi na delavnicah. Sistem izjemno dobro prerazporeja navor med gnanimi kolesi, predvsem pa voznik tega nikoli ne občuti, niti nima dodatnih stikal ali ročic, po katerih bi moral posegati. S-AWC pogon se je na podlagi številnih podatkov, ki jih pridobiva s številnimi senzorji, ki nadzorujejo različne parametre, od kota zasuka volana do posebnega krmiljenja nihanja (Yaw Control), meri kote in smer rotacije vozila, stopnjo odklona, in razporeja navor med levim in desnim kolesom. Tudi na zasneženi cesti se je zdel ob vklopljenem ESC zelo stabilen. Ob izklopljenem ESC je bilo treba dodati veliko mero znanja, kakšno vozilo pa so morali zaradi prevelike hitrosti pri vstopu v ovinek ali izstopu z ovinka tudi potegniti s snega, kar dokazuje, da vsemogočen ne ni.
Lahko pa potrdim, da s takim načinom razporejanjem navora S-AWC izboljša upravljanje vozila tako na ravnih zasneženih odsekih, tudi pri menjavanju voznih pasov, ko ni zdrsavanja pod kolesi, kot v ovinkih, ko senzorji neprestano kontrolni enoti pošiljajo podatke pri vhodu in izhodu v ovinek.
Sistem s pridobivanjem podatkov preko glavnega računalnika potem uravnava prenos sile na tisto kolo, ki ga najbolj potrebuje. Podatke dobiva od kota zasuka volana, od nagiba in hitrosti vozila in od oprijema na vsakem kolesu posamično. Sistem je proaktiven. To pomeni, da voznik še preden ve, kaj se z avtomobilom dogaja, računalnik že dela zanj. Ker ve, kam se peljemo, kako se peljemo.
Na zasneženi asfaltni cesti
Po cesti elektronski sistem stabilnost pri dinamični vožnji ne posega prehitro v voznikovo vožnjo. To pomeni, da dovoljuje maksimalno dinamike, kar jo je eclipse cross zmožen na spolzki cesti, pri slabih pogojih, ko se mora na cesto prenesti večja moč, pa postane aktiven elektronski nadzor stabilnosti (ESC), kar voznik opazi z vklapljanjem lučke na armaturni plošči. Sistem hitro prepozna podkrmiljenje in prekrmiljenje ter preko elektronskih sistemov porazdeli moč motorja in navor na kolo z največ oprijema. Voznik lahko delovanje sistema vseskozi spremlja na TFT digitalnem zaslonu med merilniki.
Na ta način optimalno prilagodi navor na pogonsko kolo z največ oprijema. Vse to pa lahko voznik vseskozi nadzira na TFT zaslonu med merilniki, kjer opazuje, kako se navor iz prednje osi prenaša na zadnjo os, ali učinek Yaw sistema, ko prerazporeja oprijem med levim in desnim kolesom.
Avtomobil se je ob pomoči samodejnega menjalnik, kar pomeni, da smo nadzorovali samo stopalko za plin, zavoro in krmiljenje, zdel tudi zelo zabaven. Še to, štirikolesni pogon je na voljo le s CVT menjalnikom.