In s tem opravilom ne gre odlašati, tudi če z majhnim avtomobilom "zgolj skačete okrog prvega vogala". Naj gre za majhen mestni avtomobil, limuzino ali kombilimuzino srednjega ali spodnjega srednjega razreda, križanec ali čistokrvni športni avtomobil, se mora vsak avtomobil predvsem varno in učinkovito ustaviti. In za to poskrbijo tudi zadostne obloge na zavornih ploščicah kolutnih zavor ali čeljustih bobnastih zavor.
Menjavi zavornih oblog se ne izogne noben avtomobil, saj so zavorne ploščice in čeljusti, prav tako pa tudi zavorni koluti in bobni, potrošni deli, ki se po naravi svojega delovanja, saj med zaviranjem vedno drsijo drug ob drugega in s trenjem, ki nastane na stičnih površinah ustavljajo vozila. In ob tem se tudi izrabijo. Zavorne obloge hitreje, kovinski (ali keramični) koluti in bobni pa počasneje. A v vsakem primeru tudi slednje prej ali slej čaka zamenjava.
Vsaj dva milimetra
Seveda se najbolj pogosto menjava zavorne ploščice in čeljusti, na katerih so zavorne obloge, ki so načeloma kombinacija snovi, ki zagotavljajo visoko trenje in zavorno moč, ter vezni materiali. Mehaniki zato med vsakim kontrolnim pregledom pozornost posvetijo tudi zavornim ploščicah in čeljustim, preverijo, če so se izrabile, in jih po potrebi tudi zamenjajo. Na ploščicah kolutnih zavor naj bi bile preostale obloge debele vsaj še dva milimetra, na čeljustih bobnastih zavor pa bi jih moralo ostati vsaj milimeter.
A včasih mehanike zaradi različnih dejavnikov, med katere spadata tudi preveč športna vožnja in presilovito in prepogosto zaviranje, čas prehiti in tedaj je dobro, da voznik prepozna znake, ki opozarjajo na to, da so se obloge izrabile, saj izrabljene zavorne obloge ne le zmanjšajo učinkovitost zaviranja, ampak se lahko zaradi neposrednega drgnjenja kovinskih delov ob kovinske poškodujejo tudi koluti ali bobni. Na izrabljenost oblog kaže predvsem že omenjeno kovinsko škripanje zavor, prav tako pa se lahko prižge tudi opozorilna lučka za nivo zavorne tekočine, ki navaja na to, da so se zaradi pretankih oblog povečali hodi zavornih batov v čeljustih in je za učinkovito delovanje zavor potrebne več zavorne tekočine. Poveča se lahko tudi hod zavornega pedala, zaradi manjše učinkovitosti zavor se lahko poveča tudi zavorna razdalja avtomobila, avto pa lahko tudi vleče v stran.
Ko obloge niso izrabljene
A po drugi strani je treba biti pozoren tudi na vrsto zvoka in to, kdaj ta nastane. Če je avtomobil denimo dalj časa stal na mestu, lahko na zavornih kolutih nastanejo drobci rje, saj je jeklo z dodatki optimizirano na čim večjo učinkovitost zavor med zaviranjem, manj pozornosti pa je posvečene odpornosti na korozijo. In ti drobci lahko, dokler se med zaviranjem ne odbrusijo s koluta, povzročajo neprijetne zvoke in tresenje zavor.
Tudi, če avto vleče v stran, to ni nujno znak izrabljenih zavornih oblog, saj gre lahko tudi za mehanične okvare obes in drugih delov. Nenazadnje je lahko vlečenje v stran tudi znak, da ena od zavor ne deluje pravilno in ploščice ne odmakne od koluta, kar prepoznate predvsem po tem, da je pesto tistega kolesa po daljši vožnji toplejše od drugih.
dezurni@zurnal24.si