Sodobni bencinski in dizelski motorji so opremljeni s sistemi za povratni tok izpušnih plinov (EGR), pri katerih je eden glavnih delov ventil EGR, ki regulira povratni tok izpušnih plinov in pomembno vpliva na kakovost izpuha.
Povratni tok izpušnih plinov je del čistilnega sistema plinov. Morda se zdi nenavadno, da se v motor vrača njegove lastne izpušne pline, vendar pa se s tem trikom doseže znižanje izgorevalne temperature goriva v dizelskem motorju, s tem pa se zniža tudi tvorba škodljivih dušikovih oksidov.
Vrnjeni izpušni plini iz sesalnega voda izrinejo del svežega zraka, zaradi nizke koncentracije kisika pa absorbirajo del izgorevalne toplote, zaradi česar lahko temperatura v izgorevalni komori pade za več sto stopinj. S tem se drastično zmanjša tudi tvorba dušikovih oksidov. Ti se v izgorevalni komori pri zelo visokih temperaturah tvorijo iz dušika in presežnega kisika, ki ga zaradi revnih gorivnih zmesi v dizelskih motorjih ostaja veliko.
V bencinskih motorjih ima povratni tok izpušnih plinov nekoliko drugačno vlogo in služi predvsem manjši porabi goriva. Ker so svežemu zraku dodani izpušni plini in se v njem zmanjša koncentracija kisika, se lahko dušilna loputa širše odpre, kar pomeni tudi zmanjšanje sesalnih izgub. Poleg tega pa na ta način dodatno izgori tudi velik del neizgorelih ogljikovodikov.
Določanje količine vrnjenih izpušnih plinov
Povratni tok izpušnih plinov je lahko interni ali eksterni. Če je opremljen z internim povratnim tokom, potem motor ne potrebuje dodatnih komponent. Odpiralni časi izpušnih ventilov so namreč urejeni tako, da ti ostanejo odprti tudi v začetku sesalnega takta, zato bat v valj potegne tudi del izpušnih plinov. V primeru zunanjega povratnega toka pa se izpušni plini v sesalni sistem vrnejo preko zunanjega voda, na katerega je lahko vgrajen tudi hladilnik ki s hlajenjem izpušnih plinov še dodatno zmanjša temperaturo v izgorevalni komori. Ti sistemi so opremljeni tudi z ventili EGR.
In kakšna je njihova vloga? Ventil EGR z odpiranjem ali zapiranjem določa količino izpušnih plinov, ki se bodo vrnili v sesalni vod motorja, ali pa pretok celo popolnoma zapre. Kontrolni sistem motorja namreč s pomočjo merilnika plinskega pretoka in sonde lambda določa potrebno količino izpušnih plinov, ki se vrnejo v sesalni vod, regulira pa ga seveda s pomočjo ventila EGR. Povratni tok izpušnih plinov je namreč smiseln le, ko motor deluje pod delno obremenitvijo, ko dela s polno sapo, bi bilo to nesmiselno, saj motor v tem primeru potrebuje čim več kisika. Ventil EGR je torej ključnega pomena za pravilno delovanje motorja.
Kako prepoznamo okvaro
In kako prepoznamo okvaro ventila EGR? Nanjo lahko opozarja več simptomov. Motor lahko med dodajanjem plina cuka, motor se lahko med prostim tekom zaganja ali pa izgublja moč, aktivira se zasilni program delovanja, poviša se vsebnost dušikovih oksidov v izpuhu, zasveti opozorilna lučka motorja, iz izpuha prihaja črn dim, poveča se poraba goriva. Če ne prej, vas na napako opozorijo na tehničnem pregledu, ki ga vaš avtomobil ne opravi. Vsekakor je potreben obisk servisa, kjer bodo ventil očistili ali zamenjali, preverili pa bodo tudi morebitne zunanje vzroke za nepravilno delovanje.
Toda, ali lahko s pokvarjenim ventilom EGR nadaljujete vožnjo? Kratkotrajnih posledic nepravilnega delovanja ventila EGR se načeloma ne bi smeli bati, če pa je okvara tako huda, da motor preide v zasilni program delovanja, je treba čim prej poiskati servisno delavnico. Če ventil ostane odprt dalj časa, kar prepoznamo po izgubi moči ob polni obremenitvi, to ni dobro. Če je med delno obremenitvijo motorja dotok izpušnih plinov previsok, lahko pride do napak pri izračunu količine vbrizganega goriva, če pa je dotok previsok med polno obremenitvijo motorja, lahko zaradi pomanjkanja kisika pride do povečane tvorbe saj, ki lahko zamašijo filter trdnih delcev. V skrajnem primeru lahko okvara ventila EGR privede tudi do drage okvare turbo polnilnika. Čimprejšnji obisk servisa je torej zelo priporočljiv.
Vozite kot dinamični mladenič, ne tovornjakar
In kaj vam za dolgoltrajnejše delovanje ventila EGR priporočajo mehaniki? Mehanik leta Anže Soklič je povedal, da bi morali med vožnjo novejših avtomobilov z ročnimi menjalniki vozniki ignorirati indikator prestavljanja in se med vožnjo držati svoje presoje. Če se držimo napotkov proizvajalcev na indikatorjih prestavljanja, se motor večinoma vrti pod 1.500 vrtljaji na minuto, turbine, s katerimi je opremljenih večina novih avtomobilov, pa se večinoma vključijo šele med 1.500 in 2.500 vrtljaji. Motor tedaj tudi optimalno deluje.
Iz izkušenj lahko pove, da imajo največ težav z motorji avtomobilov poklicni vozniki tovornjakov in avtobusov. Ti namreč tovorna vozila večinoma vozijo v območju do 1.500 vrtljajev na minuto, na podoben način pa vozijo tudi osebne avtomobile in imajo zato z njimi težave. Še najmanj težav, ko gre za stanje motorjev, imajo mladi "cestni divjaki", saj v njihovih avtomobilih motorji večinoma delujejo v optimalnem načinu in predvsem pri delovni temperaturi.
Sodobni avtomobili imajo veliko težav tudi z regeneracijo izpušnega sistema, ki izhajajo iz tega, da se motorji, če se voznik drži napotkov proizvajalca, nikoli ne ogrejejo dovolj, da bi lahko potekla. To pride do izraza tudi med vsakdanjimi potmi večine njihovih strank, ki se v Ljubljano vozijo z Litije, saj se hitrosti na tej cesti večinoma gibljejo med 50 in 70 kilometri na uro in redko presežejo 90 kilometrov na uro. Svojim strankam zato svetuje, naj raje vozijo prestavo nižje od priporočene, saj bodo imele v tem primeru manj težav.
dezurni@zurnal24.si
Na znanem dizel servisu priporočajo odstranitev DPFja in zaobidejo EGR softversko. To dobro deluje le pri povsem novih vozilih, kmalu pa žal slabo vpliva na porabo in s tem - verjeli ali ne - poslabša okoljski odtis onesnaževanja bolj, kot… ...prikaži več če ventila sploh ne bi imel. Poraba je okoli 15% manjša, življenjska doba motorja daljša, pa še komot ga v varčnem načinu voziš. Garant. Zdaj pa bodi pameten ...
Res strokoven članek..... kapo dol.
Hvala na informaciji.Od danes bom vozil normalno in ne več šparavno.