Fede Ponze (na fotografiji), Ana Bižal (spodaj), Bobi Milošević, Brett Murray, Andy Grignon, Abhishek Shukla ... Vam ta imena ne povedo nič?
Kaj pa takole - eden izmed njih je bil najtesnejši tehnični sodelavec Steva Jobsa med Applovim razvojem prvega iphona, ki je sprožil revolucijo in v pičlih desetih letih povsem predrugačil globalno idejo povezljivosti. Drug "sedi" na okoli 100 milijonih dolarjev, ki jih tehnološki velikan Hewlett Packard namenja za investicije. Med naštetimi sta človeka, ki šefom šefov v upravah Nissana in največje ameriške banke JP Morgan napovedujeta prihodnost. In tudi dva Slovenca, ki sta danes na vodilnih položajih razvojnih centrov pri dveh nemških tehnoloških velikanih Daimlerju in Helli.
Konferenca poimenovana City as a lab bi glede na zveneča imena sodila v kalifornijsko Silicijevo dolino, a se je v četrtek in petek dogajala sredi Ljubljane, v BTC. Njena rdeča nit so bile napredne oblike mobilnosti v (skorajšnji) prihodnosti, osnovna agenda pa izmenjava izkušenj in idej med najrazličnejšimi deležniki. Nikakor ni šlo le za avtomobilsko industrijo, saj so se na enem mestu na zanimivih predavanjih, okroglih mizah in neformalnih srečanjih družilo 300 strokovnjakov iz kar sedmih različnih industrij s področja internetov strani, komunikacij, t. i. edge computinga, 5G mobilnega omrežja, kibernetske varnosti, povezovanja najrazličnejših naprav in avtomobilov z uporabniki ...
Kaj se lahko naučimo iz primerov Tesle in Boeinga
Ni naključje, da sta bila med predavanji velikokrat omenjena proizvajalec vozil Tesla in letal Boeing. Prvi kot primer novoprišleka, ki je z novim pogledom na avtomobile in lastniško izkušnjo strank zatresel hlače tradicionalnim proizvajalcem, drugi pa kot primer, kako lahko premalo preizkušena tehnologija ubija ljudi, kot je bil nedavni primer dveh letalskih nesreč modela 737 max.
Celo tehnični strokovnjak Accuweatherja je bil vmes z napovedmi, zakaj bomo v prihodnosti na vse natančnejšo vremensko napoved prenehali gledati zgolj s stališča višine temperatur. Vsemu skupaj je posebno težo dodala evropska komisarka za transport Violeta Bulc, ki je na konkretnih primerih pojasnila, zakaj je EU v tem hipu na področju regulative in hkratnega spodbujanja vlaganj v napredne tehnologije mobilnosti morda v prednosti tako pred ZDA kot Azijo, a so sinergije nujne. Njen nastop so strokovnjaki nagradili s toplim aplavzom.
Živ laboratorij sredi Slovenije, na voljo vsemu svetu
Med udeleženci so bili predstavniki več podjetij, ki imajo sedeže v Silicijevi dolini, največjem tehnološkem generatorju na svetu. Izvrstna priložnost za spoznavanje novosti tudi za slovenska podjetja, start-upe in nenazadnje študente. A se zdi, da je šla prilika delno neizkoriščeno mimo, saj medtem ko je denimo profesor iz osiješke tehnične šole uspešno navezoval stike s stroko in s tem odpiral vrata svojim študentom, predstavnikov slovenskih izobraževalnih ustanov ni bilo kljub vabilu ... Vsekakor je bila konferenca enkratna priložnost za zainteresirana slovenska podjetja in start-upe, saj se na obravnavanih področjih obetajo na milijarde evrov vredni posli.
Da je BTC City za dva dni prevzel primat tehnološkega središča iz rok Silicijeve doline, ni naključje. Ljubljansko nakupovalno središče namreč že več let zasleduje idejo raznovrstne tehnološke povezljivosti, pri čemer na tisoče obiskovalcev vsak dan služi kot idealen primer "živega laboratorija" za razvijalce novih tehnologij na področju mobilnosti, tako avtonomne kot vezane, tematik povezljivosti ... Praktično vsi udeleženci so med druženjem hvalili pogum organizatorjev, da jim je uspelo na enem mestu združiti na videz tako različne tematike, ki pa se bodo v prihodnjih letih vse bolj prepletale, saj je očitno, da se na področju načina, kako dojemamo mobilnost, dogajajo tektonski premiki, ki jim niti Slovenija ne bo ušla. Pa če se zdi 95 odstotkov časa parkiran dizelski avto pred slovensko hišico danes še tako normalen pojav.
Kdaj natančno bodo prišla na ceste avtonomna vozila, ne ve nihče. Veliko je odvisno od pravnih okvirjev in izničenju napak, so pa sogovorci napovedovali prvse od 10 do 30 let.
Eno od osrednjih sporočil konference pa je bilo tudi sledeče: kakršnekoli že bodo tehnologije prihodnosti, vedno morajo imeti pred seboj dobrobit človeka, ne strojev.
Nekaj zanimivih izjav:
Andy Grignon "Fuckchop", (zgoraj desno) tehnični guru, razvijalec ipoda in iphona pri Applu: "Glede na izkušnjo iz razvoja mobilnih naprav ... čez 20 let današnja vodilna prva trojica proizvajalcev avtomobilov ne bo več prva trojica proizvajalcev. Nekateri morda sploh ne bodo več obstajali."
Brett Murray, (zgoraj levo) direktor in šef strateških inovacij za JP Morgan Chase: "V Silicijevi dolini propade osem od desetih projektov. Iz porazov se učimo ... Prihodnost je nemogoče napovedovati ... Ob neizbežni prihajajoči revoluciji pa se postavlja veliko vprašanj. Kaj bo, ko bo avto iz 95 odstotkov neuporabe padel na 50 odstotkov neuporabe? Bo javni transport zastonj tako kot se je zgodilo s telefonskimi klici? Kaj bo z delovno silo ob razmahu avtonomnih tipov prevoza ljudi in tovora - samo v ZDA je 13 milijonov zaposlenih voznikov ... Avtonomnih vozil ne smemo jemati v smeri, da bomo lahko ljudje zavoljo njih bolj produktivni, ker bomo delali tudi medtem, ko se bomo vozili. Namesto tega moramo razmišljati, da bomo lahko šli iz službe domov eno uro prej - dobiti moramo nazaj čas in izboljšati kvaliteto življenja."
Ana Bižal, vodja razvoja notranje razsvetljave pri avtomobilih pri podjetju Hella: "Nekoč je bila notranja razsvetlitev v avtu omejena na eno lučko, ki se je prižgala pri odpiranju vrat. Danes ima notranja osvetlitev vlogo poudarjanja notranjosti. V prihodnosti bo prilagodljiva svetloba morala poskrbeti za primerno vzdušje med vožnjo, glede na to, ali bomo delali, počivali, če bomo pod stresom ..."
Fede Ponce, višji svetovalec za napredne projekte pri Nissanu: "V ZDA je ogromen osip v lastništvu avtomobila, proizvajalci vse bolj poudarjajo avtonomna vozila bodo povzročila velikanske spremembe. Ljudje bodo morali biti na to pripravljeni - ali bomo znali ohraniti človečnost in občutke drug za drugega? Pri razvoju rešitev želimo razumeti stranke, kaj bo hotela, še preden bo to hotela."
Bobi Milošević, razvojnik digitalnih rešitev pri Mercedes-Benz, Daimlerju: "Moja dva odrasla sinova me sploh nista nikoli prosila, naj jima kupim avto. Imeti pa sta hotela vse iphone od tretje generacije naprej."
Marjan Beltram, Nomago: "Avti postajajo podaljški mobilnikov. To je realnost. Po mojem gremo v smeri zmanjšanja lastništva, pričakujemo pa visok porast hitrih shuttlov. Mobilnost bo dobila nek povsem nov pomen."
Violeta Bulc, evropska komisarka za transport: "Gre za ljudi, ne za stroje, avte in drone. To mora biti osnovno vodilo za prihajajočo industrijo in deležnike. V Evropi se bomo zazveto borili proti monopolom, tudi proti monopolom telekomunikacijskih družb."
David Mitchell, Accuweather: "V ZDA se zaradi vremena vsako leto zgodi 1,3 milijona prometnih nesreč. Prihodnje leto bodo na cestah prvi avtomobili, v katerih bo vgrajena naša nova tehnologija lokacijsko natančnih napovedi vremena. Vreme bo v času avtonomnih vozil izredno pomembno, saj se bodo morali avtomobili znati prilagajati spreminjajočim razmeram sami od sebe. Vidimo tudi veliko povezav med vremenom in nakupovalnimi navadami."
Abishej Shukla, vodja globalnih investicij pri Hewlett Packard: "Varnost bo v prihodnosti izjemno pomembna. Saj senzor pri boeingu 737 max med nedavno nesrečo je deloval, le da je mikrokontroler pošiljal osrednji enoti napačne podatke. In pred kratkim je v ZDA nenadoma ugasnil velik odstotek luči. Očitno je šlo za hekerski napad Rusov. Ampak o tem se javno sploh ni govorilo."
Luigi Luca, Toyota: "Ukvarjamo se z velikimi spremembami. Toyota iz proizvajalca vozil postaja družba za mobilnost, ki bo ponujala rešitve za raznovrstne oblike prevoza in vzporednih dejavnosti."
Alexander Wolfson, šef menedžementa strank, BMW. "Delež ljudi, ki je pripravljenih zamenjati avto in znamko le zato, ker pri konkurenci ekskluzivno ponujajo nek gedžet oziroma aplikacijo ali storitev, je v zadnjih letih zelo poskočil. Veliko delamo na izkušnji nakupa avtomobila, ki ostaja zelo osebna stvar. Letos smo začeli v avtomobile predvgrajevati določene rešitve, ki jih lahko lastnik kasneje aktivira, če meni, da jih potrebuje."
andrej.leban@zurnal24.si