Avto
878 ogledov

Izpoved slovenskih policistov o inkasantstvu

policija in novi zakon Saša Despot
Na oglasni tabli v policijski postaji so bila napisana naša imena. Tisti, ki ni prinesel dovolj položnic za prometne prekrške, je bil označen z rdečo barvo, kar je pomenilo slabšo oceno s strani šefa. To je vplivalo na napredovanje in višino plače, nam je neuradno povedal eden od dveh policistov, s katerima smo se pogovarjali o inkasantstvu.

Navedbe sindikatov, da se na regionalnem nivoju izvajajo pritiski na zaposlene in se 'inovativno' pristopa k povečajnu glob, so dejstva, pravijo na obeh policijskih sindikatih. Policista iz različnih policijskih uprav po Sloveniji sta nam povedala, kakšni so bili v preteklosti pritiski nanje, da izdajajo položnice za prometne prekrške. Zaradi tega so na vinjene voznike v preži čakali tudi pred gostilnami.

Na generalni policijski upravi pravijo, da so edino vodilo policijskih enot smernice za varnost cestnega prometa sprejete na evropski in nacionalni ravni.

"Brez nič ne prihajajte nazaj"

Pogovarjali smo se z dvema policistoma iz različnih policijskih uprav iz povsem različnih koncev Slovenije, ki sta nam zaupala vsak svojo zgodbo o tem, kako so se še pred stavko policistov izvajali pritiski na policiste, da so prinašali položnice, ki so jih spisali voznikom za prometne prekrške. Norme so bile, pravita, to pa so nam potrdili tudi sindikalisti.

"Ponavadi so nas šefi spraševali, ali ni bilo nobenega ukrepa ali prekrška, češ, da nismo nič delali. Še posebej v času določenih napovedanih akcij, na primer proti alkoholu za volanom,“ smo izvedeli v neuradnem pogovoru, saj se nihče od policistov noče izpostaviti z imenom in priimkov, celo upokojeni policisti ne.

policija in novi zakon | Avtor: Boštjan Tacol Boštjan Tacol
Nadrejeni so jim dali vedeti, da naj brez nič ne prihajajo nazaj v pisarne. "Poimensko so v obliki razpredelnic in podatkov na oglasno tablo izobesili, koliko je kakšen policist na mesec 'zaslužil'. Če si bil na spodnjem delu seznama med tistimi, ki niso prinašali nič ali malo, si imel zagovor pri šefu. Vseskozi so bile grožnje, kot v vrtcu, če ne boš priden, ne boš dobil nagrade," pojasnjuje naš vir in dodaja, da tega ne bi smeli delati: "To je bilo po vsej Sloveniji, po različnih policijskih postajah in upravah. Kasneje, ko smo se pritožili na sindikat, so ukrep z oglasnimi tablami ukinili."

Norma 10 položnic na dan

Drugi vir pravi, da so bile v Ljubljani norme še veliko strožje: "Dnevna norma je bila 10 položnic na posameznega policista. Tudi vsaka položnica ni bila dobra, varnostni pas je bil manj vreden kot kaj drugega. Najbolj vredni so bili odvzemi vozniškega izpita zaradi alkohola. Vsaj šest izpitov je bilo treba odvzeti na mesec. Čakali smo v zasedi pred gostilnami, da smo jih nabrali."

Če nisi naredil minumuma, se je to videlo na oglasnih tablah. Imena in priimki so bili označeni z zeleno in rdečo barvo. Z zeleno tisti, ki so bili pridni in so prinašali položnice, in z rdečo tisti, ki jih niso, pravi naš vir. To se je poznalo tako na plači kot na urniku dela. "Vsako leto naše delo ocenjujejo z ocenami od 1 do 5. Od teh ocen so odvisna napredovanja in višina plače. Če nisi bil priden, nisi imel dobre ocene, nisi napredoval. Kaznovalo se nas je še na druge načine, predvsem s slabšim razporedom dela, od dela čez vikende do nočnih dežurstev,“ še pravi naš vir, ki je želel ostati anonimen, postregel pa je še z enim podatkom: "Več je bilo vredno, da si prinesel 10 položnic za prometne prekrške, kot če si rešil vlom v stanovanje ali hišo.“

stavka | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Za kazen varovanje objektov

Eden od obeh policistov, s katerimi smo se pogovarjali, je dejal, da se pritiski na njih nadaljujejo tudi v času stavke, in sicer jih njihovi nadrejeni nadzirajo, kaj delajo in če izrekajo kazni. "V času stavke nas inšpektorji nadzorujejo tudi ponoči. Če se ukrepi ne izvajajo, sledijo grožnje, da bodo policiste začasno napotili v Center za varovanje in zaščito. To naj bi bila kazen za tiste, ki "nič ne delajo. Tam se stoji po šest ur, ker se varujejo objekti."

Sindikat večino navedb potrdil

Za pojasnila smo se obrnili tudi na oba policijska sindikata PSS in SPS, ki sta pretekli teden v medije poslala pismo z razkritjem, da so bili iz različni policijskih uprav obveščeni, da so potekali sestanki z vodji enot in njihovimi pomočniki, zadolženimi za področje prometne varnosti z navodili o strogem kaznovanju vseh kršiteljev cestno prometnih predpisov.

Zoran Petrovič, predsednik Sindikata policistov Slovenije (SPS) je za Žurnal24 odgovoril, da so navedbe, da se na regionalnem nivoju izvajajo pritiski na zaposlene "inovativno" pristopa k povečanju glob, dejstva.

Pravijo, da policija tega ni zanikala, je pa to zanikala na državnem nivoju, kar v sindikatih niso niti zatrjevali, saj za to nimajo trdnih dokazov, pojasnjujejo. Priložili so tudi zapisnik, v katerem je po njihovem razvidno, da pomočniki komandirjev ustavljajo vozila in naročajo policistom, da preizkušajo voznike.

GPU: Merjenje uspešnosti v domeni posameznega vodje

slovenija 15.04.2010 policist, policija, ustavljanje vozil, stop, loparcek, foto | Avtor: Boštjan Tacol Boštjan Tacol
Kar zadeva navedbe naših virov o inkasantstvu in normah, ki so jih imeli policisti, pa v sindikatih odgovarjajo, da lahko vse navedbe v večini potrdijo, pri čemer izrecno opozarjajo, da ne gre za splošno uveljavljeno prakso ampak več posameznih primerov takšnega ravnanja. Tudi zato ocenjujejo, da število glob ne more biti izključni in edini kriterij, ampak vsebina dela.

Na podlagi pričevanja naših virov in potrditev s strani sindikatov smo se z konkretnimi vprašanji in zahtevo po pojasnilih na pričevanje naših virov obrnili tudi na Generalno policijsko upravo.

V zelo splošnem odgovoru so nam obrazložili temeljna izhodišča za načrtovanje in izvajanje policijskih prometno-varnostnih procesov v policijskih enotah na lokalni ravni. Glede očitkov pa, da generalna  policijska uprava (GPU) policijskim upravam ni poslala nobenega dokumenta, s katerim bi kakorkoli predpisovali obseg dela na tem področju.

Na GPU dodajajo, da navedene prioritete dela na področju prometne varnosti izhajajo oziroma imajo podlago v Evropskem akcijskem programu za varnost v cestnem prometu, Resoluciji o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa in Obdobnem načrtu za zagotavljanje varnosti cestnega prometa.

Poudarjajo, da se vsi ukrepi izvajajo v smislu varovanja življenja in premoženja udeležencev cestnega prometa in ne z namenom polnjenja proračuna. Načrtovanje dela posamezne policijske enote, način doseganja zastavljenih ciljev, ocenjevanje dela, merjenje uspešnosti posameznega policista, in drugo pa je v domeni posameznega vodje policijske enote.

grega.prebil@zurnal24.si

Komentarjev 31
  • Ludvik Miholic 18:04 15.april 2016.

    pokvarjena drzava ali ne se cudit ce bo v sloveniji pocilo

  • Matej Bukovec 14:53 15.april 2016.

    Osebno poznam nekega policista - sicer super človek. In mi je povedal, da ga je nekoč načelnik klical in mu nekaj grozil z odpovedjo. In ko je ta policist začel naštevati kolikokrat je rešil koga in kaj vse je počel, ...prikaži več mu je rekel načelnik - saj jaz vem, da si ti zelo priden. Ampak pokasiraš premalo! In tako dalje ne bo šlo več. Rečeno - storjeno. V naslednjih 3 tednih se je nehal posvečati ljudem, ampak je lepo napisal nekaj deset kazni za 3km prehitro vožnjo in podobne neumnosti in lepo obdržal službo.Sramota od države, res.

  • tmmmm4 10:41 01.februar 2016.

    Absolutno sem proti normiranju dela, saj je varnost težko normirati. Da so bila taka naročila na normo drži. Drži pa tudi to, da so nekateri policisti odšli v penzijo, pa nikoli v življenju niso izvedli nobenega ukrepa (takrat predlog sodniku ...prikaži več za prekrške) da o izpisani KO ali odkritem storilcu ne govorimo. Sicer so po njihovem delovali preventivno. Kaj je to si naj vsak sam razloži.