Vetrobransko steklo je v zadnjih 20 letih pridobilo številne nove funkcije, še posebej pa se je ta razvoj pospešil v zadnjih nekaj letih z razmahom ADAS funkcij. Različne asistenčne sisteme, ki preprečujejo nalete, držijo avto znotraj voznega pasu, pomagajo proti mrtvim kotom in podobno, so začele močno spodbujati tudi zavarovalnice, saj se je v praksi izkazalo, da imajo zaradi njih občutno manj škodnih primerov zaradi poškodavnih vozil in udeležencev.
Vetrobransko steklo ima pri razvoju varnosti avtomobilov v zadnjih letih eno ključnih vlog. Kakih 20 let nazaj je dobilo prvi senzor, ki je v primeru dežja znal vklopiti brisalce ali pri slabši svetlobi vklopiti glavne žaromete. Nekateri proizvajalci so že takrat uporabljali posebne filtre, ki prepuščajo manj IR svetlobe. Nekateri avti so potem dobili grelne nitke, ki lahko zelo hitro očistijo led s stekla. Pred dobrim desetletjem so se pojavili prvi AEB sistemi z vetrobranskimi kamerami ali LIDAR sistemi, ki zmorejo prepoznati nevarnost in samodejno zavirati. Iste kamere so nato dobile nalogo, da spremljajo rob ceste in sredinske oznake, tako da se lahko avto sam ohranja na voznem pasu. Ali pa ponoči poskrbeti za preklapljanje med dolgim in kratkim snopom luči glede na promet. Številni avti imajo že HUD zaslone, ko se hitrost in druge informacije projicirajo neposredno na del stekla pred voznikom ...
In potem na takšnem sodobnem avtu poči ali se poškoduje vetrobransko steklo, od katerega je odvisno delovanje vseh teh funkcij avta ...
Kar je nekoč pomenilo zgolj odstranitev starega stekla in namestitev primerljivega novega, je danes precej bolj zapleten proces.
Najprej je tu vprašanje kakovosti stekla, drugega materiala in vseh postopkov. Številni proizvajalci vozil ne dajejo več odobritve za stekla iz ponudbe neoriginalnih delov, temveč zahtevajo zgolj menjavo z originalnim steklom. Pri Fordu, Hondi ali Stellantisu ob tem navajajo, da neoriginalna stekla ne morejo zagotoviti istih standardov in specifikacij glede številnih funkcij: natančne postavitve utorov za kamere, funkcijo proti bleščavosti v predelu projekcije HUD zaslona, zadostno akustično zatestnitev, ki lahko vpliva na delovanje glasovnega pomočnika ...
Pri BMW pa zahtevajo celo uporabo posebnih certificiranih vijakov, ki ne motijo elektromagnetnega polja ADAS sistemov.
Po menjavi je izredno pomembna pravilna vnovična umeritev ADAS sistema, saj zgolj milimetrski premiki pomenijo, da na primer sistem samodejnega zaviranja v sili ne bo pravilno deloval, čeprav bo lastnik lažno pričakoval, da je vse isto kot prej.
Vse to pa zahteva ustrezno opremo in znanje. Poleg tega proizvajalci poznajo različne načine umerjanja, za nekatere je dovolj statična umeritev ob pomoči posebnih zaslonov oziroma tablic z izrisanimi simboli, za druge, kot sta BMW in Volvo, pa je potrebna dinamična umeritev, ko se mora avto voziti kake pol ure. Koncern Volkswagen pozna lasten način umerjanja na posebni ploščadi.
Različni ponudniki avtomobilskih zavarovanj imajo v ponudbi tudi ločene kasko pakete za zaščito stekel pri avtu. Če gre za nekoliko starejši avto s katerim od ADAS sistemov, za katerega polni kasko ni več smotrn, je vseeno vredno premisliti o takšni zaščiti proti velikim stroškom popravila.
Ko vse to postavimo pod črto, je jasno, da postane menjava vetrobranskega stekla lahko zelo drag in zamuden proces. Oziroma kot je za Cnet dejal Aaron Schulenburg, direktor ameriškega združenja specialistov za popravila: "Kar je bilo nekoč preprost postopek, danes zahteva veliko kompleksne diagnostike in umerjanja."
Vse to ni več poceni. Če je menjava stekla še nedolgo stala toliko in toliko denarja, lahko danes lastnika udari po žepu nekajkrat več. Pri premijskih znamkah, ki imajo tudi bolj kakovostna in zatesnjena stekla, se to še bolj pozna.
Pri Carglassu opozarjajo na pridobitev certifikata
Pri specialistu za popravilo in menjavo stekel na vseh vrstah vozil, podjetju Carglass pravijo, da so se velike spremembe zgodile v zadnjih petih letih. Leta 2015 so namreč predstavili ADAS kalibracije za zavarovalnice, saj so se v Sloveniji bolj množično pojavila vozila s kamerami na steklu, kjer so bile potrebne kalibracije, statične ali dinamične.
Pri Carglassu dodajajo, da se je v zadnjih 10 letih površina stekel na vozilih povečala do 30 %, hkrati so se stekla stanjšala za med 15-20 %. Z razvojem vozil pa ostaja največja sprememba pojavnost kamer, ki so del ADAS asistenčnih sistemov na vetrobranskih steklih.
Stekla z ADAS asistenčnimi sistemi so bistveno bolj kompleksna. Stekla s takšnimi sistemi zagotovijo uporabniku vozila varnejšo vožnjo. "Ko pride do poškodbe stekla, pa lahko z za gotovostjo trdimo, da je pravilna izbira serviserja, ki bo opravil storitev menjave stekla in opravil ponovno kalibracijo vozila, zelo pomembna. To kot obvezno predpisujejo proizvajalci vozil." Pri podjetju Carglass obvezno priporočajo, da voznik po opravljeni storitvi prejme tudi certifikat o opravljeni kalibraciji, ki zagotavlja 100 % delovanje ADAS sistemov in s tem varno vožnjo za voznika in potnike.
Dodajajo tudi, da je delež vozil, na katerih opravijo storitev kalibracije v Sloveniji, že med 18 -20 %, opažajo pa tudi, da so ADAS sistemi vedno bolj zahtevnejši, naprednejši, omogočajo vedno večjo pomoč vozniku pri vožnji, še bolj pomembni pa bodo v prihodnosti. Pri novejših vozilih pa opažajo tudi nujnost ponastavitve senzorja za dež in luči, da lahko nato naredijo ponovno kalibracijo kamere.
zavarovalnice že vedo kaj morajo spodbujat...