Avto > Iz druge roke
8517 ogledov

Vse več lastnikov električnih vozil za pot na dopust najame klasični avto

primerjava citroën C5 X vs. citroën CX vs. citroën XM Anže Petkovšek
Pogovarjali smo se s Klemnom Purom, ki je že vrsto let dejaven v rent-a-car panogi. Kot nekdanji direktor podjetja Sixt s svojimi bogatimi izkušnjami zdaj pomaga mladi znamki na slovenskem trgu Free2move, ki ima dolgoročni cilj slovenskim uporabnikom ponuditi tudi druge oblike mobilnosti, kot je le lastništvo avtomobila.

Leto in pol je od predstavitve platforme za najem vozil Free2move v Sloveniji. Kakšni so prvi rezultati? Kdo v Sloveniji najema avtomobil kratek čas oziroma se odloči za dolgoročni najem?

Začetki so vedno polni preprek. Vse storitve, ki jih Stellantis prek platforme Free2move ponuja v tujini, še niso zaživele v Sloveniji. Prvotno smo osredinjeni na razvoj kratkoročnih in dolgoročnih najemov vozil v obliki rent-a-car. V primeru kratkoročnega najema govorimo o najemih od enega dne pa do enega meseca, oziroma od enega meseca do enega leta. To so dolgoročni najemi. Potem pa imamo še poslovni segment, kjer najemi trajajo od enega do petih let. Pri kratkoročnih najemih imamo več uporabnikov, ki se menjajo pri uporabi vozila, pri poslovnem najemu pa je načeloma samo en uporabnik. Tega koristijo predvsem podjetja. Za fizične stranke to še ni najbolj ugodna rešitev, za razliko od tujine.

Klemen Pur Free 2 Move | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ali v tujini fizične stranke na ta način zamenjujejo lastništvo vozila z najemanjem?

Tako je.

Kaj pri nas predstavlja oviro?

Prvi in glavni vzrok je kupna moč. Drugačni sta tudi cena avtomobilov in izguba vrednosti vozil. V izračun je treba vzeti celoten paket stroškov, od obroka za lizing ali kredit, pnevmatik, servisa do zavarovanja. V tujini to poteka drugače. Storitve so cenejše, zato se tam več ljudi odloči za dolgoročni najem avtomobila.

Ali vsaj gremo v smer, da se bo nekoč pri nas bolj splačalo najeti avtomobil kot ga kupiti? Na predstavitvi Free2move leta 2022 je bilo izraženo, da je namen platforme, da Slovenci lastniški avto nadomestijo z najemom avtomobila?

Zagotovo bo. Kupna moč ljudi v Sloveniji je manjša kot v tujini. Veliko ljudi si nakupa novega avtomobila v prihodnosti ne bo moglo privoščiti. Sploh ob naraščajočih cenah in obrestnih merah, ki so bile na trgu v zadnjem letu dni. Če bo prišla še ena finančna kriza, bo nakup avtomobila še toliko težji.

Klemen Pur Free 2 Move | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Kdo v Sloveniji za kratek čas najema avtomobile?

Večinoma podjetja. Fizične osebe jih večinoma najemajo v času dopustov v poletnih mesecih. Ko potujejo v tujino. Veliko najemnikov je tujcev, ki pridejo v Slovenijo. Poleti je 80 odstotkov tujcev. Rent-a-car segment je vedno razmejen na nizko in visoko sezono. Od januarja do aprila je nizka sezona, poletje velja za visoko sezono, potem spet začne padati zanimanje za tovrstne najeme v oktobru.

V katerih primerih avto še najemajo fizične stranke? Tudi ko se jim avto pokvari in nimajo nadomestnega vozila?

Tudi take primere smo že imeli. Imamo konkurenčne cene drugim ponudnikom, ki zagotavljajo vozila v okviru asistence.

Koliko stane dan najema mestnega kompaktnega vozila, kot sta citroën C3, peugeot 208?

Cena je odvisna od sezone; v nizki sezoni lahko govorimo o 15 evrih na dan, v visoki se cena lahko podvoji. To je cena z osnovnim kasko zavarovanjem, asistenco na cesti, davkom.

Torej, če se mi pokvari avto, lahko nek manjši avto za tri dni, ko je moj pri mehaniku, najamem za ceno od 45 pa do 90 evrov, odvisno od letnega časa?

To je okvirna cena. Drži.

Osnovna ideja Free2move je bila torej zmanjšanje števila lastniških avtomobilov. Dejali ste, da opažate najeme poleti, ko se ljudje opravljajo na dopust. Nekateri v Ljubljani sploh nimajo več avtomobila. Se število takih najemnikov vozil povečuje?

Vse več ljudi, sploh v Ljubljani, je začelo razmišljati na ta način. Nekateri pravijo, da imajo doma starejše vozilo in si z njim ne upajo na daljšo pot. Potem imamo vse več strank iz Ljubljane, ki sploh nimajo svojega lastniškega avtomobila in si avto izposojajo. Največkrat ob koncu tedna. Izračunali so, da je cenejše, če najemajo vozilo, kot da imajo lastniško vozilo. Vse več je ljudi, ki naredijo izračun, ali se jim splača avto kupiti ali ga raje občasno najeti, ko ga potrebujejo. Sploh mlajše generacije in upokojenci. Tisti, ki imajo višje pokojnine, so ugotovili, da s svojim avtomobilom prevozijo tudi samo 5.000 kilometrov na leto. Ko strošek za gorivo seštejejo s preostalimi stroški: vinjeto, pnevmatikam, servisi, zavarovanjem, lizingom, mogoče garažo in parkiriščem, ugotovijo, da je avto cenejše najeti. Zagotovo številne uporabnike vozil danes ceneje pride rent-a-car kot lastništvo avtomobila.

Free2move | Avtor: Free2move Free2move

Ljubljana krči število brezplačnih parkirnih mest. Ali ima tudi to vpliv na najem vozil in manjšanje števila lastniških vozil?

Tega podatka nimam. Stranke omenjajo, da potrebujejo avto. Že lani je bil porast strank, ki imajo sicer v lasti električni avtomobil, a z njim ne želijo na dopust in želijo potovati z avtomobilom s termičnim motorjem. Kar nekaj lastnikov električnih vozil za pot na dopust najema pri nas avtomobile s termičnim motorjem. Nekatere je strah pred polnjenjem v tujini ali pa se želijo izogniti morebitnemu čakanju v vrsti na polnilni postaji. Ne želijo izgubljati časa s polnjenjem baterije ali pa se ne želijo ubadati z aplikacijami za polnjenje električnih vozil

Na začetku avtomobila ni bilo možno najeti v enem kraju in ga vrniti v drugem. Je to zdaj možno?

Car-sharing je razvit v Ljubljani. Po drugih mestih je manj prisoten. Kot Free2move imamo nekaj strank, ki najemajo avte v Celju in jih vračajo v Ljubljani. Ta možnost je trenutno omejena na naše večje centre – Maribor, Celje, Ljubljana. Trenutno imamo v Sloveniji 12 točk za prevzem in vračilo vozil, letos načrtujemo še eno dodatno točko na Gorenjskem, nimamo pa pokrite Severne Primorske.

Kdaj velja omejitev kilometrov ob najemu vozila?

Pri dnevnih najemih omejitve ni, tudi če avto najamete za 14 dni in se z njim odpeljete na dopust, omejitev kilometrov ne velja. Je pa omejitev pri najemu za mesec dni, na primer.

Klemen Pur Free 2 Move | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Kaj pa omejitve glede destinacije potovanja?

Nekatere omejitve so. Na primer, z najetimi vozili znamke Mercedes-Benz ne dovolimo poti v Romunijo, Bolgarijo, na Kosovo.

Vzrok?

Kraje vozil, odtujitve.

Kaj se zgodi v primeru, da se z najetim avtomobilom odpravimo v tujino in se nam avto tam pokvari? Dobimo nadomestno vozilo, ki ga vrnemo v Sloveniji?

Vsi naši avtomobili so kasko zavarovani, vključena je tudi asistenca. Mednarodna asistenca poteka preko zavarovalnice. Če bi se na primer v Sloveniji najet avto pokvaril v Španiji, vam tam pripada nadomestno vozilo. Postopek je enak kot v Sloveniji.

Je treba polni kasko doplačati?

Ponujamo možnost dokupa. V tem primeru se odbitna franšiza v primeru krivdnega vzroka v prometni nesreči zniža. Primer, odgovornost za neko vozilo ob najetju je 500 evrov, če dokupiš kritje, se odgovornost primerno zniža.

Ali so kakšne omejitve v primeru najema? Kaj, če ima nekdo, ki želi najeti vozilo, 16 kazenskih točk?

GDPR nam tega ne onemogoča. Omejitev je, da imaš veljavno osebno dovoljenje, veljavno vozniško dovoljenje in kreditno kartico. To so nujni pogoji, ki veljajo v vseh mednarodnih rent-a-car hišah. Če stranka prikriva, da ima 18 kazenskih točk, in ima še vedno fizično vozniški izpit, mi tega ne vemo. Če takšnega voznika ustavi policija, preveri, pride do odvzema vozila. V tem primeru smo mi lahko, dokler ne dokažemo, da smo lastniki, nekaj časa brez vozila. Stranka pa je odgovorna, dobi kazen.

Kakšne so odgovornosti najemnika, če pride do prometne nesreče?

Vedno je treba napisati evropsko poročilo, za vsako poškodbo. Treba je poklicati policijo, nujno, da potrdi ali zavrže krivdo. Potem se vse ureja na zavarovalnici.

Koliko avtomobilov za najem je trenutno v vaši floti v Sloveniji?

Ker je nizka sezona, imamo v floti od 70 do 90 vozil. Do visoke sezone bomo floto povečali do 250 vozil. Vsako sezono moramo predvidevati, kako velik bo trg, ali lahko pričakujemo rast povpraševanja, spremljamo konkurenco. Glede na to, da smo novinec na trgu, imamo previden pristop pri naročanju količine vozil. V Sloveniji beležimo okoli 5.000 prenosov aplikacije za najem vozil. Zelo pomembne so tudi dobre ocene, da dobimo zaupanje s strani posrednikov in strank.

Po katerih modelih je največ zanimanja?

Največ povpraševanja je po najmanjšem razredu, tipa citroën C3 ali peugeot 208, pa tudi malo večjih vozilih, kot sta peugeot 308, citroën C3 aircross. Zanimanje je tudi za karavane. Z najemom lahkih gospodarskih vozil je težava. Nimamo veliko vozil, vendar pa povečujemo floto.

Klemen Pur Free 2 Move | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Junija in julija je na sporedu Evropsko prvenstvo v nogometu v Nemčiji. Pričakujete večje povpraševanje po najemu potniških kombijev zaradi tega? Verjetno bodo v Nemčijo potovale tudi večje družbe.

Povpraševanja po kombijih še ni. Pričakujemo, da se bodo povpraševanja začela v marcu ali aprilu. Predvidevamo, da bodo v Nemčijo ljudje potovali s svojimi vozili. Povpraševanje bo, vendar pa zaradi tega v floto ne bomo vključili več potovalnih kombijev. Prvenstvo je enkraten dogodek, ki traja manj kot mesec dni. Ne splača se nam umestiti avta v floto le zaradi tega kratkega dogodka, saj je treba plačati financiranje, zavarovanje. Menim, da bomo imeli dovolj veliko floto za tiste, ki bi želeli s kombijem odpotovati na EP v nogometu.

Koliko, čez palec, stane najem kombija za štiri dni?

Okoli 400 evrov. Če bo povečano povpraševanje, zna biti cena višja, saj bo tudi konkurenca prilagodila cene. Za zdaj še ne opažamo povečanega povpraševanja.

Free2move v tujini združuje več mobilnostnih storitev. Katera bo naslednja faza širitve v Sloveniji?

Za zdaj smo osredinjeni na kratkoročne in dolgoročne najeme, nameravamo pa povečati obseg poslovnih najemov. Dokler ne bomo na tem področju dosegli ciljev, ne bomo šli v razvoj car-sharinga.

Torej nimate še namena konkurirati storitvi, ki jo ponuja Avant2Go?

Za zdaj ne. Avant2Go je pionir na našem trgu, zelo dobro razvija car-sharing. Mi trenutno ne vidimo konkurenčne prednosti. Finančni vložek je ogromen, treba je izobraževati ekipo.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 17
  • Avatar Leon
    Leon 10:59 22.februar 2024.

    Za izposojo kot je zgoraj omenjena firma se je potrebno registrirati , napolniti dobroimetje in opraviti tečaj pri njih o načinu izposoje . Tudi glede vračila avtomobila in eventualnih poškodb je zgodba zase .Torej ni tako enostavno kot nekateri mislite .

  • rd2dmk2 10:45 22.februar 2024.

    hecno da ko grem tankat ne rabim nekih članarin da lahko natočim gorivo. za polnince moram bit pa član kot golf kluba. in če se pelješ malo okoli, rabiš bit član 20 klubov in zapraviš mesečno za članstvo več kot ...prikaži več za gorivo pri ICE. e to ti je napredek.. sam ljudje so včaih jedli lubje sam zato da so imel novavto na dvorišču, zdej bodo pa jedli lubje za članarine. država pa daje subvencije. mislim, osel je doktro znanosti proti človeku.

  • Ogledalce 09:29 22.februar 2024.

    Mah. Še na smučanju v apratmaju lahko polnim sredi avstrijskih ali italianskih alp. Sploh ni nobenih ovir oz. nisem naletel na njih.