Stisnjeni zemeljski plin oziroma CNG velja za enega bolj čistih energentov za motorna vozila, ki je do nedavnega bil tudi precej cenejša alternativa za bencin in dizel.
Vendar pa je v zadnjem mesecu prišlo na tem področju do precejšnje spremembe. Bralec, ki se je kljub temu, da se pri nas infrastruktura za ta energent šele razvija in imamo v Ljubljani le dve polnilnici, ena pa se šele odpira, odločil za avtomobil s pogonom na CNG, nas je namreč opozoril, da se je CNG v začetku februarja z 0.85 evra na kilogram, kolikor je stal prej, nenadoma podražil na 1,40 evra za kilogram. V zgolj enem dnevu, 5. februarja, se je torej CNG podražil kar za 61 odstotkov.
Bralec dodaja, da CNG uporabljajo tudi mnogi avtobusi Ljubljanskega potniškega prometa, tovornjaki Snage itd. Najbrž smo vsi že videli vozila z napisom »vozim na metan«, pravi. Taka podražitev bo seveda marsikaterega kupca vozil odvrnila od potencialnega nakupa avtomobila s pogonom na CNG.
Čeprav bi morali kot družba to nekako spodbujati, pravi bralec in dodaja: »Po raziskavah so vozila na metan celokupno okolju prijaznejša od vozil na električni pogon. Mnogi ljudje smo se namreč prav zaradi okolju prijaznejše tehnologije in podpori razvoju, kljub seveda precej višji nabavni ceni vozila, odločili za nakup takšnega avtomobila. Nič ne rečem, prej smo imeli zelo ugoden energent, ampak taka nenadna podražitev energenta za potrošnike se mi zdi naravnost nora.«
Več kot milijon evrov dodatnih stroškov
Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije nam je na vprašanje, kaj pri zvezi menijo o podražitvi CNG, odgovoril, da je CNG pač zemeljski plin in tako, kot se draži za ogrevanje, se je cena dvignila tudi v njegovi vlogi goriva za motorna vozila. Na slovenskem trgu, ki je sorazmerno majhen, podražitev še najbolj najbrž prizadane avtobusne prevoznike, manj pa zasebne voznike. Dodaja, da kakšnih omejitev pri rasti cen s strani države ni. Žal so v času konkretnih sprememb cen energentov bolj nišni še bolj na udaru kot ostali.
CNG je angleška kratica za stisnjen zemeljski plin (compressed natural gas), ki ga večinoma sestavlja metan. Gre za tehnološko obdelan zemeljski plin, ki velja za alternativno gorivo. V posodah je stisnjen na tlak 200 barov in je, ker zavzame malo prostora in lahko zgoreva v motorjih, primeren tudi kot pogonsko gorivo za motorna vozila. CNG ima večjo kalorično vrednost od bencina, dizla in plina LPG, poleg tega pa je tudi njegovo zgorevanje čistejše in tišje. Energijska vrednost kilograma CNG je sicer enaka energijski vrednosti 1,57 litra bencina, 1,39 litra dizla ali 1,98 litra plina LPG.
O vplivu podražitve plina CNG na njihovo poslovanje smo vprašali tudi podjetje Ljubljanski potniški promet, ki uporablja avtobuse s pogonom na CNG. Pravijo, da bo občuten dvig cene CNG, ki trenutno poganja približno 40 odstotkov flote avtobusov mestnega potniškega prometa, občutno povišal stroške obratovanja in negativno vplival na poslovni rezultat podjetja v tekočem letu. Na letni ravni ocenjujejo, da se bodo stroški poslovanja s tega naslova povečali za več kot milijon evrov. Cena CNG je bila sicer dalj časa zelo ugodna, zavedajo pa se, da je povišanje cen žal zgolj odraz globalnega višanja cen vseh energentov.
Dodajajo, da primerjava s cenami CNG v sosednjih državah kaže, da so se podobne visoke podražitve zgodile tudi drugje, zato so podražitev pričakovali. Ker CNG velja za bistveno čistejše gorivo za pogon vozil od dizelskega goriva, hkrati pa pri zgorevanju sprošča tudi manjše koncentracije ogljikovega dioksida, upajo, da se bo država aktivno vključila v reševanje te problematike in preprečila, da se dolgoročno breme dviga cen energentov v celoti prenese na prevoznike.
Odvisni od dogajanja na mednarodnem trgu
Pri podjetju Energetika Ljubljana, ki pri nas trži CNG, potrjujejo podatek, da so stisnjeni zemeljski plin s februarjem res podražili. Razlogi za dvig cene so cenovni pretresi na trgu z zemeljskim plinom, ki se v primerjavi z zadnjimi meseci minulega leta, ko je cena dosegla tudi rekordno 900-odstotno povišanje, vsaj malo umirjajo, a še vztrajajo na okoli 300-odstotnem povišanju v primerjavi s ceno iz januarja 2021 (podatke smo prejeli pred izbruhom ukrajinske vojne).
V motornih vozilih se za pogon najpogosteje uporabljata dve vrsti plina, ki ju med seboj ne bi smeli zamešati. V tem članku je govora o plinu CNG, naravnem zemeljskem plinu, ki ga za uporabo v avtomobilih malce obdelajo. Avtoplin LPG je stranski produkt pri predelavi surove nafte v rafinerijah, gre pa za mešanico propana in butana. Oba plina se med seboj razlikujeta tudi po tem, da CNG predstavlja manjše tveganje za vžig, pri zgorevanju pa za enak učinek tvori tudi manj ogljikovega dioksida.
To pomeni tudi, da Energetika Ljubljana večino stroška povečanja cene energenta še vedno ni uveljavila v prodajni ceni CNG. Poudarjajo tudi, da je CNG od leta 2011 ves čas stal enakih 0,92 evra za kilogram, leta 2021 pa so ga zaradi oprostitve plačila trošarine za zemeljski plin za pogon vozil celo pocenili na 0,85 evra za kilogram. Naftni derivati so se samo od lanskega leta do danes podražili za 40 odstotkov.
Pri Energetiki Ljubljana dodajajo, da je dvig cene CNG začasen oziroma bo odvisen od nadaljnjega dogajanja na trgu energentov. Poudarjajo pa, da je glede na razmerje cen energentov, kalorično vrednost goriv in porabe v motorjih z notranjim izgorevanjem, uporaba CNG v primerjavi z naftnimi derivati še vedno cenovno ugodna, ob tem, da je CNG okoljsko občutno bolj sprejemljiv energent kot naftni derivati.
Fosilna goriva niso predmet subvencij
Na Ministrstvu za infrastrukturo k temu dodajajo, da se z zemeljskim plinom v Sloveniji in Evropi prosto trguje. Dvig cen zemeljskega plina na svetovnih in evropskih borzah plina lani in letos se že in se bo tudi v prihodnje poznal tudi pri ceni zemeljskega plina v Sloveniji, saj dobavitelji ves zemeljski plin uvažajo oziroma kupujejo na istih borzah.
Za razliko od LPG, za katerega avtomobile pogosteje naknadno predelajo, so napeljave za CNG pogosteje vgrajene tovarniško. Tehnično vzdrževanje vozil je sicer podobno, oboji avtomobili imajo tudi posodo za bencin in lahko delujejo na plin ali bencin, vendar pa motorji vozil s pogonom na CNG po zagonu hitreje preklopijo na plin od vozil s pogonom na LPG. Večina novih vozil se lahko s plinom CNG brez pomoči bencina zažene že pri temperaturah nad 10 stopinj Celzija pod ničlo.
Sprejemljivost postavljene cene za CNG je relativen pojem. Polnilnice pri nas ne tekmujejo med seboj, saj so za kaj takega za zdaj še preveč oddaljene ena od druge. Vozilo na CNG sicer običajno deluje na CNG in bencin in ima tudi dva različno velika rezervoarja. Konkurenca CNG so tako bolj substituti, ki jih je možno točiti v vozilo.
Tudi pri Ministrstvu za okolje in prostor pravijo, da oblikovanje cen energentov ni v njihovi pristojnosti. MOP sicer preko subvencij spodbuja električna vozila in rabo elektrike (ki ima pozitiven doprinos h kakovosti zraka) in pa obnovljivih virov energije, kakršna je lesna biomasa za ogrevanje.
Kakršnikoli energenti fosilnega izvora, ki se uporabljajo v prometu, niso predmet njihovih subvencij, saj MOP ne spodbuja uvedbe posameznih tipov fosilnih energentov, temveč poziva k trajnostni mobilnosti, ki jo vidijo v hoji, kolesarjenju, uporabi javnega prevoza in podobnih dejavnostih.
In kdo ti je kriv da si montiral plin v avtp. Pri nas je bil, pa smo ga ven vrgli sami problemi s sendozorji im avti. In to še predno je prišla kriza
onesnaženje je potrebno omejit. pa nič zato če padajo bombe , gorijo cisterne, če ena kontejnerska prekoocenska ladja onesnaži za 50 mio avtov, če mi vsako noč nad glavo letijo vojaški avioni... Zdaj bodo zopet aktualni razni TEŠ-i itd. Nas… ...prikaži več pa obremenjujejo na vsakem koraku z ekološkim davkom...Če je bila Corona nateg, je ta vojna še 10 x večji, le da tu res nastradajo nedolžni ljudje. Ameriški vojaški lobi je močan...
doma imam centralno peč na drva in dokler dela kot se šika jo ne bi zamanjal za nič,vsaka investicija v novo oz.da jo zamenjam ni računice še dolgo let kuriš na drva raje.Kupil sem si ravno prav velike kaminske peči… ...prikaži več kjer uporabljam brikete in centralno praktično ne rabim,cenovno ni drago ,samo treba malo brikete nosit in to je vse .