Posledice pri zastojih v proizvodnji novih vozil se odražajo tudi na trgu rabljenih vozil. Novih avtomobilov je na zalogi malo, sploh za tiste kupce, ki se ne nameravajo odpovedati želeni barvi ali opremi. Na nove avtomobile se lahko čaka tudi po leto dni.
To posledično pomeni, da je tudi ponudba malo rabljenih slaba, kar se bo še posebej na trgu rabljenih vozil poznalo tudi v letu 2022.
Preverjeni rabljeni avtomobili
"Zagotovo se bo še naprej dogajala tržna ekonomija, kar pomeni, da bo razmerje med ponudbo in povpraševanjem na trgu narekovala dinamika kupovanja rabljenih avtomobilov. Glede na to, da so malo rabljeni avtomobili iz tujine za naš trg tradicionalno zelo zanimivi, se bodo cene oblikovale glede na dobavljivost teh avtomobilov," pravi skrbnik AMZS-jeve spletne prodajalne Doberavto Peter Kavčič, na kateri omogočajo nakup rabljenih vozil. Po podatkih Doberavto je delež uvoženih avtomobilov v minulem letu celo zrasel, kar je posledica pomanjkanja oziroma daljši dobavni roki novih avtomobilov pri nas. Ker se v nekaterih evropskih državah zaostrujejo pogoji za uporabo avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje in se pospešuje prehod v e-mobilnost, bo temu primeren naravni prirastek rabljenih avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje, dodaja Kavčič, ki je na naše vprašanje, po katerih avtomobilih je največje vprašanje, rabljene v grobem razdelili v dve skupini.
Prvi so starejši avtomobili do vrednosti 5.000 ali morda 7.000 evrov in v drugi avtomobili, stari do pet let, ki pa ne bodo presegali vrednosti med 15.000 in 20.000 evri. "Ta znesek je po pregledu zanimanja obiskovalcev spletnega portala DoberAvto.si prelomnica, do kam je slovenski kupec za nakup avta pripravljen seči v denarnico. Ugotavljamo tudi, da je preglednost podatkov o prevoženih kilometrih in servisiranju tisti atribut, ki kupcu pomaga pri izbiri, in da je pripravljen plačati tudi kak evro več, če ima avto jasno zgodovino in ima kupec o njem kredibilne ter verodostojne podatke."
Zanimanje za avtomobile, ki imajo na portalu DoberAvto.si oznako AMZS Preverjeno in Obetavno, je namreč mnogo večje kot za avtomobile, ki te oznake nimajo. Avtomobili, ki jih strokovno pregledajo v AMZS servisnih delavnicah, s čimer dobijo njihovi oglasi na portalu oznako Preverjeno, po zagotovilih AMZS dosegajo rekordne oglede oglasov. "Zanimivo bo opazovati, kaj se bo zgodilo z avtomobili, ki so dvomljivi, ko govorimo o prevoženih kilometrih in dejanskem stanju, saj se že sedaj »nabirajo« na dvoriščih trgovcev," dodaja Kavčič.
Letos bodo na področju rabljenih vozil pod drobnogledom malo rabljena vozila. Pri Doberavto menijo, da bo vse odvisno od tega, koliko bo v tujini (na večjih trgih) na voljo rabljenih avtomobilov. "Naš trg malo rabljenih avtomobilov je močno odvisen od večjih evropskih trgov, ki pa se prav tako odziva na vse, kar se v svetu dogaja. Težko je natančno napovedati, ampak kot smo lahko videli po podatkih ob koncu minulega leta, smo lani v Sloveniji – kljub pomanjkanju novih avtomobilov v tujini – registrirali več uvoženih rabljenih avtomobilov kot leta 2020, pri čemer pa je verjetno treba upoštevati, da je bilo leto 2020 zaradi začetka epidemije covida-19 tudi na tem področju specifično," razloči Kavčič.
Pričakuje tudi naraščanje ponudbe rabljenih električnih in hibridnih vozil, ki se v tujini vedno bolje prodajajo. Z večanjem števila teh avtomobilov med uporabniki bo sorazmerno rasla tudi ponudba. "Na DoberAvto.si je za električne avtomobile veliko zanimanje. Glede na to, da je v slovenskem voznem parku delež električnih vozil še vedno relativno majhen, je zanimiv podatek, da je kar 15 odstotkov obiskovalcev portala DoberAvto.si iskalo izključno avtomobile na električni pogon."
Kaj se bo dogajalo s cenami rabljenih? Kavčič meni, da glede na kazalnike, kaj se dogaja z avtomobilsko industrijo, še nekaj časa ne bo presežka avtomobilov na trgu, zato ne vidi razloga, da bi cene avtomobilom padle. "Kako bodo rasle, pa bo pokazal čas. Kar lahko kupec rabljenega avtomobila naredi, je, da se čim bolj informira o dejanskem stanju avtomobila, ki ga namerava kupiti, s čimer si zagotovi, da mu ne bi zaradi manipulacij ali prikritih napak že kmalu po nakupu nastali dodatni nepredvideni stroški. Na DoberAvto.si je mogoče najti veliko avtomobilov, ki imajo oznako Obetavno, kar pomeni, da so prikazani kilometri in zgodovina lastništva na podlagi VIN številke, ki je obvezna ob vpisu oglasa. Če pa se želijo kupci rabljenih avtomobilov povsem prepričati, kakšno je dejansko stanje avta, ki ga nameravajo kupiti, naj pogledajo oglase z oznako AMZS Preverjeno." Pred nakupom si lahko kupec ob oglasu prebere tudi poročilo o podrobnem pregledu 100+ kontrolnih točk na avtomobilu, ki so ga opravili AMZS strokovnjaki. V njem so razvidne vse ključne informacije, s katerimi naj bi bil kupec seznanjen, da bo lahko sprejel tehtno odločitev o nakupu.
Nakup ali prodaja preko dražbe
"Težava dobav novih vozil in posledično manj rabljenih vozil na trgu smo začeli opažati že leta 2020. Trend se je lani še zaostril," pravi Gašper Picelj, direktor podjetja Autopoint, kjer se ukvarjajo s prodajo rabljenih avtomobilov preko lastne platforme za spletne dražbe. Dodaja, da je posledica, da fizične osebe in podjetja ne prodajajo svojih rabljenih vozil, dokler ne dobijo novih. Zato so se rabljena vozila podražila med 20 in 30 %, prav tako pa jih je težko dobiti, saj je ponudba zelo omejena. "Lani smo preko spletnih dražb prodali okoli 800 vozil, kar je za prvo celotno leto našega podjetja spodbudna številka, vendar bi v normalnih razmerah zagotovo to številko presegli za najmanj 40 %. Tako pa se nam je veliko poslov prestavilo v letošnje leto. Pričakujem, da bodo take razmere na trgu trajale do poletja oziroma jeseni, potem pa bi se morala dobava novih vozil počasi normalizirati, kar bo sprostilo tudi trg rabljenih vozil. Vseeno pa bo ostal primanjkljaj malo rabljenih vozil, letnika 2020 in 2021."
Picelj pravi, da opažajo največje povpraševanje po malo rabljenih, to je do dve leti starih avtomobilih in tistih z malo prevoženimi kilometri, ki bodo v obdobju do normaliziranja dobave novih avtomobilov, kupcem željnim takojšnje dobave, nadomestilo za nova vozila. "Pričakujem, da se bo dobava novih avtomobilov normalizirala, na trgu pa se bo pojavilo večje število rabljenih vozil starih med 4 in 7 let. To so vozila, ki so bila v poslovnih najemih za 3, oziroma 5 let, pa jih podjetja v letih 2021 in 2022 niso uspela zamenjati za nova, temveč so podaljševala najem, dokler so čakala dobavo novih," napoveduje Picelj, ki pričakuje tudi pospešek na trgu električnih vozil. Predvsem pričakuje izboljšanje ponudbe in količine. "Vsekakor pa bo na srednji rok, 3-5 let, ponudba električnih vozil tudi na trgu rabljenih precej večja."
Kaj pa se bo dogajalo s cenami? Je pričakovati nadaljnjo rast cen rabljenih avtomobilov? "Do sredine letošnjega leta zagotovo, vse dokler bo ponudba skromna. Zanimivo bo jeseni in v prihodnjem letu, ko se bo dobava novih normalizirala. Takrat pričakujem tudi padec cen rabljenih, predvsem starih med 5 in 7 let," še pravi Picelj.
Rabljeni iz uvoza iz tujine
Marko Ferlin iz podjetja Odkrit nakup, ki upravlja s spletnim portalom narociavto.si, kjer ponujajo rabljena vozila uvožena iz tujine, pravi, da je zaradi dogajanj na trgu novih in rabljenih vozil v letu 2021, vnaprej težko predvidevati dogajanja na trgu rabljenih vozil. "Če sklepamo na obnašanje naših strank, ki smo jim preko storitve narociavto.si uvozili avte, bomo v letu 2022 videli še več povpraševanja po bencinskih motorjih. Prodaja električnih oziroma hibridnih vozil se je v letu 2021 sicer povečala, a je v primerjavi z dizelsko oziroma bencinsko gnanim motorjem še vedno krepko zaostajala."
Sogovornik pričakuje večje povpraševanje po elektrificiranih vozilih, a njihov delež v Sloveniji še ne bo primerljiv z dizelskimi ali bencinskimi modeli z motorji na notranje zgorevanje. Zato pa zna biti po besedah sogovornika že leto 2023 zelo pestro tudi na področju povsem električnih rabljenih vozil. Vzrok se skriva v subvencijah, saj so se kupci EV vozil zavezali, da teh vozil določeno obdobje ne bodo prodali.
Ferlin pričakuje, da bodo po vozilih uvoženih iz tujine še naprej povpraševali tudi tisti, ki si želijo vozilo z močnejšimi bencinskimi in nasploh z večjimi motorji. "Videli bomo še marsikateri zanimiv športni oziroma luksuzni avto. Na splošno pa predvidevam, da bodo med prodajnimi uspešnicami še vedno vozila VW golf in passat ter BMW serija 3 in 5, mercedes-benz razred C in razred E. Povpraševanje raste tudi med SUV-ji."
Tudi Ferlin zaradi pomanjkanja čipov za sestavo novih avtomobilov in s tem povezanimi dolgimi roki dobave napoveduje ohranitev visokih cen rabljenih vozil. "Do padca cen rabljenih v 2022 še ne bo prišlo. Zato je moj glavni nasvet vsem, ki nameravati kupiti avto v roku enega leta, ne čakajte. Poglejte tudi na tržišča izven Slovenije, predvsem na sever, v Nemčijo, kjer je izbira kakovostnih rabljenih vozil večja."
Napoved uradnega trgovca z novimi in rabljenimi vozili
Rok Florjanc, vodja prodaje rabljenih vozil pri Porsche Inter Auto (PIA), predvideva, da bo povpraševanje po rabljenih vozilih v letu 2022 glede na situacijo na trgu novih vozil še naprej rastlo. Cene rabljenih vozil so v preteklem obdobju že poskočile in bodo obdržale nivo vrednosti. "Pri posameznih razredih pa je tudi že opaziti posamezne korekcije prodajnih cen zaradi prilaganja povpraševanj in ponudbe."
Po njegovem prepričanju bodo pri nas iskana kakovostna vozila, kar pomeni vozila s servisno zgodovino, z znanim poreklom, ki so na voljo pri uveljavljenem trgovcu. Iskana bodo tudi starejša vozila, ki jim lahko trgovec zagotovi transparenten nakup in dodatno varnost v obliki jamstva.
Florjanc kot enega izmed trendov na področju rabljenih vozil v letu 2022 izpostavlja tudi povpraševanje po rabljenih električnih vozilih.
Vsak mesec namreč v podjetju beležijo več povpraševanj po e-vozilih. Kot uradni trgovec lahko zagotovijo poprodajne storitve, ki so po nakupu električnega vozila zelo pomemben sestavni del ponudbe. To je garancija na baterijo, redni servisi z zadnjimi tovarniškimi posodobitvami, uveljavljanje jamstva, ponudba in nakup hišnih električnih polnilnic z montažo.
"V naši mreži vozil imamo e-golf, e-up!, citigo iV in tudi že ID.3. Prav tako beležimo povpraševanja po hišnih polnih postajah." Sogovornik dodaja, da se moramo zavedati, da ima večina e-vozil 8-letno garancijo na baterijo oziroma do prevoženih 160.000 kilometrov. "Ravno iz tega razloga opažamo, da se za nakup e-vozil stranke raje odločajo pri pooblaščenem trgovcu, ki ob nakupu zagotovi maksimalno varnost in uporabnost e-vozil."
Zaradi velikega pomanjkanja novih vozil, oziroma dolgih rokov dobave, na trgu primanjkuje predvsem malo rabljenih vozil. To bo težava tudi letos. Pri PIA pod malo rabljena vozila štejejo službena vozila (testna, nadomestna, službena) z največ do 20.000 prevoženimi kilometri in starostjo do devet mesecev. Florjanc pravi, da so takšna vozila dobavljiva na podlagi dobavljivosti kapacitet tovarne. "Stranka lahko malo rabljena vozila že prej rezervira in ga prevzame po določenem obdobju oziroma dogovoru."