Ford nas je povabil na regionalno predstavitev svoje nove evropske pridobitve – poltovornjaka raptorja. Preizkušali smo ga na lokalnih cestah in avtocesti v okolici Zadra, z njim pa smo se zapodili tudi na terenski poligon, se povzeli tudi na klife, ki ponujajo čudovit razgled na morje in Velebit v ozadju.
Ford je pred slabim letom dni objavil za marsikoga razveseljivo vest - najbolj prodajani pick-up v Evropi, ranger, bo dobil različico raptor. Doslej se je raptor lahko imenovala le najbolj "nora" izpeljanka večjega brata F-150, ki pa ga v Evropi praktično niso tržili. Njegove značilnosti so veliko bolj "športne" karakteristike podvozja in pogona, na kar izkazuje že sam videz vozila.
Ford Performance, to je Fordov oddelek za najbolj športne modele, je z raptorjem silil v skrajnosti. Nad njim je le superšportni model ford GT, ki ga niti ne morete kupiti, saj je bil v omejenih številkah namenjen le posebnim kupcem, raptor pa že spada v skupino mustanga in focusa RS, pod njim pa je še model focus ST, ki smo ga prav tako vozili v Dalmaciji (članek bo objavljen v petek).
Velika maska raptorja z izbočenimi blatniki v marsičem spominja na Fordov WRC dirkalnik. Vozilo je v primerjavi z navadnim rangerjem dvignjeno še nekoliko višje od tal, ima popolnoma osveženo podvozje, uporabili so športne vzmeti priznanega proizvajalca Fox Racing Shox.
Športne blažilnike z bati s premerom 46,6 mm dopolnjujejo krmilne ročice iz aluminija, spredaj so uporabljeni stolpi z izpostavljenimi amortizerji, zadaj pa za vzmetenje skrbi kombinacija vijačnih vzmeti in vgrajenih Wattovih členov, ki omogoča pomik osi gor in dol, s kar najmanj prečnega gibanja. To pomeni več agilnosti in boljše plezalne lastnosti. Za zaviranje skrbijo zavorne čeljusti z dvema batoma spredaj, vsi štirje zavorni koluti s premerom 332 mm so prisilno hlajeni (prezračevani), sprednja sta debela 32 mm, zadnja pa 24 mm.
Odbijači so utrjeni, dodane so kljuke za vleko, zaščita pod motorno masko ni plastična, ampak gre za jekleno ploščo, izdelano iz 2,3 mm debelega jekla z visoko natezno trdnostjo. Vse je bilo narejeno z mislijo, da bo avto lahko brodil po globoki vodi (do 85 centimetrov višine), ali moral premagati strm skalnat klanec. Od tal je odmaknjen 281 milimetrov.
A najprej smo ga pognali po avtocesti in regionalnih cestah od Zadra do Šibenika. Avto deluje zelo kultivirano in udobno. Nič kaj tovornjaški občutek ni med potovanjem. Za to poskrbi že sama ureditev potovalne kabine, ki je skoraj na las avtomobilska. Morda je nekaj več trde plastike, kot v focusu, fiesti in drugih ljudskih Fordovih modelih, zato pa ima vse kar avto potrebuje za udobno vožnjo.
Sedeža spredaj sta odlična, lahko sta ogrevana, udobna, z veliko prijema, ki je potreben, da vas ne razmetava po kabini pri terenski vožnji. Opremljen je z 8-palčnim zaslonom in zadnjo generacijo Fordovega multimedijskega sistema Sync 3, povezati se je možno s pametnimi telefoni, poslušati digitalni radio, na zaslonu se prikazujejo navigacijski zemljevidi. Na osrednjem zaslonu se prikazuje tudi slika vzvratne kamere, kar nam ob parkirnih tipalih omogoča lažje manevriranje zaradi dolgega kesona, tudi odlagalnih površin je po kabini dovolj, vključno z masivno sredinsko konzolo za počivanje roke.
Občutek kot v osebnem avtomobilu torej in nekako podobno je na cesti. Z izjemno visokega položaja sedenja in odlične preglednosti naprej. Morda smo ob stisku stikala za zagon motorja celo pogrešali več hrupa, avto je na avtocesti dobro zvočno zatesnjen, in to bolj zaradi motorja, saj smo nekako pogrešali šestvaljnik. Evropskemu raptorju so namenili Fordov 2,0-litrski biturbo štirivaljni dizelski motor in ga zvezali z 10-stopenjskim samodejnim menjalnikom. Udobja ne zmotijo posebne terenske, 33-palčne pnevmatike, ki so svojo pravo plat pokazale na terenu, kjer je raptor po luknjasti makadamski cesti odlično vodljiv tudi pri hitrostih 80 ali 100 km/h.
Na avtocesti smo ob vključenem pogonu 4x2 v prid manjše porabe plinskega olja na hitro preizkusili določene sisteme, kot so tempomat, kamera na vetrobranskem steklu je prepoznavala okrogle prometne znake za omejitev hitrosti, ki smo jih morda spregledali, sistem za ohranjanje voznega pasu nas ob pomoči električnega servovolana brez vključenega smernega kazalca ni spustil na nasprotni vozni pas … Premore veliko asistenčnih sistemov, med drugim s pomočjo radarja in kamere zaznava tudi pešce in kolesarje in vas nanje opozori in tudi sam zavira, če izračuna, da obstaja možnost trčenja. Ima tudi sistem za nadzor vleke prikolice, zaščito pred prevračanjem …
Štirivaljnik se je izkazal za povsem dovolj zmogljivega. 157 kilovatov moči oziroma 213 konjskih moči in 500 Nm navora je dovolj, da se ne boste znašli v zadregi med prehitevanjem, bi si pa želeli vsaj možnost izbire šestvaljnika. 10-stopenjski samodejni menjalnik s prestavnimi ušeski ob volanu poskrbi za udobno križarjenje po avtocesti, kako vpliva na porabo pa bomo preizkusili na testu vozila v prihodnjih mesecih. Pri Fordu trdijo, da porabi 8,9 litrov dizelskega goriva na 100 prevoženih kilometrov.
Posebnost raptorja, ki ima seveda serijski 4x4 pogon, so številni dodatni programi vožnje. Kar šest jih ima za različne terene, med njimi pa izbiramo s pomočjo pritiska gumba na volanu. Izbrani program se prikaže na delno digitalnem zaslonu za volanom, poleg katerega so klasični analogi merilniki. Tako ima poseben "športni" program za cestno vožnjo, poleg klasičnih za po snegu in blatu pa tudi program vožnje za po travi, ki smo jih preizkušali na terenskem poligonu.
Zapeljali smo se na zapuščeno gradbišče in na strme klife ob jadranski obali, kjer smo na različnih podlagah, predvsem v blatu in makadamu, preizkušali terenske zmogljivosti. Prestavitev v 4x4 program, so nam dejali na začetku poti. Zavrteli smo gumb med sedežema spredaj in s tipko mode na volanu izbrali makadamsko podlago. Elektronika (sistem se uradno imenuje Terrain Management System) samodejno razporeja vrtenje koles glede na izbrano podlago. Avtomobil v 4x4 pogonu omogoča hitro vožnjo, a hkrati udobno gladi grobe sunke po luknjasti makadamski podlagi ali vožnji čez grbine, pri tem pa prilagaja odzivnost menjalnika, krmilnega mehanizma, nadzor oprijema …
Ko smo prišli do klančine, in je sledil strm spust, smo pustili vklopljen 4x4 način, a smo ga prilagodili z načinom z nizkim prenosom (4x4 L), hkrati pa vklopili sistem (zopet le s pritiskom na stikalo) za nadzorovano spuščanje po strmem in spolzkem terenu. Avto je sam, s hitrostjo do 5 km/h, nadzorovano spuščal v globino po strmem klancu, pri čemer so visoki izstopni koti pri dvignjeni karoseriji dovoljevali ekstremne premike vozila. Enako velja za vožnjo navkreber, ko je »avto«, tudi zahvaljujoč terenskim 33-palčnim kolesom, zlahka opravil s strmino, ko smo se z globeli do vrha klifa prebili lahkotno. Tudi, če se na strmini ustavite, ali je bolj spolzek teren, vam pomaga pomočnik pri speljevanju, ki prepreči pomik vozila nazaj ali naprej, saj za tri sekunde zadrži zavoro, da voznik znova pospeši in se reši iz težav.
Poltovornjak je pravi delovni stroj tudi za tiste, ki si kruh služijo na zelo zahtevnih terenih. V pomoč pri prevozu tovora jim je keson za kabino s petimi sedeži, ki v primeru raptorja prinaša zadnjo stranico za lažje odpiranje in zapiranje, na keson lahko položite standardno evro paleto, tovor pa lahko pred premikanjem zaščitite z vrvjo, ki jo zataknete za vodila, obročki za pritrditev. In še nekaj, za doplačil oje na voljo tudi 240-voltna električna vtičnica v kabini.
Cena za poltovornjak ford ranger z enojno kabino je 27.940 evrov, oziroma dva tisočaka manj s popustom, za različico raptor z dvojno kabino pa je treba odšteti 54.060 evrov, oziroma 52.060 evrov s popustom.