Avto
16114 ogledov

Znamka DS se vrača k nam z nečim, česar nismo vajeni

DS3 crossback
1/40
DS
Naveličani nemške premijske konfekcije? Morda pa ste med tistimi, na katere cilja mlada znamka DS s svojim avantgardnim križancem, v katerem vse diši po mondenosti Pariza.

Molitor je eden najbolj zanimivih hotelov v Parizu. Stoji lučaj od slovitega prizorišča Roland Garrosa in nedaleč stran od nacionalnega stadiona Park princev. Pred natančno 90 leti je bil na tem mestu zgrajen veličastni avantgardni bazenski kompleks po načrtih  arhitekta Luciena Polleta. Hitro je postal eno osrednjih zbirališč pariške elite, ki je pletla vezi in intrige med namakanjem v notranjem ali zunanjem bazenu ali pa kofetkala in zadovoljevala gurmanske apetite v tamkajšnih barih in restavracijah. Po dolgih letih pa so vezi in okusi razvodeneli, elita je zapustila Molitor in leta 1989 so dotrajani bazenski kompleks dokončno zaprli. Vse je kazalo, da bodo naslednjo fazo prevzeli rušilni stroji, vmes so veličastno dvonadstropno galerijo in prazna bazena napolnili pisani grafiti skvoterjev.

A leta 2007 je prišla odrešitev v obliki odločitve za kompletno prenovo kompleksa in nadgraditev, tako da je danes Hotel Molitor eden najbolj elitnih v Parizu. Znova so vzpostavili oba bazena, nekatere grafite kot del zgodbe vključili v končni videz in veličastnemu kompleksu vdahnili novo življenje, v katerem se preteklost prepleta s sedanjostjo in prihodnostjo. 

DS3 crossback | Avtor: DS DS

DS3 crossback | Avtor: DS DS

Zakaj tak uvod? Ker gre za zelo posebno zgodbo z veliko detajli, kjer zgolj današnji pogled od zunaj še zdaleč ni dovolj, da bi doumeli vse, kar skriva. Treba je iti globlje. In prav v hotel Molitor, oziroma dobesedno NA notranji bazen sem bil povabljen na premiero posebnega novega avta, modela DS3 crossback E-tense. Še en francoski izdelek z zelo zanimivo zgodbo, ki jemlje navdih v bogati francoski zgodovini.

Gre za električno različico križanca DS 3 crossback, ki ga znamka na domačem francoskem trgu prodaja od začetka poletja. V Sloveniji bomo čez nekaj mesecev ob vnovični vzpostavitvi prodaje te znamke hkrati dočakali tako klasične kot baterijsko izvedenko, zato je bila to tudi priložnost za prvo uradno medijsko vožnjo katerekoli verzije DS 3 crossbacka. 

VPRAŠANJA IN ODGOVORI O DS3 CROSSBACK (E-TENSE) 

Je to druga generacija "Citroënovega" DS 3?

Ne, z njim nima praktično nobene veze, tudi znamka je danes povsem samostojna. Gre za premijskega B-križanca, ki želi v razred, kjer vlada nemški premijski konfekcionizem, vnesti duh francoskega "know-how" v obliki vrhunske obdelave materialov in tehnologije, ki je korak pred tekmeci . Pomislite takole: tudi audiju ne rečete, da je volkswagen.

Po čem se torej DS 3 crossback loči od tistega, kar smo bili sedaj vajeni?

Potopne kljuke, serijska lebdeča streha, matrični žarometi, prvi  baterijski avto v razredu, prvi v razredu dosega stopnjo 2. avtonomne vožnje, vrhunska obdelava notranjosti z zares impozantnimi vložki obdelanega usnja …

Kaj je posebnega pri električni različici E-tense?

Ima veliko vgrajenega znanja manipuliranja z energijo iz Formule-E, kjer je tovarniška ekipa DS aktualni prvak za 2019/2020 tako med dirkači kot med konstruktorji. 100 kilovatni motor zagotavlja tiho, a po potrebi agilno vožnjo, domet je za vsakodnevno rabo prav soliden. 

Bo baterija zdržala?

Jamčijo kapaciteto vsaj 70 odstotkov po osmih letih uporabe. K temu pripomore vzdrževanje njene temperature ob pomoči toplotne črpalke. Sicer pa obljubljajo, da so dolgoročni stroški vožnje in vzdrževanja na isti ravni, kot če bi imeli različico z bencinskim motorjem PURETECH 130. Le da med tiho vožnjo v ozračje ne izpuščate emisij.

Naj vas ime ne zavede, saj 4,1 metra dolg avto nima veze z že nekaj časa ukinjenim modelom (citroën) DS 3. Če je bil slednji mali kompaktni dvovratnež, pri katerem sta bila videz in dinamična vožnja glavni motiv, je DS-ov crossback kompaktni križanec v pravem pomenu besede. Za razliko od predhodnika ima petero vrat, postavljen je na novo PSA CMP platformo in je glede namembnosti tudi precej bolj uporabno naravnan. Če kje, potem se vez med obema ohranja le pri nekaterih oblikovnih potezah, kot je recimo t. i. plavut morskega psa, ki jo je DS 3 crossback ohranil pri B stebričku. 

DS3 crossback | Avtor: DS DS

DS 3 crossback pa zaradi številnih lastnosti sega precej višje po vrednostni lestvici in se čisto odkrito vriva med premijske tekmece. Zaznamuje ga polna LED tehnologija, na voljo so celo prilagodljivi matrični žarometi, kar je gotovo posebnost v njegovem razredu. Avto ima lahko do 18-palčna kolesa, lebdeča streha v treh različnih barvah pa je dodaten močan adut pri ustvarjanju atraktivnega videza.

Posebnost, po kateri bo gotovo hitro opazen na ulici, so potopne kljuke vrat, ki so med vožnjo zlite s pločevino, izstopijo pa, ko se lastnik s ključem parkiranemu avtu približa na približno 1,5 metra. Po zagotovilih mojih tehničnih sogovornikov so to novost v času razvoja intenzivno stestirali in so prepričani v brezhibno delovanje skozi celotno življenjsko dobo.

DS3 crossback | Avtor: DS DS

DS3 crossback | Avtor: DS DS

Parkirano električno BEV različico z imenom E-tense prepoznamo po subtilni oznaki na pokrovu motorja in še eni zadaj, sicer pa se skorajda na razlikuje od običajnega DS 3 crossbacka. 

DS 3 Crossback E-tense v svoji notranjosti zagovarja udobje z velikim U, kot ga v avtu takšnih mer nismo vajeni. Seveda so opazne (volan, ročice …) vezi z matičnim koncernom PSA oziroma tudi Citroënom, a po drugi strani so vsi ti elementi drugače, bolj premijsko obdelani, in so vgrajeni v drugačnih barvah in materialih. Posebej navduši občutek mehkobe, ki potnike obdaja praktično na vsakem centimetru - mehkoba armaturne plošče, vratnih oblog, sedežev ...

Na voljo je več paketnih izvedenk in v skladu z njimi se spreminjata tudi tip in barva oblazinjena. Črna alkantara in bazaltno spleteno usnje za športno izvedenko, belo perforirano usnje za bolj chic duše in tako naprej še drugi različni tipi "inspiracij", kot Francozi imenujejo svoj pristop. Ne glede na vrsto vsebine podrobna pogled in otip dajeta vedeti, da so dali veliko pozornosti natančni obdelavi in da je končni izdelek zares nad nivojem.

Zelo zanimiv detajl sta stranska zračnika v višini telesa, ki se nahajata v stranicah vrat, ne pa na robu armaturke. Še en zanimiv trik za navidezno povečanje notranjega prostora je umestitev stikal za dviganje stekel, ki so jih umaknili iz vrat na sredinsko konzolo in s tem sprostili prostor v višini telesa.

DS3 crossback | Avtor: DS DS

Armaturna plošča je umetelno razgibana s kontrastnimi materiali in cikcakasto razporejenimi kvadratnimi vzorci, zaznamujeta jo digitalna voznikov in sredinski prostostoječi zaslon. Na slednjem je seveda mogoče marsikaj postoriti in prilagoditi svojim željam. Odvisno od izvedenke in dodatnih želja je lahko v DS 3 crossbacka vgrajene veliko tehnologije, zagotovljena je tudi povezava z zunanjim svetom in pametnim telefonom lastnika. 

Skozi isto loputo na levi strani, kjer v klasičnega točimo bencin ali dizel, E-tensa napajamo z električno energijo. Ta se shranjuje v litij-ionsko baterijo kapacitete 50 kWh, katere celice so skrite pod zadnjimi in tudi prednjimi sedeži. Slednje bodo odrasli potniki na zadnjih sedežih občutili, če bodo želeli raztegniti gležnje, sicer pa je prostora v drugi vrsti nadpovprečno veliko. Prtljažnik ohranja identično mero kot klasični crossback, torej 350 litrov. 

Prvi vtisi z vožnje

Vozil sem električnega DS 3 crossback E-tense. Doživetje se začne že s potopno kljuko in opazovanjem zunanjih oblikovnih detajlov, kot je vijolični pozdrav žarometov. Notranjost preseneti z mehkobo in kvaliteto materialov, pa še za potnike je prostorna. Običajna vožnja deluje zelo nestresno, zatesnitev pred zunanjim hrupom je dobra, asistenčni sistemi, ki sem jih imel priliko preizkusiti, delujejo prav dobro. Speljevanje je lahkotno, pri vključenem sport programu prav dinamično.

Zelo močna je rekuperacija energije ob vsakem popuščanju "plina", zato se pedala za zavore skorajda ni treba dotikati. Med testno vožnjo je porabil nekaj prek 20 kWh/100 km. Testni avto je bil sicer še predprodukcijski in bodo do končne serijske proizvodnje po obljubah še nekoliko izboljšali programsko opremo.

V hitrih ovinkih ali na nagubani cesti podvozje ne more povsem skriti, da mora nositi dodatno maso.

V DS 3 crossbacka E-tense so vgradili sinhroni motor z močjo 100 kilovatov in navorom 260 Nm. V primerjavi s primerljivo močnim bencinarjem je električni za dobrih 300 kilogramov težji, kar pa v normalnih voznih razmerah ni opazno. Nasprotno, DS 3 crossback E-tense se je zdel med mestno in primestno vožnjo po pariških ulicah in predmestju kot nalašč za vse potrebe in izzive, ki so postavljeni pred moderno voznico ali voznika. Bliskovit električni pospešek pod hipnim polnim navorom ga izstreljuje izpred semaforjev. Uradna podatka pravita, da pospešek od 0 do 50 km/h traja le 3,3 sekunde, do 100 km/h pa 8,7.

Hitrost in oddaljenost v prometu vzdržuje radarski tempomat. Crossback je po zagotavljanju Francozev sploh prvi med konkurenti, ki lahko glede na vgrajene tehnologije dosega nivo 2 avtonomne vožnje. Zna torej samodejno držati in delno spreminjati smer, zna se povsem ustaviti in nato speljati, ima lahko samodejnega parkirnega asistenta … 

DS3 crossback | Avtor: DS DS
DS3 crossback | Avtor: DS DS

Avtonomija z enim polnjenjem je 320 kilometrov (WLTP), k temu pa pripomorejo številne pametne tehnologije, kot so zmogljiva rekuperacija, nadzor nad temperaturo baterije ter iz varčnega sveta formule-E vzeta računalniška koda za upravljanje pretoka energije. 

Na trifazni domači polnilnici se do 100 odstotkov DS 3 crossback E-tense napolni v petih urah, na 100 kilovatni polnilnici pa se prazna baterija do 80 odstotkov opomore že v pol ure. 

DS3 crossback | Avtor: DS DS

Kam umestiti DS 3 crossbacka? Kot najmanjši član bo še nekaj let eden od prodajnih zastavonoš za DS, saj zagovarja vse tisto, kar naj bi bilo značilno za to mlado znamko z ozadjem bogate dediščine: drugačen videz in občutek visoke kakovosti, nekonfekcijski pristop k uporabni drugačnosti, tehnološka naprednost, dobro počutje med vožnjo. Namenjen je kupcem, ki se želijo bodisi "nadgraditi" iz bolj ljudskih znamk ali pa ki so že doslej imeli premium znamko in želijo nekaj svežega. Med premijskimi modeli njegove neposredne konkurente lahko vidimo v avtih, kot so audi Q2, mini countryman, mercedes-benz GLA … 

Prvi stik z električno izpeljanko E-tense je pustil dober vtis, pa četudi je v tem trenutku med sebi podobnimi še zelo pionirski. Trenutno ima namreč E-tense v premijskem razredu neposrednega tekmeca le v kakšnem BMW i3, a že prihaja tudi volvo XC40 pure electric, kmalu bodo gotovo sledili še drugi. 

Spomladi končno tudi v Sloveniji

DS 3 crossback z uradno vožnjo po Sloveniji začne na začetku spomladi, ko bo na voljo s klasičnimi bencinskimi in dizelskimi motorji pa tudi kot baterijsko vozilo. Pri klasičnih izvedenkah gre za trivaljne bencinske motorje PURETECH 100, 130 in 155, pri dizelskih pa za BlueHDi 100 in 130, ki jih bomo imeli gotovo še priložnost podrobneje predstaviti. 

Cene za slovenski trg še niso znane. V Nemčiji se na primer začnejo pri dobrih 23 tisočakih, a se pri DS pohvalijo, da je več kot tretjina vseh prodanih avtov opremljenih z najbogatejšo opremo, ki precej presega trideset tisočakov. Baterijski DS 3 crossback E-tense je brez vračunanih državnih spodbud na francoskem trgu ocenjen na začetno ceno okoli 39 tisoč evrov, a tudi pri tej verziji bo gotovo cena naročenih različic še višja. 

Kaj sploh zagovarja znamka DS in kako bo crkljala lastnike?

Čeprav je ena najmlajših v avtomobilskem svetu, pa znamka DS črpa v bogati dediščini francoskega rokodelstva, obdelavi kovin in inovativnih tehnologijah, kar vse želi združiti v obliko avtomobilov. Torej tako, kot je že leta 1966 naredil verjetno najbolj legendarni francoski avto vseh časov, citroën DS. 

"Nikoli ne sledi," je eden od motov znamke. DS je torej danes samostojna znamka z lastnimi modeli, kjer ima tehnologija enako vlogo kot udobje, vse pa skupaj druži zgodba. Da so pri naprednosti še kako uspešni, priča aktualni naslov prvaka in konstruktorskega prvaka v formuli E, električni različici najhitrejšega športa na svetu. 

Doslej so imeli v ponudbi DS 3 crossback in DS 7 crossback. Po novem pa imajo tudi E-tense različici obeh, pri DS 3 kot elekrični avto, pri DS 7 pa kot priključni hibrid. V naslednjih dveh letih nameravajo pri DS dati na trg še dva modela, do leta 2025 pa poskrbeti, da bo prav vsak njihov model bodisi priključni hibrid s samostojnim električnim dosegom vsaj 50 kilometrov ali pa povsem električno vozilo. 

Veliko pozornost nameravajo pri DS nameniti strankam skozi celotno dobo lastništva avtomobila, od samega nakupa vozila, ki bo po zagotovilih nekaj posebnega, pa tudi kasneje prek programa "Only You". Znotraj njega poleg že znanih napovedujejo tudi nekatere inovativne personalizirane storitve "crkljanja" uporabnikov. Če med prve sodijo takšne usluge, kot je storitev "vallet" pri servisiranju avta, ko pooblaščenec prevzame in vam vrne avto na vaš naslov, ali pa možnost najema drugega modela za na primer počitnice, pa med tiste eskluzivne znotraj programa "privilege" sodi posebno obravnavo strank, ki bodo imele ekskluzivne dostope do določenih luksuznih restavracij, muzejev brez obiskovalcev itd.

DS3 crossback | Avtor: DS DS
DS3 crossback | Avtor: DS DS
DS3 crossback | Avtor: DS DS
DS3 crossback | Avtor: DS DS

Komentarjev 2
  • supreme 09:58 24.november 2019.

    Všečen avto...