Evropska unija bo s 1. januarjem drastično znižala zgornjo mejo avtomobilskih emisij ogljikovega dioksida. Da bi se proizvajalci vozil izognili visokim kaznim, mora biti vsaj ena petina vse prodaje večine avtomobilskih podjetij električnih vozil, piše tiskovna agencija Reuters. Pišejo tudi, da zaradi tega evropski proizvajalci avtomobilov zvišujejo cene bencinskih avtomobilov in pripravljajo popuste na električna vozila.
Do letos je bilo le 13 % vseh prodanih vozil v Evropi električnih, kažejo podatki lobistične skupine Evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA). "Razkorak je res velik," Reuters navaja izjavo Marca Mortureuxa, direktorja francoskega avtomobilskega lobija PFA.
Grozijo milijardne kazni, ki bodo imele vpliv na naložbe
Strožja evropska pravila prihajajo v času, ko se avtomobilski sektor že sooča s presežnimi zmogljivostmi, ki jih povzroča šibka prodaja, hkrati pa se v Evropi kopiči vse več kitajskih avtomobilskih znamk, ki vplivajo na trg s cenejšimi vozili.
Zaradi omejevanja emisij novih vozil bodo morala podjetja prodati več električnih vozil, katerih proizvodnja trenutno stane več od tradicionalnih vozil. "To se dogaja v času politične in gospodarske negotovosti ter upadanju subvencij za električna vozila, kar odvrača potrošnike od nakupa avtomobila," je dejal Mortureux.
V znak naraščajoče zaskrbljenosti zaradi novih pravil je izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares ta mesec nenadoma odstopil, deloma tudi zaradi nestrinjanja z upravnim odborom glede tega, kako se spopasti s tem vprašanjem.
Proizvajalci avtomobilov se želijo izogniti kaznim, ki bi lahko glede na trenutno prodajo dosegle 15 milijard evrov, je dejal predsednik ACEA Luca de Meo.
Cene so že zvišali
Koncern Volkswagen, Stellantis in Renault so po pisanju Reutersa v zadnjih dveh mesecih za več 100 evrov dvignili cene modelov z bencinskimi motorji, kar je po mnenju analitikov poskus omejiti povpraševanje po avtomobilih z višjimi emisijami in na ta način narediti dražje električne modele privlačnejše.
"Proizvajalci avtomobilov so začeli s cenovno strategijo usmerjati povpraševanje k baterijskim električnim vozilom. S tem želijo doseči cilje CO2 in se izognili morebitnim kaznim," je povedala Beatrix Keim iz Centra za avtomobilske raziskave.
Prejšnji mesec je Stellantisov Peugeot v Franciji za 500 evrov zvišal cene vseh svojih modelov, razen popolnoma električnih, navaja Reutes, kjer še pišejo, da je skupina Renault cene nekaterih bencinskih modelov, na primer clia SCE 65 zvišala za 300 evrov ali 1,6 %, cene hibridnih različic pa je ohranila nespremenjene.
Pri Peugeotu so pojasnili, da gre za "gospodarski dvig", medtem ko so pri Renaultu izjavili, da je dvig cen "normalen" v življenjski dobi avtomobila.
Prizadeti bodo vsi v verigi
Toda analitiki opozarjajo, da se lahko ta strategija izjalovi. Podražitev avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem lahko povzroči zmanjšanje prodaje teh vozil in celotne proizvodnje, kar bo negativno vplivalo na celotno verigo, vključno z dobavitelji.
"V resnici zvišanje cen avtomobilov s termičnimi motorji pomeni zmanjšanje proizvodnje. Zaradi tega bodo trpeli vsi v proizvodnji verigi, vključno z dobavitelji," je dodal vir.
Povišanje cen vozil s termičnimi motorji naj bi pomagalo financirati prihodnje popuste na električna vozila, je dejal Denis Schemoul, avtomobilski analitik pri S&P Global. VW, za katerega se pričakuje, da ga bodo zaradi največjega obsega prodaje novi cilji CO2 najbolj prizadeli, je v zadnjih mesecih na več trgih že znižal ceno svojega električnega kompaktnega avtomobila ID.3. V Nemčiji osnovni model brez subvencije stane celo manj kot 30.000 evrov.
"To se bo verjetno zgodilo naslednje leto," je dejal Alastair Bedwell, analitik pri GlobalData. Bedwell napoveduje, da bo prodaja električnih vozil v Evropi, vključno z EU ter Veliko Britanijo, Islandijo, Lihtenštajnom, Norveško in Švico, poskočila za 41 %. Pričakuje, da bo prihodnje leto na evropskem trgu prodanih 3,1 milijona enot.
Popusti za spodbujanje prodaje imajo svojo ceno. V Združenem kraljestvu so v avtomobilskem sektorju opozorili, da bodo novi cilji glede električnih avtomobilov proizvajalce avtomobilov letos stali šest milijard evrov.
Obstaja še ena rešitev
"Združevanje" emisij ali nakup kreditov od tistih, ki imajo velik delež na trgu električnih vozil, za znižanje povprečja emisij, bi lahko bilo cenejše, pravijo analitiki pri Barclaysu. Japonski Suzuki se je oktobra dogovoril, da se leta 2025 združi z Volvom, ki je v lasti Geelyja, je povedala tiskovna predstavnica.
Ta ureditev bo glede na veliko Volvovo ponudbo električnih vozil skoraj v celoti odpravila kakršno koli grožnjo kazni za Suzuki, je dejal Charles Lester, vodja podatkov pri svetovalnem podjetju za baterije Rho Motion.
Ne glede na vse bo dobiček avtomobilske industrije manjši, zato avtomobilske tovarne še vedno upajo, da bodo politiki v Bruslju omilili cilje. "V nekem trenutku je dovolj," je oktobra pred pariškim avtomobilskim salonom novinarjem povedal predsednik PFA Luc Chatel.
"Ne morem prodati dovolj električnih vozil, zato bom dobil kazen zaradi prodaje vozil s termičnim motorjem. Ali želijo, da izdelujemo konjske vprege?" je dejal.
To že venomer ponavljam: fosilci se dražijo na račun prehoda. Posledica: fural bom staro gajbo dokler se bo premikala!
In omrežnina pri nas da bomo lahko investirali v infrastrukturo za ''zeleni'' prehod.