Avto
472 ogledov

Dokaz, da slovenske ceste nadpovprečno uničujejo avte

pregled avtomobila Anže Petkovšek
V Sloveniji je življenjska doba delov na podvozjih avtomobilov med najkrajšimi v Evropi, zato posel z nadomestnimi deli nadpovprečno cveti. Voznik lahko vpliva na trajnost, a veliko je odvisno tudi od drugih dejavnikov, v prvi vrsti uničenosti ceste. Na Notranjskem so denimo avti še posebej v nevarnosti. Kaj vse lahko povzroči poškodbe na podvozju?

"Res je, zadnja leta pri nas skupaj z mehaniki in dobavitelji opažamo, da je v Sloveniji nadpovprečna poraba delov podvozja in da je življenjska doba ena najkrajših," pravi Tim Vuga, produktni vodja pri podjetju Adel, enem glavnih uvoznikov nadomestnih avtomobilskih delov v Sloveniji. 

Vuga za takšno stanje izpostavlja tri različne vzroke, do katerih so pri podjetju prišli na podlagi izkušenj mehanikov in voznikov. Tako je po njegovih besedah več poškodb na podvozjih avtombilih opaznih v krajih, ki so bolj "odročni" ter tam, kjer se zaradi velike obremenjenosti cest pogosteje pojavljajo razpoke in poškodbe na vozni površini, to pa dodatno obremeni blažilnike in vpetje pri vozilu. 

Očitno na slabšem so glede možnosti poškodb na podvozju vozniki na Notranjskem. "Tam je opažati večjo posoljenost cest kot v ostalih regijah, a po naših podatkih to največkrat ni sol temveč tekočina. Ta pa ima velik vpliv na kovinske dele podvozja, saj povzroča rjo, razžira gumirane dele in seveda krajša življenjsko dobo."

Slovenci bolje skrbimo za avto kot za marsikaj drugega

Strokovnjak pa izpostavlja še tretjo zelo zanimivo okoliščino pri nadpovprečni količini porabljenih rezervnih delov, ki je očitno za Slovence nekoliko posebna. "V Sloveniji zelo pogosto in redno vlagamo vozila ter jim namenimo precej več kot v večini držav. Ker se vozni park zadnja leta stara, smo primorani vlagati več v samo vozilo ter ga vzdrževati, kar pa v Sloveniji opravljamo redno in se k mehaniku odpravljamo že za vsako malenkost, ki nas moti pri vozilu. Grobo rečeno, k mehaniku gremo že za vsak neprijeten hrup."

Vuga pravi, da je glede nagnjenosti posameznih znamk ali modelov na hitrejšo obrabo težko izpostavljati katerega od avtov, saj bistvenih odstopanj danes ni več, medtem ko je bil pred leti med najbolj "težavnimi" primer renault lagune.

Ogromno pa lahko za dolgotrajnost svojega avta naredi ali pa mu škoduje voznik sam. "Imamo tiste, ki vozijo zelo malo, takšne, ki delajo veliko kilometrov, agresivne voznike ..."

Za zajeten račun dovolj že trenutek nepazljivosti

Mehanik Primož Rožnik, aktualni Mehanik leta po izboru Žurnala24 in revije Mehanik in voznik, se s poškodbami podvozja zaradi slabih cest srečuje praktično vsak dan. Kot izpostavlja, je veliko takšnih, ki jih povzroči enkraten dogodek, denimo globoka udarna jama, dvignjen pokrov jaška, trk v kamenje .... "To niso zračnosti zglobov iin končnikov, marveč gre praviloma za deformacije nosilnih rok podvozja, vzvodov končnika volana, amortizerjev, platišč in pnevmatik," izpostavlja izkušeni mehanik. 

Vuga pa dodaja, da poškodbe delov podvozja najhitreje opazimo pri neprijetnih zvokih, zlasti ko prevozimo luknjo, grobem delovanju vozila, ki ga lahko tudi vleče v eno stran. 

"V odvisnosti od stopnje poškodbe je potem tudi račun za popravilo in nadomestni del. Cene se lahko gibljejo od nekaj evrov pa vse do 500 evrov in več. Povprečno bi rekel med 50 in 70 evri z delom mehanika vred," pravi Vuga in ob tem izpostavlja pomen izbire ustrezne kakovosti pri nadomestnih delov. 

Mehanik leta 2015 Primož Rožnik | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
"Glede kvalitete delov podvozja je mogoče na trgu dobiti najrazličnejše ponudnike in razlike v kvaliteti, kar seveda vidimo pri izbiri in cenovni ponudbi na trgu, kjer se cene posameznih delov razlikujejo tudi za več kot 50€ po kosu. Uporabnik vozila oziroma plačnik popravila zato hitro začne razmišljati o končnem strošku," pravi Vuga o praksi, ki ni nujno v prid dolgotrajnosti popravila. 

Stanje slovenskih cest je, kakršno je. Na Direkciji za ceste, ki je odgovorna za glavne prometnice v državi (več kot 6.000 kilometrov), pravijo, da imajo po dolgih letih zategovanja pasu letos vendarle na voljo nekaj več denarja za investicijsko vzdrževanje, s katerim naj bi izboljšali stanj cestišč. A pravi problem za voznike so občinske ceste, ki jih je kar za 14.000 kilometrov, njihovo vzdrževanje pa je v veliki meri odvisno od stanja občinskih proračunov. 

andrej.leban@zurnal24.si

 

Komentarjev 21
  • Marjan Suhadolec 23:59 15.junij 2016.

    Prekleto, vsako leto damo preko 100 eurov za cestnino in če izračunaš koliko je avtomobilov, bi že iz tega denarja morali popraviti vseh 6000 km cest. Naj mi kdo pove, kam hudiča gre ves ta denar? Letos sem predlagal, da ...prikaži več ne plačam cestnine, ker itak nič ne delajo na njih, plačali smo jih pa itak mi, pa ni uspelo, ker se morajo držati zakona. Kje pa je za njih zakon, ki nam poberejo denar, naredijo pa nič?

  • alibaba 13:29 14.februar 2016.

    tole je ena najbolj uničenih cest v Sloveniji.Posnetek je iz leta 2013,tako da je sedaj še hujša kot na sliki.https://goo.gl/c7uQfd

  • malonaokoli 07:49 14.februar 2016.

    in takšnih ulic je polna Slovenija !