Kaj, če bi se letos na dopust odpravili z avtodomom? Ste se kdaj to vprašali? Glede na pogovore s prijatelji in znanci, se mnogi sprašujejo prav to. Tudi naša štiričlanska družina z dvema predšolskima otrokoma. Neznank je bilo veliko, predvsem pa, ali bom sploh znal voziti tako veliko vozilo in kako bomo z malimi otroki shajali na omejenem prostoru, sploh, če niste izkušeni avtodomar.
Tudi sam, ko sem se prvič usedel za volan Rimorjevega avtodoma, narejenega na osnovi najnovejšega fiat ducata z 2,3 litrskim dizelskim motorjem, z dvema spalnicama, kopalnico, straniščem, kuhinjo z dnevno sobo, sem ob pogledu nazaj (vzvratnega ogledala avto nima, saj se je treba zanašati le na velika stranska vzvratna ogledala, na srečo pa v našem primeru tudi na kamero za vzvratno vožnjo), je sprva nastopila manjša panika. Avtodom znotraj deluje ogromen prav tako, ko sem ga opazoval od zunaj. Na srečo sem že prej vozil tudi kakšen večji kombi, tipa mercedes sprinter, a res poredko. Sicer so me vsi mirili, da se avtodoma hitro navadiš, ampak, dokler ne spelješ, ne veš!
Pri podjetju Izara Hf, kjer sem si za dober teden dni izposodil našo hišo na kolesih, nam je direktor Aleš Hrastnik svetoval, naj tisti, ki ga je strah, vpraša za tesno vožnjo. Za eno ure gredo z vami, da dobite občutek manevriranja po krožiščih in križiščih. In naj vas kar na začetku pomirim, hitro ga imaš v malem prstu, a prav lahkoveren tudi ne smeš biti. Nekajkrat me je ob sunkih vetra na jadranski avtocesti tako premaknilo, da sem vso pot trdno držal volan, še posebej pa je treba biti previden pri prehitevanjih tovornjakov in avtobusov, da vzameš dovolj prostora za menjavo pasu po prehitevanju, da te »ne posrka« v tovornjak. Na srečo je bil Rimorjev avtodom nov, tudi to je pomembno, ko si izposojate avtodom. To bo imelo velik vpliv tako na porabo goriva, sam sem za okoli 1.000 kilometrov poti odštel slabih 150 evrov (nekaj dražja od osebnih avtomobilov je tudi cestnina in trajekt), pri čemer je bilo največ vožnje opravljene po avtocesti s hitrostjo med 100 in 110 km/h. Tako boste vedeli, da imate varen in zanesljiv avtodom, z malo prevoženimi kilometri. Kako dobro je uporabljati tempomat vidiš šele, ko si med počasnejšimi udeleženci v prometu. Pri 110 km/h ga le redko izklopiš, vožnja pa je bila v usnjenih foteljih bolj udobna kot v marsikaterem osebnem avtomobilu.
Električno kolo obvezna oprema
Električna kolesa so postala obvezna oprema avtodomarjev. Mi smo imeli s seboj zložljivi električni S-bike, baterijo katerega lahko na hitro napolniš kar pred avtodomom. Sploh za skok izven kampa je takšno prevozno sredstvo nujno. Omogoča lahkotno poganjanje pedalov tudi na hrib, kar je pravilo za veliko število kampov na Hrvaškem.
Sam sem se za prvo pot z avtodomom odločil, da bomo odšli z družino na Jadran, v kampe, samo toliko, da preskusimo, kako je živeti v avtodomu in kako ga voziti? »Take imamo najraje," so nam v šali povedali pri izposojevalcu Rimorjevih avtodomov.« In po enem tednu, preživetem v kampu, kjer smo si res napolnili prazne baterije, smo vedeli zakaj. Avtodom je v prvi vrsti namenjen potovanju in premikanju. Spanju na plaži, v središču Dunaja, na hribih … Zato tudi ima kopalnico, straniščno školjko in v našem primeru 100-litrsko zalogo vode. Ob velikem hladilniku in zamrzovalniku lahko štiričlanska družina s takim vozilom brez težav preživi tudi dva tedna sredi ničesar.
Kaj je še pomembno? To, da izberete sebi primerno vozilo. V našem primeru je to pomenilo, da potrebujemo prostor za prevoz štirih oseb, enako število postelj, da lahko pričvrstim dva otroška avtosedeža in imam na voljo dovolj prostora za veliko prtljage. Vprašali smo, kaj nam priporočajo, saj pri izposojevalcu ponujajo Rimorjeve avtodome z dolžino od 6,6 pa skoraj do 7,5 metra. Odvisno je seveda, kam potujete, po kakšnih cestah se boste vozili in koliko vas je. Glede na to, da smo bili stacionirani v kampih, smo vzeli srednje velik avtodom za štiri osebe. S klimo in ponjavo za senco pred avtodomom. Novi avtodomi ponujajo veliko luksuza, predvsem pa je prednost avtodoma, da lahko od doma s seboj na dopust pelješ praktično vse, od skuterja, koles, skirojev, čolna.
V zadnjem delu, do katerega lahko dostopate z leve in desne strani so velika vrata do skladišča, do katerega lahko dostopamo tudi z bivalnega dela. Spalnici sta bili dve, ena nad shrambo v zadnjem delu, druga nad vozniško kabino. Do obeh vodi pot po lestvi. Hčerki sta uživali, ker sta spali pod stropom. Pomembno je, da je avto založen z najnujnejšimi stvarmi, da prosti ali aktivni čas preživite udobno in sproščeno. Pa naj gre za dobro podlago za tla pred avtodomom, ali dobro založeno kuhinjsko posodo, veliko zložljivo mizo in stole, tabletami za straniščno kaseto … Da vam ni treba že prvi dan ob prihodu na cilj iskati trgovine, kje boste kupili tisto, kar manjka bivanje.
Ker smo se odpravili preverjen kamp, je bila parcela opremljena z vsem najnujnejšim. Vse je zelo enostavno, tudi, če ste začetnik. V kampih so v vseh letih avtodomarstva dodobra spoznali, kaj so glavne težave. V kampu se vozi po črti, narisani po sredini ceste, posajena drevesa so oblikovana tako, da ne boste odbili vej. Večina parcel v kampu je bila lahko dostopna tudi s tako velikimi vozili. Naše vozilo niti slučajno ni bilo najdaljše. Vidite lahko tudi Skandinavce, ki se pripeljejo kar z avtobusi, predelanimi v avtodome. S pomočjo kamere za vzvratno vožnjo je parkiranje lahkotno. Kot bi vzvratno parkiral avtomobil. Paziti moraš na dolžino, kar pomeni, da potrebuješ več prostora za manevriranje (če se ustavljate pred trgovino ali kje v središčih mest, si je dobro parkirni prostor ogledati, preden zapeljete vanj), predvsem pa je treba paziti na višini. To je zelo varljivo. Mimogrede lahko pred kakšno hišo odbijete žleb. »Žena je najboljša kamera. V kampu naj stopi iz vozila in gleda, da ne boste odbili kakšne veje. Avtodom je visok 3,06 metra,« nam je svetoval Hrastnik, direktor Izare HF, kjer imajo v floti več kot 10 novih avtodomov za izposojo.
Pomembno je tudi to, da vam pravilno razložijo, kaj pomenijo vse odprtine na vozilu. Če ima avto samo pokrov motorja in prtljažnika ter odprtino za točenje goriva, imate pri avtodomu še odprtino za natakanje vode, ki jo uporabljate v kopalnici in kuhinji, zelo podobno kot dotakanje goriva, pod vozilom je ročica, ki se potegne, da odplakne sanitarno vodo. Za to so v kampih in tudi na raznih mestih, namenjenih avtodomarjem, posebna, označena mesta. Kampi imajo urejena tudi mesta za praznjenje toaletne kasete. Če se bojite, da je to nekaj umazanega, nikar. Ko je kaseta polna, vanjo vržeš tableto, jo odstraniš in izprazniš na posebnih mestih, kjer so jo tudi hitro očisti. Prednost stranišča je, da vam ponoči ni treba hoditi na stranišča v kampu ali kjerkoli drugje, na primer, če ste se odločili prenočevati sredi Pariza ali Dunaja. Tudi smrdi ne, saj ima loputo, ki jo odpirate in zapirate.
Za razliko od počitniških prikolic, ki ponujajo to prednost, da imate, ko jo parkirate in jo odklopite, na voljo za raziskovanje okolice avtomobil, je prednost avtodoma ta, da imate, ko se parkirate v kampu ali kjerkoli drugje, že skoraj vse pripravljeno za bivanje. Odvijete ponjavo, pred avtodomom po tleh položite podlogo, stekla spredaj pred soncem zaščitite s posebnimi senčili, iz prtljažnika vzamete stole in mizo, in že uživate. Enako je, ko odhajate naprej. Prav zato je premikanje iz kraja v kraj izjemno hitro in učinkovito. Počitniške prikolice so pospravljali in čistili tudi več ur, preden so se odpravili naprej ali domov.
Naučil sem se tudi to, kako postaviti avtodom, da bo bivanje bolj udobno. Kjer parcela ni ravna, je treba pod kolesa podložiti posebne zagozde. Kakšna solidarnost vlada med vozniki avtodomov, sem spoznal že, ko sem se peljal na cesti, saj te večina pozdravi z zamahom roke, če imaš težave, pa ti tudi takoj priskočijo na pomoč. Ko se je pripravljalo na dež, mi je sosed Nemec takoj svetoval, kako naj nagnem ponjavo, da se mi ne bo na njej nabirala voda. Pred nevihto sem jo raje pospravil, saj so mi ob izposoji povedali, da ko enkrat zapiha močan veter, je ponjavo težko s palico za navitje spraviti nazaj v ohišje.
In življenje v avtodomu na dopustu? Luksuz. Sploh pri tako novem in opremljenem avtodomu, kot je bil naš. Kuhanje obrokov, v sicer miniaturni kuhinji na plin, ni težavno. Avtodom je imel še dve plinski jeklenki, ki ju zaradi varnostnega ventila ni treba zapirati med vožnjo. Če imaš s seboj žar, je še toliko bolje.
Imel je tudi pipo s tekočo vodo in umivalnikom. Tudi, ko je en popoldan padal dež, je v potovalni kabini, ki se spremeni v dnevno sobo, dovolj prostora, da se lahko otroci zamotijo. Vozilo ima na strehi sončne celice, tako, da tudi, če bi bili v divjini, z elektriko ne bi bilo težav. V kampu smo bili s kablom stalno priključeni na električno omarico, vozilo pa je opremljeno z 220 V vtičnicami. Tako, da ni bilo nikakršnih težav s polnjenjem mobilnih naprav.
Če tokrat še nismo bili pravi avtodomarji, ki čas preživljajo izven kampov, naslednjič prav gotovo bomo. Če vas je še vedno strah, ga preizkusite le za konec tedna. Ni treba iti daleč, da se odklopite od vsakdanjih skrbi.