Na porabo goriva namreč vpliva vrsta faktorjev, od splošnega tehničnega stanja avtomobila do zračnega tlaka v gumah ali sloga vožnje. In če upoštevamo določene dejavnike, lahko prihranimo precej goriva, kar ugodno vpliva tudi na denarnico.
A ne le na stroške, ampak tudi odnos do okolja. Večina voznikov se namreč ne zaveda, da za zgorevanje enega litra goriva potrebujemo tudi do 15.000 litrov čistega zraka, proizvedemo pa tudi veliko ogljikovega dioksida in drugih škodljivih snovi. Gospodarna vožnja je zato tudi bolj okolju prijazna. Navajamo enajst dejavnikov, ki lahko zelo vplivajo na porabo goriva.
Poskrbite za tehnično izpravnost avtomobila
Slabo vzdrževan avtomobil gotovo porabi več goriva. Ma porabo lahko denimo vplivajo premalo napolnjene ali izrabljene gume, zamašen zračni filter, motorno olje slabe kakovosti s povečano viskoznostjo, premajhna količina motornega olja, iztrošen izpušni sistem ali iztrošeni ležaji ali poškodbe karoserije, ki povečajo zračni upor. V avtomobilu pogosto vozimo tudi veliko navlake, ki poveča maso avtomobila, kar se na dolgih razdaljah tudi odrazi v povečani porabi goriva.
Motor ogrejte pod majhno obremenitvijo
Hladen motor porabi veliko več goriva od ogretega. To velja predvsem za prva dva kilometra vožnje, ki sta potrebna, da se sodobni aluminijast motor ogreje na sprejemljivo temperaturo. Vožnje na kratke razdalje so zato postale precej dražje, kar večja predvsem za zimski čas. Z vidika življenjske dobe motorja in porabe goriva ni priporočljivo, da motor ogrevamo na mestu, ampak je bolj priporočljiva vožnja z zmerno obremenitvijo. Poleti je seveda postopek ogrevanja motorja hitrejši. Tedaj poseben postopek za ogretje motorja ni potreben, vendar pa to ne pomeni, da ga lahko kar takoj polno obremenimo.
Vozite z ustreznimi vrtljaji motorja
V splošnem je motor najbolj učinkovit z najnižjo specifično porabo goriva v območju najvišjega navora. Sodobni bencinski motorji največji navor dosežejo že pri približno 2.500 vrtljajih na minuto, zato vrtenje v vrtljaje ni priporočljivo. To velja tudi za turbodizelske motorje, kjer je največji navor običajno na voljo od 1.500 ali 1.900 vrtljajev na minuto. S tem je seveda povezana uporaba ustreznih prestav.
Izberite najvišjo možno prestavo
Poskusite voziti v najvišji možni prestavi, kar velja predvsem tedaj, ko vozite s stalno hitrostjo. Višja prestava bo namreč zagotovila manjšo porabo goriva. Pri konstantni hitrpsti denimo peta prestava zahteva četrtino manj goriva od četrte, če vozite s tretjo prestavo, pa je poraba večja za dobro polovico. Sodobni avtomobili so opremljeni z indikatorji prestavljanja, ki jim je dobro slediti, v samodejnem menjalniku, pa se tako ali tako o prestavah odloča elektronika.
Zavirajte z motorjem in uporabljajte nevtralno prestavo
Z uporabo nevtralne prestave ali zavornega učinka motorja lahko precej zmanjšate porabo goriva. Ko motor zavira, se namreč prekine dotok goriva vanj, ponovno pa se vzpostavi pod 1.500 vrtljaji na minuto, ko bo lahko motor ugasnil. Če se torej križišču približujete brez pritiskanja na pedal plina, lahko precej zmanjšate porabo goriva, vendar pa morate imeti dober občutek, da hitrosti ne zmanjšate preveč. Motorno zavoro uporabite tudi med spusti. Pri manjših hotrostih pa lahko uporabite tudi nevtralno prestavo, saj bo v tem primeru motor porabil le toliko goriva, kopt ga potrebuje za vzdrževanje prostega teka.
Vozite gladko
Med vožnjo se izogibajte nepotrebnih zaviranj in pospeševanj. Upoštevajte, da vas bodo nepotrebna pospeševanja stala povečano porabo goriva, ki se bo odrazilo tudi v povečanih toplotnih. Z nepotrebnim pogostim zaviranjem in pospeševanjem lahko porabo povečamo celo do dvakrat. Vendar pa gladka vožnja potrebuje veliko predvidevanja. Če pravilno ocenite situaciji, lahko precej zmanjšate zaviranje in pospeševanje, kar velja predvsem v mestih. Samo zato, ker vozite hiterej od drugih, ne pomeni, da boste na cilj prispeli prej, saj vas bo prej ali slej ustavil semafor. Tekoča vožnja je povezana tudi s pravilno izbiro poti. Poskušajte se izogniti prometnim zastojem in ne mislite, da je najkrajša pot vedno tudi najbolj gospodarna.
Ne vozite nepotrebno hitro
Tudi prevelika hitrost slabo vpliva na gospodarno vožnjo. Višja ko je hitrost, višja sta zračni in kotalni upor, ki ju mora premagati avtomobil. Ti naraščata eksponentno. Deset kilometrov na uro razlike torej ni vedno enako. Če namesto 50 vozite 60 kilometrov na uro, razlika v porabi ne bo velika, če vozite 140 namesto 130 kilometrov na uro pa se poraba veliko bolj poveča. Hitreje ko vozite, slabše je torej stanje. Upoštevajte, da se največ goriva porabi med pospeševanjem z mesta, ko mora motor poleg zračnega in kotalnega upora premagovati tudi maso vozila.
Med vožnjo v klanec ne pospešujte po nepotrebnem
Premagovanje zemeljske težnosti na dolgem vzponu lahko precej poveča porabo goriva. Pred krajšimi klanci si lahko pomagamo z nežnimi pospeški še pred vstopom v klanec, saj bo avtomobil lahko na klancu izkoristil učinek inercije. Če pa ste že na klancu, vozite gladko brez dodatnega pospeševanja. Na strmem klancu je dobro prestaviti navzdol, vendar pa v nobenem primeru motorja ne poganjajte v vrtljaje. Če imate občutek, da motor izgublja moč, prestavite navzdol in motorju omogočite, da vzdržuje konstantno hitrost. To storite kolikor je le mogoče hitro, da ne izgubite hitrosti.
Preverite tlak v pnevmatikah
Pravilni tlak v pnevmatikah je zelo pomemben. S tem se podaljša življenjsko dobo pnevmatik, avtomobil ima bolj varne vozne lastnosti, manjša pa je tudi poraba goriva. Najslabše je, če vozite s premajhnim tlakom, saj že 10 odstotkov premajhne tlak lahko povzroči vsaj pol litra dodatne porabe na sto kilometrov. Preveč napolnjene gume sicer zmanjšaj kotalni upor i tudi porabo goriva, vendar tega proizvajalci ne priporočajo, saj se poveča tudi obraba tekalne površine. Priporočajo pa povečanje tlaka v gumah popolnoma natovorjenega vozila. Povečano porabo goriva lahko povzroči tudi uporaba zimskih gum poleti, saj se tedaj mehki tekalni površini poveča kotalni upor.
Ne povečajte zračnega upora
Zračni upor lahko močno vpliva na porabo goriva. Že odprto okno lahko za pet odstotkov poveča porabo goriva, k večji porabi goriva pa pripomorejo tudi vsi dodatki na vozilu, od amaterskih spojlerjev do zaščitnih okvirjev in dodatnih luči. To velja tudi za strešne kovčke in druge prtljažnike. Aerodinamični strešni kovčki lahko precej izboljšajo stanje, vendar pa je bolje, če je to le možno, prtljago voziti v prtljažniku vozila.
Vzdržite se razkošne opreme
Na porabo goriva vpliva tudi razkošna oprema, ki je je v sodobnih avtomobilih vse več. Oprema namreč poveča porabo elektrike, ki jo mora proizvesti alternator, ta pa obremeni motor, ki porabi vel goriva. Največji porabniki energije so klimatska naprava, ogrevanje sedežev in gretje zadnje šipe, zato jih je dobro uporabljati zmerno. Omejitev delovanje klimatske naprave je dobra tudi za zdravje, zato temperaturna razlika med zunanjostjo in kabino ne bi smela biti prevelika. Klimatsko napravo lahko v vročih dneh razbremenite tudi, če avtomobil pred vožnjo prezračite, še bolje pa je, če parkirate v senci ali pa vsaj zastrete armaturno ploščo pod vetrobranskim steklom.
1. pravilo: čim manj zaviranja! Peljem za drugimi vajenci, ki bremzajo pred vsakim ovinkom - da se ti zmeša! Na njegovih 10 zaviranj rabim le eno ali dve. Poraba: pod 5,5 bencina! Seveda pa je precej odvisno od avta. Takšnega… ...prikaži več ne bom več dobil, pa 183 konjičkov ima!
"da za zgorevanje enega litra goriva potrebujemo tudi do 15.000 litrov čistega zraka, proizvedemo pa tudi veliko ogljikovega dioksida in drugih škodljivih snovi." ......Kot prvo, za gorenje je dober tudi umazan zrak in kot drugo, ne štejte plina, ki je… ...prikaži veči je nujno potreben za fotosintezo med škodljive...Bumbarji "zeleni"...