Varna, sledljiva in kakovostna lokalno pridelana hrana postaja tako z vidika uravnoteženega prehranjevanja kot iz strateškega vidika zagotavljanja ekonomskih prednosti za proizvajalce, ki se v nestabilnih časih srečujejo s številnimi izzivi, vse pomembnejša. To so prepoznali tudi pri največjem trgovcu Mercatorju, saj so s slednjimi združili moči. Povezani so ustvarili pestro ponudbo lokalnih izdelkov in jo označili z rdečim srčkom Radi imamo domače.
Mercatorjevo sodelovanje z lokalnimi proizvajalci je prineslo bogato lokalno ponudbo, ki se ponaša s kar 1.400 vrstami izdelkov. Letos pa so naredili še korak naprej - dodali so 56 vrst izdelkov, združenih pod skupno blagovno znamko Radi imamo domače. Nova linija je nastala v sodelovanju s 30 partnerji med lokalnimi proizvajalci in se ponaša z natančno izbranimi izdelki vseh vrst, oblik in okusov.
O tem, kaj lahko skupaj naredimo za boljši jutri, o pobudi Radi imamo domače, spodbujanju lokalne samooskrbe in o pomembnosti lokalne prehrane, smo spregovorili z Brankom Micićem, izvršnim direktorjem nabave v Mercatorju.
Kakšen je temeljni namen pobude Radi imamo domače?
Mercatorjevo poslanstvo je bilo od nekdaj ponuditi potrošnikom to, kar želijo in potrebujejo, pri tem pa ima pomembno mesto prav lokalna ponudba, še posebej domača hrana. Vedno smo spodbujali domače proizvajalce, naj razvijajo nove, inovativne izdelke z dodano vrednostjo za kupce in izdelki v ponudbi Radi imamo domače to vsekakor so, saj gre za izdelke, ki jih sicer najdemo le na lokalnih tržnicah.
S pobudo ste začeli že pred leti. Ste s spodbujanjem lokalne samooskrbe proizvajalcem zagotovili nove možnosti?
Ponudbo sadja in zelenjave Iz domačih krajev smo v Mercatorju uvedli že leta 2012. S ponudbo Radi imamo domače pa smo leta 2016 oblikovali nekakšno butično regijsko ponudbo živil s podeželja. Na policah najboljšega soseda lahko tako najdete široko izbiro okoli 1400 različnih vrst izdelkov, ki jih ponuja več kot 170 lokalnih dobaviteljev, od kmetijskih zadrug prek lokalnih kmetovalcev in proizvajalcev do družinskih kmetij. V sodelovanju z Mercatorjem so dobili odlično priložnost za krepitev svoje dejavnosti in mnogi so jo znali tudi dobro izkoristiti. Kar nekaj manjših dobaviteljev je prodajo svojih izdelkov iz nekaj trgovin v bližini razširilo v naše trgovine v drugih slovenskih regijah. Rastejo bodisi z večanjem obsega proizvodnje bodisi z novimi živili. Kar nekaj artiklov iz lokalnega kotička pa smo uspeli postaviti na redne police, kjer so zdaj ob izdelkih drugih priznanih blagovnih znamk.
Kdo so pridelovalci, partnerji v pobudi Radi imamo domače? Poznate prav vsakega med njimi?
V okviru ponudbe RID in zdaj skupne linije izdelkov Radi imamo domače sodelujemo z različnimi proizvajalci, od kmetijskih zadrug do družinskih kmetih. Z vsemi smo se spoznali, z nekaterimi tudi bolj osebno. Na začetku projekta smo organizirali tudi regijska srečanja in izobraževanja, predstavljamo jih v naših publikacijah, izvajamo promocije in degustacije v trgovinah.
Kaj je temelj takega sodelovanja?
Mercator ponuja lokalnim pridelovalcem in proizvajalcem, ki imajo potencial za razvoj, različne možnosti sodelovanja. Gre za nadgradnjo, pri nekaterih tudi za širitev dejavnosti, ne toliko za stalno večanje števila partnerjev. Prizadevamo si skupaj rasti in krepiti tako blagovno znamko Radi imamo domače kot blagovne znamke partnerjev in s tem zaupanje pri potrošnikih ter utrjevanje položaja na trgu.
Od kod ideja za sodelovanje pod okriljem skupne blagovne znamke?
Trg je zelo dinamičen, potrošniki so ozaveščeni, iščejo novosti in dodano vrednost, v Mercatorju pa želimo poudariti prednosti naše ponudbe. Nova, skupna linija izdelkov Radi imamo domače, t.i. ko-brending, nam odpira nove možnosti za povečanje ponudbe lokalnih izdelkov, z močjo naše blagovne znamke in s krepitvijo blagovnih znamk partnerskih proizvajalcev pa želimo pridobiti še več kupcev. Tako je zasnovana tudi podoba izdelkov, saj je oblikovna zasnova preprosta, jasno je označeno poreklo izdelka, lepo so vidni ime in znak proizvajalca ter redeč srček, ki poudarja, da gre za domač izdelek.
Kakšne koristi prinaša skupna blagovna znamka za proizvajalce, kakšne za Mercator?
Za proizvajalce so prednosti takega sodelovanja vsekakor v večjih proizvodnih količinah, v večji prepoznavnosti in možnostih za krepitev dejavnosti. Za Mercator pa tako sodelovanje pomeni dopolnitev ponudbe, ki jo potrošniki dobro sprejemajo, in je še dodaten dejavnik razlikovanja od konkurence.
Združili ste lokalne proizvode, znanje in moč - kakšna je po vašem mnenju prihodnost lokalne oskrbe pri nas?
Verjamemo, da lahko vsi členi v oskrbovalni verigi še bolje uresničijo svoje naloge, in tako lahko skupaj pripomoremo k postopnemu večanju naše samooskrbe. Seveda se moramo prilagajati danostim in inovativno razvijati naš potencial, vendar se potrošniki na kakovost in konkurenčno ponudbo dobro odzovejo.
Koliko ponudnikov ste povezali pod okriljem skupne blagovne znamke? Koliko izdelkov obsega nabor pod skupno blagovno znamko?
Zdaj je v skupni liniji Radi imamo domače vključenih 30 partnerjev med lokalnimi proizvajalci, trenutno šteje več kot 50 vrst izdelkov, kmalu pa jih bo 60.
Na kakšen način izberete ponudnike s katerimi želite sodelovati?
Pri projektu Radi imamo domače smo izdelke manjših dobaviteljev, s katerimi smo že sodelovali, posebej izpostavili in označili. Zdaj smo dobavitelje povabili k nadgradnji projekta, k sodelovanju v novi skupni liniji izdelkov, pri tem pa smo seveda zelo pozorni na kakovost.
Kako so blagovno znamko sprejeli kupci? Nam je Slovencem pomembno, da jemo lokalno, domače?
Našo novo skupno linijo izdelkov Radi imamo domače zdaj kupcem predstavljamo, verjamemo pa, da bo dobro sprejeta, saj kupci povprašujejo pa lokalni hrani, so ozaveščeni in poznajo številne prednosti domačih živil, od pristnejšega okusa in svežine do ekološkega vidika.
Kakšni so načrti za prihodnost? Več ponudnikov, večji nabor izdelkov?
Vsekakor širitev in krepitev skupne linije Radi imamo domače. Upoštevali smo ključne kategorije izdelkov in ponujamo nek optimalni nabor tako po vrsti izdelkov kot po regijah. Ob tem pa želim poudariti, da bomo še naprej negovali in krepili tudi projekt Radi imamo domače, saj je naš cilj, da se izdelki iz lokalnih kotičkov uvrstijo na redne police, oziroma da vsi izdelki Radi imamo domače ne le ohranjajo redne kupce, ampak pridobivajo nove.