Statistika kaže, da je za varnost na cestah najbolj kritično prav obdobje med 15. novembrom in 15. marcem, ko je v prometu obvezna uporaba zimske opreme. Na Javni agenciji za Varnost v prometu so pripravili nasvete za varen vstop v zimo, z vozilom in kot vozniki. Priprava avtomobila in tudi lastna priprava na zahtevne razmere za volanom je ključnega pomena, poudarjajo na AVP, kjer so pripravili zloženko s praktičnimi nasveti za pripravo vozila in voznika na preteče nevarnosti. Slednje prinašajo krajši dnevi, poledenele in spolzke ceste, megla, sneg, plundra, večje obremenitve vozila in še marsikaj.
Pnevmatike so lahko ključne, ali boste trčili ali ne
Agencija poudarja, da je zaradi različnih lastnosti zimskih in poletnih pnevmatik priporočljivo, da zdaj namestimo zimske, saj poletne ne omogočajo optimalnega oprijema cestišča. To je še posebej pomembno ob nižjih temperaturah in na spolzkem cestišču. Profil pnevmatik mora biti globok najmanj 3 mm. Globino lahko preverimo z ustreznim merilnikom oz. kovancem za 1 evro (njegov zlati rob je namreč širok 3 mm). Če je zima blaga, je treba globino preverjati pogosteje, saj je pri višjih temperaturah obraba pnevmatik večja.
Z verigami največ 50 km/h
Samo zimske pnevmatike na vseh kolesih omogočajo uspešno speljevanje in pospeševanje, učinkovito zaviranje, nespremenjeno smer pri zaviranju in varno vožnjo skozi ovinke. S seboj imejte tudi snežne verige, ki morajo biti pravih dimenzij. Njihova naloga je, da zagotavljajo najboljši oprijem za ekstremne zimske razmere, kot je močno sneženje. Če so potrebne oz. obvezne, morajo biti na pogonskih kolesih. Z nameščenimi verigami vozite največ 50 km/h.
Predmeti, ki morajo biti vedno v avtomobilu
Pri AVP so pripravili seznam stvari, ki jih moramo imeti pozimi vedno s seboj v avtu, da smo pripravljeni tudi na nepredvidljive situacije. In te se v ekstremnih vremenskih razmerah dogajajo iz leta na leto. V koloni vozil lahko na avtocesti obtičite tudi več ur. V avtomobil, pripravljen na zimsko vožnjo, spadata metlica in strgalo za čiščenje stekel. Guma brisalcev ne sme biti natrgana ali drugače poškodovana. V posodi s tekočino za čiščenje vetrobranskega stekla naj bo dovolj tekočine, ki v mrazu ne bo zmrznila. Ker pa sneg lahko tudi preseneti in povzroči hujše ovire v prometu, niso odveč niti topla oblačila, kapa, rokavice, odeja, svetilka, lopata, prva pomoč in mobilni telefon z napolnjeno baterijo.
Pazite pri drgnjenju stekla
Pred odhodom na pot vedno preverite informacije o stanju na cestah in v primeru snega ali zmrzali očistite vsa stekla, z vozila pa odstranite tudi led in sneg. Ob segrevanju avtomobila se sneg začne taliti in padati na vetrobransko in ostala stekla ter nam tako onemogoči večjo vidljivost.
Odsvetujemo uporabo trdih predmetov za odstranjevanje ledu po steklu, saj lahko steklo poškodujete, zato raje počakajte, da se vozilo toliko ogreje, da ga boste lahko preprosto očistili. Prav tako na AVP odsvetujejo uporabo brisalcev za vetrobransko steklo pri odstranjevanju ledu, saj boste poškodovali tako metlice brisalcev kot tudi vetrobransko steklo.
Pešci
Spremenjene vremenske razmere, kot so gosta megla, poledica, veter, mraz, vplivajo tudi na pešce. Priporoča se uporaba različnih odsevnih teles, da boste za druge udeležence v prometu vidnejši. Nevarnost predstavljajo tudi zasnežene ceste, na katerih vozniki motornih vozil veliko težje ustavijo. Zato moramo biti kot pešci še posebej previdni na nasproti vozeča motorna vozila. Prečkanje zasnežene ceste je nevarnejše, zlasti če pločniki in prehodi niso dobro očiščeni. Prav tako nam lahko kupi snega onemogočajo dober pregled nad tem, ali se približuje vozilo. Pomembno je tudi, da vemo, da sneg duši zvok, kar pomeni, da vozila, ki se nam približujejo, slabše slišimo in zato nismo dovolj pozorni nanje. Kadar so pločniki neočiščeni in kadar hoja po njih zaradi količine snega ni mogoča, vedno hodimo ob levem robu ceste.
Vozniki
Na zasneženem in poledenelem vozišču se je težje ustaviti v sili, prav tako se lahko pot ustavljanja podaljša do 10-krat. Varnostno razdaljo je priporočljivo povečati. Pomembno je tudi, da poskrbite za zadostno bočno razdaljo ob morebitnem prehitevanju pešcev, ki so v zimskih razmerah pogosto na cestišču, pri tem pa pazite, da ga ne poškropite s snežno brozgo. Pot ustavljanja se ob sneženju in poledici nekajkrat podaljša, zato vozite na temu primerni varnosti razdalji. Pospeševanje, zavijanje in zaviranje z vozilom je v veliki meri odvisno od oprijema pnevmatik z voziščem, zato vedno zagotovite, da so pnevmatike v dobrem stanju ter pravilno napolnjene po priporočilih proizvajalca. Vožnja v megli je pozimi zelo pogosta in izredno poslabša vidljivost. Meglenke uporabljamo, ko je vidljivost manjša od 50 m, zadnjih meglenk ne vklopimo, če bi pri tem slepili voznika za seboj (vožnja v koloni), prav tako ne uporabljamo prvih meglenk, če prihaja nasproti vozeče vozilo.
Nikar za volan v bundi ali plašču
Preden se odpravite na pot v hladnih zimskih razmerah, si je treba vzeti nekoliko več časa, da ogrejete svoje vozilo. Obleka je tista, ki v zimskih časih zaradi mraza predstavlja težave med vožnjo. Ko smo zunaj na mrazu, je bunda dobrodošla, ko sedemo v avto, pa ne. Če boste v avtomobilu prevozili več kot le nekaj kilometrov, vanj ne sedajte v bundi. Že po nekaj minutah vam bo postalo prevroče. To velja tudi za otroke. Plašče in budno poskušajte odstraniti, saj se mora varnosti pas prilegati telesu in lahko le tako učinkovito opravi svojo funkcijo. Vožnja naj bo lahkotna in učinkovita, predvsem ko je treba zavijati ali izvajati manevre. Posebej nevarna je kapuca, ki zmanjša vidni kot in omejuje sluh voznika. Vsa čutila so za voznika zelo pomembna. Z vidom pridobivamo več kot 90 odstotkov vseh informacij. Če ne bomo pravilno oblečeni, se zna zgoditi, da se sploh ne bomo zavedali neke nevarnosti ali sporočila drugega udeleženca v prometu. Zaradi tega smo lahko v težavah.