Kragujevac po zaslugi Fiata spet cveti

Foto: Gregor Prebil Zastava Foto: Gregor Prebil Zastava Foto: Gregor Prebil Zastava Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac Foto: Fiat Fiat Kragujevac
Kragujevac, četrto največje srbsko mesto je znano po tem, da je bil med leti 1818 in 1842 glavno mesto Srbije, iz Kragujevca prihaja znameniti kragujevški kajmak, v preteklosti pa so tam izdelovali fičke, stoenke in yuge. Danes tam stoji ena najbolj modernih tovarn v Srbiji, v kateri Fiat izdeluje svoj najnovejši model 500L.
Oglej si celoten članek

Za nastanek tovarne avtomobilov Zastava se smatra 26. avgust leta 1953. Proizvodnja vozil poleg osnovne dejavnosti - izdelave orožja - se je v Zastavi začelo že pred vojno, po njej pa so za jugoslovansko vojsko po licenci sestavljali ameriške tovornjake in tudi slavne jeepe. Serijska proizvodnja se je pričela leta 1954 z licenčno izdelavo Fiatove campagniole, nato še modela 1900. Že leta 1955 so v tovarni izdelali 1.044 vozil, tri leta kasneje pa že 3.956 vozil. Zaradi vse večjih potreb so v proizvodnjo nove linije, tako, da so konec šestdesetih let prejšnjega stoletja v Kragujevcu na leto izdelali že 13.000 vozil.

Foto: Gregor Prebil Zastava V zgodbo se je kmalu vključil Fiat, ki je s kapitalskimi naložbami v novo tovarno omogočil, da je proizvodnja med leti 1965 in 1968 poskočila na 50.000 enot na leto. Za vrhunec je bilo leto 1989, ko je s proizvodnih trakov zapeljalo 230.570 vozil, v vseh letih pa so v tovarni izdelali 4,3 milijona vozil. S tovarno je bilo povezanih okoli 53.000 zaposlitev, s proizvodnjo avtomobilov pa 280 tovarn iz 130 krajev nekdanje Jugoslavije.

Najbolj znani model, ki so ga proizvajali v Kragujevcu je bil fičo, ki so ga izdelovali po licenci fiata D s 600 kubičnim motorjem. Fičo je bil leta 2000 v anketi razglašen za avtomobil tisočletja v SR Jugoslaviji. Skupaj so proizvedli 923.487 fičkov. Posebno poglavje je spisal jugo, prvi pravi Zastavin avtomobil. Od skoraj 800.000 primerkov so jih več deset tisoč prodali v ZDA, kjer so mu nadeli titulo najslabšega avtomobila. Zastava je proizvajala tudi modele zastava 1300, zastava 101 (stoenka), zastava 128 in florida.

Foto: Fiat Fiat Kragujevac Konec Jugoslavije je pomenil tudi zaton kragujevške tovarne, ki ji ni mogla pomagati niti velikopotezna investicija v model florida. Životarjenje je postalo še hujše po Natovem bombardiranju tovarne 1999, novo poglavje pa se je začelo z vstopom Fiata, za katerega so pod svojo znamko Zastava 10 do leta 2010 proizvajali fiatov model punto, letos pa so v Kragujevcu zagnali proizvodnjo povsem novega modela fiat 500L.

Prvi mož Fiat Sergio Marchionne je ob odprtju tovarne dejal, da je Fiat v izgradnjo vložil okoli milijarde evrov, na leto pa nameravajo v Kragujevcu izdelati okoli 200.000 vozil. Ob gradnji je imelo zaposlitev 2.700 ljudi, danes pa tovarna zaposluje 2.500 delavcev.

Pogovarjali smo se s predstavnikom Fiata Diegom Vellinjem.

Kako to, da Fiat model 500L izdeluje v Srbiji?
Veže nas dolga zgodovina. Zastava je že dolgo nazaj po licenci izdelovala Fiatove modele.

Foto: Fiat Fiat Kragujevac Kako drugačna je nova tovarna od tiste, v kateri so izdelovali zastave?
Vse je drugače. To je ena od najsodobnejših Fiatovih tovarn s 350 roboti. Vozila ustrezajo najstrožjim standardom.

Kako ste se lotili izobraževanja in treninga delavcev?
Treninge smo začeli veliko pred začetkom proizvodnje. Znanje so pridobivali v naših tovarnah v Italiji, na Poljskem in tudi na Japonskem. Letos smo za izobraževanje zaposlenih namenili več kot pol milijona ur.

Kako poteka logistika?
Ko bo linija polno obremenjena, bo v tovarno in iz nje zapeljalo 400 vlačilcev na dan. Avtocesta je pred dokončanjem, transport poteka po tirih in morju.

Bodo sledili novi modeli?
Na isti liniji bomo izdelovali vsaj še dva modela. Poskusno smo že izdelali karoserijo sedemsedežnega modela.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 11:36 1. December 2012.

    Bravo Srbi! Medtem ko se naši politiki slinijo v vsako še dobro stoječo firmo in molzejo denar nas bo še …

  • 08:55 1. December 2012.

    Renault imamo ze 100 let v NM ,drugega ki bi bil voljan investirat v naso... pa ni na oblicju zemlje...le …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.