Cene v slovenskih trgovinah so šle v nebo. Če so se sprva zviševale za nekaj deset centov, pa so v zadnjem letu slovenski trgovci pošteno navili cene. Sami trdijo, da imajo za to povsem tehtne poslovne razloge in da ne gre za klasično "lupljenje" potrošnikov. Toda ko se ozremo v tujino, tem trditvam težko verjamemo. Ni skrivnost, da se veliko Slovencev po določene artikle že odpravlja v Italijo, Avstrijo in celo Hrvaško, saj so tam precej cenejši. In tisti, ki znajo preračunati stroške prevoza, so zagotovo preračunali, da se jim to izplača.
V sinočnji RTV-jevi oddaji Tarča so novinarski kolegi v naključno izbrano košarico enakih izdelkov vključili devet artiklov (voda Radenska 1,5 litra, olje Monini 1 l, ustna voda Colgate Plax 500 ml, balzamični kis Ponti 0,5 l, čistilo Pronto ex. care 750 ml, tuna Rio mare 4 x 80 g, testenine Barilla 500 g, čokoladni keksi Abbracci 350 g in jagodni sok Fructal 1 l), pri tem pa je v primerjavi s slovenskim Mercatorjem (hipermarket Koper) in italijansko Familo nastala razlika neverjetnega 20,98 evra. Žal so bili prav vsi artikli v Sloveniji draži. Košarica v Mercatorju je nanesla 49,24 evra, v italijanski Famili pa 28,26 evra.
Slabih 21 evrov razlike za (reci in piši) devet artiklov. Voditeljica oddaje Erika Žnidaršič je dejala, da so v Tarčo povabili predstavnike dveh največjih slovenskih trgovcev, a so nastop v oddaji, kjer bi lahko argumentirali podražitve in visoke cene v primerjavi s tujino, zavrnili. Kasneje je gostja Mariča Lah, predsednica Trgovinske zbornice Slovenije, poudarila, da jih ni, ker so se med seboj dogovorili, da bo prišla ona.
V Mercatorju so razliko v cenah pokomentirali v pisnem odzivu, in sicer takole: "Diskonti in nekatere trgovine v sosednji državi, ki računajo na kupce iz Slovenije, ponudijo posebej ugodne cene za izdelke, ki jih slovenski kupci poznajo in kupujejo, tudi tako, da zanje dosežejo posebej ugodno nabavno ceno (ali morda izdelek prodajajo pod nabavno ceno), saj ta domnevno ne vpliva na slovenski trg. Verjetno so trgovci v bližini meje zadovoljni tudi s promocijo, ki jo dobijo prek poročanja naših medijev, računajo pa tudi, da bodo naši potrošniki ob tem kupili še druge izdelke."
Novinarji Tarče so v svojem raziskovanju vsesplošnih podražitev trgovcev ugotovili tudi to, da so se nabavne cene že znižale, a znižanja na policah (še) ni moč opaziti. Tako so neuradno ugotovili, da se je odkupna cena litra mleka pri kmetu lani zvišala za 20 centov (z 0,36 centa na 0,56 centa na liter). V trgovini pa se je cena trajnega polnomastnega mleka – natančno določenega izdelka – v enakem obdobju povečala za 70 centov. "Kam je torej šla razlika 50 centov? Je to zgolj zaradi podražitev energentov in višjih stroškov? Danes, ko je odkupna cena mleka padla za 15 centov, na 0,45 evra, cena na policah ostaja enaka. Kako to, da je cena v trgovini še kar enaka? Se je marža trgovcev še dodatno povišala?" se sprašujejo ustvarjalci oddaje Tarča.
Po besedah virov Tarče je cena določenega sira pri proizvajalcu približno od šest do sedem evrov, na trgovinskih policah pa najmanj 15 evrov. Marža trgovca je v tem primeru vsaj 120-odstotna.
V zadnjem času niso padle le odkupne cene mleka, znižale so se tudi cene energentov, gnojil, krmil in preostalih surovin, ugotavljajo pri Tarči. Cene izdelkov v trgovinah ostajajo enake – niso se znižale. Tudi cena kruha se ni spremenila, čeprav je odkupna cena pšenice letos znatno padla.
V Mercatorju so se v pisnem odzivu za Tarčo sicer odzvali z naslednjim dopisom: "Na končne, maloprodajne cene vseh izdelkov vplivajo cenovni pritiski po vsej verigi: višji proizvodni in obratovalni stroški, cene surovin, cene energentov, embalaže, logistike, stroški dela itd. Cene se torej ne oblikujejo le v trgovini, ampak je trgovina samo končni del celotne preskrbovalne verige. Poudarjamo, da je trg z živili v Sloveniji eden najbolj konkurenčnih trgov in da vsako odstopanje pri cenah kupci hitro opazijo ne nazadnje povprečen kupec v Sloveniji na mesec obišče kar 5 različnih trgovcev z živili."
dezurni@styria-media.si
Posledice golobizma. Kaj vam ni jasno?
Mercator je oderuški ,nič boljši ni Špar,mogoče malenkost ,določene stvari imajo pač dobre ,drgač pa Lidl,Hofer ,Spin razsturajo s cenami …
Centro discont je cenejši od famiglije, sicer pa povsod velja, da so kvaliteta im brendi pač dražji