Po nesreči balona, v kateri so umrli štirje ljudje, več pa je bilo poškodovanih, smo o balonarstvu povprašali balonarja, da bi bolje razumeli to področje. "V balonarstvu je na srečo zelo malo nesreč, ko pa so, so prav zato toliko odmevnejše," je za zurnal24.si povedal Emil Koprivc, pilot iz celjskega Balonarskega kluba Ekopool.
Večji balon je težje obvladljiv
Učitelj letenja v balonarski šoli Ptuj Darko Kralj je za zurnal24.si povedal, da je možno, da je bila za nesrečo kriva nevihta. Ampak, kot pravi, se v takšnem vremenu ne leti.
"V resnih balonarskih šolah dajemo največji poudarek na planiranje poleta in varnost tistih, ki letijo z nami. Današnja napoved za zjutraj ni bila dobra. Že vnaprej je bilo napovedano, da bodo nevihte zjutraj in da v takih razmerah resni balonarji hodimo na kavo in ne na letenje," je dejal Kralj.
Ob tem dodaja, da gre za velik balon, ki ga na njihovem koncu sploh nočejo imeti, "kajti večji kot je balon, težje je obvladljiv". Pojasnil je, da pred nevihto v zraku horizontalni in vertikalni tokovi majejo balon, zato gre ogenj namesto le v kupolo na vse strani. "Lahko se zgodi, da zakuriš balon, namesto da bi kurili v balon," pravi.
"Recimo, da se to zgodi v enem križnem vetru in zakuriš dve ali tri paneli od spodaj, je balon še vedno normalno obvladljiv in postopek v sili je takšen, da se takrat čim hitreje pristane. Seveda je to v sklopu varnosti, kar so se ljudje naučili. Vendar kot pravim jaz, smo ljudje komplicirani stroji in človeški dejavnik je še vedno tisti, ki lahko vpliva na dane odločitve," še pravi.
Potnike je treba po njegovih besedah pred poletom seznaniti, kako ukrepati v primeru nesreče ali drugih dogodkov med poletom.
"Najmanj, kar bi morali, je počepniti v košaro balona, sploh v tako velikem balonu kot je bila ta, kajti v košari si še najbolj varen. Vsako skakanje iz košare pomeni potencialno nesrečo, ker gre balon potem še bolj v zrak in ne na tla, saj izgublja težo," je dejal in poudaril, da pa ne more reči, kaj se je dogajalo pri današnji nesreči.
Vreme preverijo večkrat
"Vreme se pred poletom preveri najmanj trikrat, štirikrat. Vsi piloti smo, kar se tega tiče, izredno previdni in poskušamo optimalno ugotoviti vremenske pogoje," pojasnjuje Koprivc. Vreme preverjajo večer pred poletom, spremljajo meteorološke podatke, javno objavljene na Agenciji RS za okolje (Arso), potem pa deset minut pred poletom pilot preveri še vremenske pogoje.
"Je pa res, da vreme lahko preseneti, sploh v teh turbulentnih vremenskih razmerah z dolgimi obdobji izredno visokih temperatur, ko ni mogoče predvideti hitrih sprememb v nevihto," je še pojasnil celjski pilot.
Višinskih omejitev ni
Povprečno se z baloni leti 300, 500, 800 metrov visoko, različno. Ni višinskih omejitev, razen v kontroliranem zračnem prostoru, kjer je treba upoštevati ostale udeležence v javnem letalskem prometu. Obstajajo nekatere omejitve, na primer okrog Ljubljane. "So cone, kjer je treba leteti skladno s kontrolo letenja Brnika," je še povedal Koprivc.
Ja kolega, vedno, ko nismo zmožni "umiriti" balon pri pristajanju "kurimo" bolj, prav zaradi ohranjanja balona v vertikali, a ne! …
Ob zadnji etapi prvega državnega prvenstva v balonarstvu ,smo ,ker so bili pogoji nemogoči, strig vetra pod 90° na višini …
Ne pametujem , ker sploh nisem vedel za kaj gre. Do nesreče je prišlo izključno zaradi zračnega striga ,kot sem …