Cena dizla brez dajatev je že več kot leto dni višja kot cena bencina, na črpalkah pa je bil dizel cenejši, ker je več kot devet centov pri litru nižja trošarina. Pri 50 litrih goriva to pomeni 4,6 evra, toliko več vsakič, ko so na črpalki, državi plačajo lastniki bencinarjev.
A zakaj je trošarina na dizel cenejša, če v mnogih državah poteka prava vojna proti dizlom, prepovedujejo jim vstop v mestna središča in podobno. Kot pojasnjujejo na ministrstvu za finance, je odgovor predvsem zagotavljanje stabilnih javnofinančnih prihodkov.
"Trošarine so posredni davek na potrošnjo določenih proizvodov in v Evropski uniji že od uvedbe enotnega trga leta 1993 velja skupen sistem trošarin za vse trošarinske izdelke, torej tudi za energente in električno energijo. Vsekakor pa se ravni obdavčitve med državami članicami razlikujejo, zasleduje se le minimalna obdavčitev, ki jo morajo države članice pri višini trošarine ustrezno upoštevati. Pri tem pa moramo vedeti, da prihodki iz naslova trošarin praktično v večini držav članic predstavljajo pomemben proračunski prihodek. Z vidika zagotavljanja stabilnih javnofinančnih prihodkov ima ustrezna trošarinska politika pomembno vlogo," pojasnjujejo na ministrstvu za finance.
Evropska zakonodaja določa minimalne trošarine, ki jih države morajo zaračunati. Te so za dizel 33 centov na liter, za 95-oktanski bencin pa 35,9 centa na liter.
"Slovenija pri vodenju trošarinske politike zasleduje poleg že omenjenega cilja tudi konkurenčnost s sosednjimi državami in ravno slednje ima pri zasledovanju ravni obdavčitve posameznega energenta pomembno vlogo. Namreč ob mednarodni primerjavi ravni obdavčitve je razvidno, da imajo praktično vse države članice višji znesek trošarine na bencin, v primerjavi z dizlom," pravijo.
Eno točenje, 700 evrov dobička za državo
Po domače povedano, Slovenija je tako majhna, da jo lahko tovornjakarji, ki so v tranzitu, brez težav prevozijo, brez da bi polnili rezervoar. Če je cena pri nas nižja kot v sosednjih državah, pa bodo polnili pri nas. Od vsakega litra dizla država pobere več kot pol, nekaj več kot 70 centov. Tovornjaki imajo v primerjavi z avtomobili ogromne rezervoarje, pri tisoč litrih tako država dobi 703 evre, ki jih ne bi, če bi tovornjakar gorivo natočil v Avstriji ali na Hrvaškem.
Na spodnjem grafu, ki so nam ga poslali z ministrstva za finance, lahko vidite, da je trošarina na dizelsko gorivo pri nas med najnižjimi v EU. Za Slovenijo sta dva podatka, višji je trošarina, preden jo je vlada 22. maja znižala. Od sosednjih držav je nižja le na Madžarskem.
Podobno velja za 95-oktanski bencin.
Primerjava vseh posrednihi davkov (poleg trošarine še CO2 taksa ter dva dodatka, eden za zagotavljanje prihrankov energije in drugi za podpore proizvodnji električne energije) pokaže precej drugačno sliko.
"Pri spreminjanju trošarine na Ministrstvu za finance zasledujemo različne cilje, tako cilje ekonomske politike, gospodarske razmere, okoljsko politiko, zdravstvene politike kot konkurenčnost v primerjavi s sosednjimi državami, predvsem pa je pomemben proračunski vidik. Ministrstvo za finance zato nenehno spremlja razmere na trgu in pripravlja ukrepe na področju trošarin tako, da v največji možni meri zadostimo vsem prej omenjenim ciljem in vidikom politike, obenem pa so trošarine pomemben in stabilen vir proračuna, zato moramo ustrezno uravnotežiti vse omenjene dejavnike in politike," pravijo na ministrstvu za finance.
V sosednjih državah je različen tudi DDV, ki vpliva na končno ceno goriva. Tako kot v Sloveniji je 22-odstoten v Italiji, v Avstriji je nižji, 20-odstoten, na Hrvaškem znaša 25 odstotkov, na Madžarskem pa 27 odstotkov.
janez.zalaznik@zurnal24.si
Gospod Zalaznik, tebe ujckajo vsi, kateri objavljajo tvoje clanke. Ker pac delas gonjo proti dizlom, upam da se zraven tvoje …
Pa kaki osebek si ti?razlozi....
Milan63,ko ti bodo s kamionom pripeljali kruh po 5 evrov zaradi visoke cene nafte pa ne boš več vpil smrduharji