Konec poletja smo opisali zgodbo bralca, ki je osemurno pot z vlakom iz Budimpešte do Ljubljane presedel na tleh, na poti v obratni smeri pa doživel več kot dveurno zamudo. Če njegovi pritožbi za nič kaj udobno pot iz madžarske prestolnice proti slovenski na Slovenskih železnicah niso ugodili, kar so na informacijah utemeljili z besedami: "Pa saj ste prišli na končno destinacijo, mi smo svoje delo opravili," je imel več sreče pri pritožbi za zamudo. Sporočili so mu, da bo zanjo prejel določeno finančno nadomestilo.
A na epilog je moral čakati kar tri mesece. "Ne morem verjeti, da so za preučitev mojega primera potrebovali tri mesece! Ob tem so mi napisali, naj na katerem koli okencu v Sloveniji dostavim original natisnjeno vozovnico. Ker me je pred tremi meseci gospa na okencu na to opozorila, sem si vozovnico shranil in jo vzel s seboj v tujino, kjer že več kot eno leto prebivam. Zaplet pa se tu šele začne," bralec nadaljuje svojo zgodbo.
Da živi v tujini, kjer ima tudi vozovnico, je gospo obvestil takoj po prejetju pozitivnega odgovora ter ji po elektronski pošti poslal fotokopijo vozovnice, misleč, da bo to zadoščalo. Hitro so mu odgovorili, da na podlagi internega pravilnika žal sprejemajo zgolj original vozovnice.
Pri Slovenskih železnicah nam pojasnijo, da lahko potniki zahtevek oddajo preko več kanalov: elektronsko preko e-pošte oz. spletnega obrazca, preko prodajnih mest na potniških blagajnah ali preko navadne pošte na njihov naslov. Skladno s potniško tarifo za mednarodni in notranji promet pa pred povračilom potrebujejo tudi originalne vozovnice, ki jih morajo posredovati preko pošte ali preko prodajnih mest na potniških blagajnah.
Do povračila so potniki upravičeni v primerih, ko je zamuda večja od 60 minut. Če traja med 60 in 119 minut, nadomestilo znaša 25-odstotkov cene vozovnice, v primeru zamude 120 minut ali več pa je višina nadomestila 50-odstotkov plačane cene. Skladno z istim členom se izračunani zneski nadomestila do 4 evrov ne izplačujejo.
Zahtevkov zaradi zamud ni veliko
V javnem prometu naj bi bil prvi cilj, da teče čim bolj nemoteno. Žal to ni realnost slovenskega javnega prometa, česar se zavedajo tudi pri družbi Slovenske železnice. Pojasnijo, da večina zamud nastane kot posledica investicijskih in vzdrževalnih del na infrastrukturi. "Delež zamud, kjer je vzrok na strani prevoznika potniškega prometa, denimo zamuda zaradi zagotavljanja zvez med vlaki zaradi predhodno nastale zamude, morebitni zamik v odhodu zaradi prevoza večjih skupin ali oseb z omejeno mobilnostjo, tehnični vzrok ali drugi izredni dogodki, je manj kot 5 %," nadaljujejo.
Te po njihovih besedah obravnavajo zelo resno, zato vsakodnevno preverjajo možnosti optimizacije. "Nekateri evropski prevozniki ob delih odpovedo vlake, naš cilj pa je potnikom zagotavljati čim več povezav s trajnostnim javnim prevozom. Število potnikov, prepeljanih z vlakom, narašča kljub obsežnim delom na infrastrukturi. To jasno kaže, da potniki potrebujejo te povezave. Naša naloga je, da jih omogočimo in optimiziramo tako, da so glede na ovire zaradi del, vozni časi čim bolj točni in da omogočamo zveze med vlaki," za Žurnal24 razložijo pri Slovenskih železnicah.
Kot prevoznik si želijo pogojev, pri katerih do zamud ne bi prihajalo. Če pa do njih vseeno pride, so potniki skladno z Uredbo Evropskega parlamenta in Sveta o pravicah in obveznostih potnikov v železniškem prometu od prevoznika upravičeni do nadomestila za zamude med krajem odhoda in namembnim krajem, ki sta navedena na vozovnici za prevoz z vlakom.
Da je potnik upravičen do vračila, mora biti torej vozovnica dražja od osem evrov in zamuda večja od dveh ur, v primeru zamude med eno uro in dvema urama pa mora biti vozovnica dražja od 16 evrov, saj sicer vračilo ne preseže štirih evrov.
Potnik je prav tako upravičen do vračila prevoznine za del ali dele potovanja, ki niso bili opravljeni, ali če se pri odhodu oz. v primeru zamujene povezave ali odpovedi z razlogom pričakuje, da bo zamuda pri prihodu v namembni kraj po pogodbi o prevozu 60 minut ali več.
Zahtevke v notranjem prometu običajno obravnavajo v roku do dveh tednov, medtem ko lahko v mednarodnem prometu obravnava traja tudi kakšen dan več, "saj moramo podatke o zamudah, ki so potrebni za opravičenost do povračila skladno uredbo, pridobiti od tujih železniških uprav". V primeru našega bralca je obravnava trajala tri mesece.
Na naše vprašanje, kako pogosto s strani potnikov prejmejo zahtevke za zamude, pri SŽ odgovorijo, da je teh le nekaj. Podajo primer za teden od 14. do 20. oktobra 2024, ko so skupno prejeli 6 reklamacij oz. zahtev za povračilo.
Z vprašanjem o smiselnosti tovrstnega početja naš bralec odpre širšo debato o digitalizaciji javnega potniškega prometa, ki v Sloveniji poteka zelo počasi. Če le spomnimo, da za razliko od večine tujih prestolnic, ki so to imele urejeno že vrsto let, Ljubljanski potniški promet (LPP) šele od konca lanskega leta potnikom omogoča plačevanje vozovnice na avtobusu s plačilnimi karticami. Na prvi, pilotni kartomat Slovenskih železnic pa so slovenski potniki morali čakati vse do konca januarja 2022.
Pobud za digitalizacijo slovenskega javnega potniškega prometa z ust njihovih uporabnikov ne manjka in jih je moč slišati na dnevni bazi. Enemu od pobudnikov za digitalizacijo JPP na spletni strani Predlagam vladi je Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) v lanskem letu odgovorilo, da na področju JPP že poteka aktivna digitalizacija in prenova, ki pa bo postopna.
dezurni@styria-media.si
Živo Sr* vrne denar le, če jih nič ne plačaš! V bistvu bi morali oni potnikom plačevati, ker jim kradejo …
Seveda bodo rekli, da zahtev ni veliko. Jaz pa dodajam, da bi se jim na pravilnik o zamudah bolj splačalo …
Vrnejo denar? V celoti? V katerem paralelnem vesolju?