"Ne vem datuma, zgodilo pa se je v Struževem pri Kranju. Zdaj je malo smeha, pa je, ampak bojim se, da bo prišlo do tragedije. V tem konkretnem primeru je en človek komaj odskočil, lahko bi pripeljal vlak, kaj če bi bilo to na avtocesti, kaj če bi bil tam avtobus šolskih otrok. Takrat bi se začeli spraševati," nam je povedal Tomaž Jeraj, lastnik avtovleke, ki nam je poslal posnetek nesreče med vlečenjem avta iz globeli. Jeklenica se je odpela ali strgala, avto je zdrsel bo bregu do železniške proge, pri tem pa je en človek komaj odskočil, da ga ni pomečkal.
"Zavarovalnica oziroma asistenčni center pač pošlje najcenejšega. Tisti, ki vlagamo v opremo in izobraževanja smo predragi. Fantje nimajo nobenih izobraževanj. Iz posnetka ni čisto jasno, zakaj se je avto odpel. Gotovo ga je narobe zapel, saj bi ga moral zapeti dvojno, čisto narobe se je tudi postavil, saj gre jeklenica čez kason tovornjaka in čez zemljo ter povečuje upor, vlekel ga je pravokotno, kar je tudi narobe. Morda se je strgala jeklenica, če je bila stara, včasih jih spnejo kar vijaki, to bi se lahko odpelo. V tem primeru bi bilo bolj pravilno dvigovati z dvigalom. Da ne govorim o tem, da je treba vse ljudi umakniti stran," pravi Jeraj.
To lahko dela vsak, ki ima tri tisoč evrov
"Vsak, ki ima dva ali tri jurje v žepu, lahko ima avtovleko, je pa to zelo nevarna branža. Za avtovleko do 3,5 tone ne rabiš ničesar, samo izpit za avto, sicer pa je edini pogoj izpit za tovornjak. Za prevoz novih avtomobilov je nujna licenca, pa vam zagotavljam, da je na tovornjak precej lažje zapeljati nov avto kot razbit avto, ki ga je treba še povleči iz jarka ali gozda. Razliva se olje, bencin, treba je odklopiti akumulator. Izredna nevarnost za požar če se tega lotiš napačno. Če pridem jaz prvi na kraj, to naredim jaz, sicer pa gasilci, ampak oni imajo za to, da odklopijo akumulator, obvezno šolanje za tehnično reševanje. Nujno bi bilo treba uvesti izobraževanje za avtovleko, kot ga na primer potrebuješ, če greš v gozd žagat, da poznaš pravila, nevarnosti in da nosiš svojo odgovornost," pravi.
"Zaradi izpostavljenosti cestnemu prometu je pomoč na cesti zelo tvegano delo, zato je pri tej dejavnosti nujno spoštovanje varnostnih in drugih protokolov," pravijo v AMZS, in dodajajo, da njihova pomoč na cesti ni le avtovleka, ampak tudi odpravljanje manjših okvar. Potrdili so, da za izvajanje te dejavnosti ni natančnih predpisov, zato so za večjo varnost sami sprejeli interne protokole ter navodila za izvedbo.
"Si pa v AMZS že več let prizadevamo, da bi to področje – tudi na ravni države –, normativno uredili. Predstavili smo pobudo za vzpostavitev sistema nacionalne poklicne kvalifikacije (NPK) za pomoč na cesti in vleko. Ocenjujemo, da bi bilo to področje smiselno urediti s programom izobraževanja in periodičnim obnavljanjem pridobljenega znanja, hkrati s še bolj jasnimi predpisi o ustreznosti opreme in vozil za izvedbo intervencij, protokoli delovanja in strožjim nadzorom nad izvedbo," pravijo.
Enostavno urediti, a da bi bilo obvezno ...
Na ministrstvu za infrastrukturo pravijo, da ne razpolagajo s kakršno koli pobudo za vzpostavitev obvezne pridobitve nacionalne poklicne kvalifikacije za osebe, ki opravljajo odvoz pokvarjenih in poškodovanih vozil na javnih cestah. "Zagotovo veljajo pri opravljanju tovrstne dejavnosti specifike, saj se odvozi vozil običajno opravljajo na javnih cestah, kjer poteka promet. Še zlasti je izvajanje te dejavnosti podvrženo posebnim specifikam dela, ko se delo izvaja na avtocesti ali hitri cesti (npr. zaradi večjega obsega prometa, deleža tovornega prometa, dovoljenih največjih hitrosti vozil)," pravijo.
Dodajajo, da morajo biti delavci v okviru varstva pri delu poučeni in seznanjeni z nevarnostmi, ki so specifične za opravljanje njihovega dela ter da podpirajo vse pristope in aktivnosti, ki pripomorejo k večji varnosti vseh uporabnikov cestnega omrežja.
Na Centru za poklicno izobraževanje so nam pojasnili, da bi lahko v primeru pobude s strani zainteresiranih podjetij pripravili katalog znanj za nacionalno poklicno kvalifikacijo za avtovleko, a da bi bila ta obvezna za vse, ki opravljajo to dejavnost, bi bilo potrebno spremeniti predpise.
janez.zalaznik@zurnal24.si
Spet želijo nekaj komplicirati in povečevati stroške. Sedaj bodo že z avtovleko delali neke čudeže. Tako kot je že napisal …
Sem vozil avtovleko. Res ne vem kako lahko napnes dve vlečni zajli na avto ko imaš na voljo samo en …
spet sistem dimnikarji. sicer pa.. saj zavarovalnica plača škodo, al ne ?