Učenci šestih in devetih razredov bodo jutri s preskusom znanja iz matematike začeli nacionalna preverjanja znanja (NPZ). NPZ so obvezna, v četrtek bodo pisali preizkus iz slovenščine, 11. maja pa bodo šestošolci pisali preizkus iz tujega jezik, devetošolci pa preizkus znanja tretjega predmeta (kemija, tehnika in tehnologija, domovinska in državljanska kultura in etika, prvi tuji jezik).
SVIZ: So rezultati sploh legitimni?
Učitelji in del strokovne javnosti že dlje časa izpostavlja vprašanje smiselnosti izvajanja NPZ, ki državo letno stanejo okoli 400.000 evrov.
"NPZ nimajo nobenega učinka na ocene, na končni uspeh, na vpis v srednjo šolo, zato teh preverjanj učenci ne jemljejo resno in jih ne opravijo z vso skrbnostjo. Med pripombami, ki jih dobivamo od učiteljev, je tudi ta, da so vprašanja precej zahtevna in da niso vedno v skladu z snovjo," pravi glavni tajnik učiteljskega sindikata Sviz Branimir Štrukelj.
"Zaradi tega se postavlja vprašanje v kakšni meri so rezultati legitimni oziroma relevantni," dodaja Štrukelj. V Svizu so z ministrstvom za izobraževanje dogovor, da pripravi analizo izvajanja NPZ v sedanji obliki in najpozneje do konca prihodnjega šolskega leta pripravilo strokovna izhodišča za izboljšave.
Vogrinc: Neresnih učencev izjemno malo
"Glede tega, da učenci NPZ opravljajo ne da bi se potrudili, je govora veliko, vendar naši podatki kažejo drugače. V zadnjih dveh letih imamo natančen pregled testov in takšnih, ki se reševanja NPZ lotijo neresno, je zelo malo," pravi Janez Vogrinc, predsednik državne komisije za vodenje NPZ.
Tretjina nalog zahteva višji nivo znanja
Izkazano znanje na NPZ je vsa leta nižje, kot so sicer ocene šestošolcev in devetošolcev. "Tretjina nalog v NPZ je zahtevnejših in zahtevajo višji novo znanja. Poleg tega NPZ izraža standarde znanja, ki jih je mogoče meriti pisno, ne pa tistih, ki jih je mogoče meriti ustno ali praktično in so ponavadi boljši. Tudi to so razlogi, ki vplivajo na rezultate," razlaga Vugrinc. Ponekod učitelji pri internih preizkusih znanja kriterije postavijo nižje, drugje višje, ena od nalog NPZ pa naj bi bila trudi poenotiti kriterije, še dodaja Vugrinc.
NPZ še v tretjem razredu?
Državna komisija za vodenje NPZ je že dvakrat predlagala, da bi obvezni NPZ izvajali že v tretjem razredu. Ministrstvo se do tega predloga še ni opredelilo, pričakovati pa je, da ga bo vključilo v za jesen napovedano analizo NPZ.
"Z izvajanjem NPZ v tretjem razredu bi dobili povratno informacijo o pismenosti ob koncu prve triade. Mednarodne raziskave kažejo, da je pismenost slovenskih osnovnošolcev slaba, težave pa se zaradi tega kažejo v višjih razredih pri drugih predmetih, kot sta fizika in matematika, ko učenci rešujejo besedilne naloge. Učitelji bi tako pri učencih, kjer bi se pokazala težava glede pismenosti, to težavo lahko dovolj zgodaj odpravili," še razlaga Vugrinc.
sergeja.hadner@zurnal24.si
Predvidevam, da si to najbolj prizadevajo tisti, ki bodo potem pospravili v žep denar za to. Seveda izobraževanje je potrebno, …
Zato ker jih NPZ ni preverjala že v tretjem razredu... :)
to služi samo temu, da si lahko neki idiot v vladi naredi kljukico, češ kaj je on zrihtal in potem …