Prepovedali smo dizelske avte, kupili pa dizelske vlake

Foto: Wikipedija Dizelski vlak Stadler flirt v službi Slovenskih železnic.
Foto: Wikipedija Dizelski vlak Stadler flirt v službi Slovenskih železnic.
Nedavni nakup Slovenskih železnic se ne sklada z okoljskimi smernicami. Za to obstaja preprost razlog.
Oglej si celoten članek

V EU bo po letu 2035 prepovedana prodaja avtomobilov z bencinskim ali dizelskim motorjem. V Sloveniji pa smo sredi junija naročili 20 novih dizelskih potniških vlakov, ki bodo dobavljeni leta 2025 in bodo po naših tirih vozili najmanj 25 let, potem pa bo njihovo obratovanje še mogoče podaljšati. To pomeni, da bodo vozili tudi še po letu 2050. 

Glavni razlog za to je, da je ogromno železniških prog v Sloveniji neelektrifiiciranih. Pri nas imamo skupno 1207,7 kilometra javne železniške infrastrukture, od tega je 609,7 kilometra prog neelektrificiranih. Elektrificirane so vse glavne proge, razen Ormož-Središče (smer Čakovec). Neelektrificiranih je glavnina regionalnih prog, na spodnjem zemljevidu so označene s črno barvo.

Foto: SŽ SŽ elektrifikacija prog

Povprečje elektrificiranosti železniških prog po državah Evropske unije je v letu 2019 znašalo 56 odstotkov.

Novi dizelski vlaki so torej namenjeni vožnji po neelektrificiranih regionalnih progah, kjer električni vlaki ne morejo voziti. Na vprašanje, kakšni stroški v enem letu nastanejo za pogonsko gorivo dizelskega vlaka v primerjavi s stroški porabe električnega vlaka, nam na SŽ niso mogli podati natančnega odgovora. "Cene so v tem času zelo odvisne od gibanja cen na energetskem trgu ter tudi od opravljenega dela elektromotornih/dizelmotornih garnitur," so zapisali na SŽ.

Dvajset odstotkov na sedež

Foto: Facebook Stadler vlak

Družba SŽ-Potniški promet izvaja storitve s 64 elektromotornimi garniturami ter 54 dizelmotornimi garniturami. "Nove potniške garniture Stadler bodo v primerjavi z obstoječimi dizelmotornimi garniturami, ki so predvidene za zamenjavo, za dvajset odstotkov bolj energetsko učinkovite na potniški sedež," so pojasnili na SŽ in poudarili, da je bila cena Stadlerjevih dizelskih vlakov "glede na razmere na EU trgu pod pričakovano tržno ceno."

Evropa in z njo Slovenija stremita k opustitvi fosilnih goriv. Toda pri nas se zapleta. "Na neelektrificiranih progah je trenutno edina realna možnost uporaba dizelskih lokomotiv," so nabavo dizelskih vlakov komentirali na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo (MOPE). 

"Čeprav gre za vozila na fosilni pogon, se bodo z njimi nadomestila iztrošena in bistveno bolj onesnažujoča stara vozila. Po naših informacijah bodo nova vozila omogočala različne oblike nadgradnje na brezemisijske tehnologije (elektrika, vodik), odvisno od bodočih potreb in možnosti. V primerjavi z individualno vožnjo z osebnim vozilom vožnja z dizelskim vlakom še vedno predstavlja boljšo izbiro tako z vidika rabe energije v prometu kot z vidika emisij toplogrednih plinov," so dodali na MOPE.

Predvidena elektrifikacija, a ne vseh prog

Foto: Facebook Slovenske železnice vlak Stadler Flirt

V sinergiji z nakupom novih potniških vlakov je načrtovana elektrifikacija nekaterih regionalnih prog. Projekti so že v fazi priprave za postopke umeščanja v prostor, so nam zagotovili na Ministrstvu za infrastrukturo (MZI).

Na osnovi napovedi prometa do leta 2050, glede na število vlakov in količino tovora, je bila novembra 2020 izdelana ocena upravičenosti elektrifikacije na regionalnih progah. Analiza je pokazala, da je takšna nadgradnja upravičena na treh odsekih: Ljubljana Šiška–Kamnik Graben, Metlika–Ljubljana in Grosuplje–Kočevje v skupni dolžini približno 150 kilometrov. Ti projekti so načrtovani do leta 2035.

Predvidenih je še skupno približno 50 kilometrov novih elektrificiranih prog na krajših odsekih: Hrušica–Jesenice, Domžale–Letališče Brnik–Zlato polje, Ljubljana Moste–Domžale z novim postajališčem Šentjakob, Celje–Velenje in Ruše–Prevalje, so še zapisali na MZI.

Za predvideno elektrifikacijo prog je bila v letu 2020 ocenjena investicijska vrednost okrog 270 milijonov evrov brez DDV. Vendar je izvedba predvidena ob nadgradnji prog, točneje nadgradnji tirnih naprav, kar pomeni večje investicijske stroške.

Za 20 dizelskih vlakov 148 milijonov evrov

Sredi junija sta direktorica SŽ-Potniški promet Darja Kocjan in predstavnik skupine Stadler Željko Davidović ob navzočnosti premierja Roberta Goloba podpisala pogodbo za nakup 20 novih dizelskih potniških vlakov. 148,3 milijona evrov vreden posel bo po navedbah SŽ omogočil dodaten dvig kakovosti storitev v železniškem potniškem prometu, prve dobave so predvidene za leto 2025.

Slovenske železnice z nakupom novih garnitur zaključujejo cikel prenove voznih sredstev, ki vključuje 72 novih vlakov. Skupna vrednost naložbe je skoraj pol milijarde evrov. Prvo fazo prenove voznega parka so SŽ sklenile septembra lani, ko so prevzele zadnjega od 52 novih Stadlerjevih vlakov.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 61

  • 08:00 30. Julij 2023.

    Najbolj zanesljiv je dieselski vlak in najmanj potroši in onesnažuje ker je euro 6d motor z 0.0 emisij trdih delcev. …

  • 07:59 30. Julij 2023.

    Najbolj zanesljiv je dieselski vlak in najmanj potroši in onesnažuje ker je euro 6d motor z 0.0 emisij trdih delcev. …

  • 21:40 29. Julij 2023.

    Svet je poln piromanov, ki glasno prihitijo gasit z bencinom in zahtevat spoštovanje. In pa plačilo za nesebičen trud seveda. …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.