Slovenci čedalje več potujemo. Po podatkih Statističnega urada Slovenije se je 69 odstotkov prebivalcev Slovenije, starih 15 let ali več, v letu 2018 odpravilo na vsaj eno zasebno potovanje. Število zasebnih potovanj se je lani povečalo za sedem odstotkov v primerjavi z letom prej.
Pri izbiri aranžmajev, nastanitve ali letalske vozovnice morajo potrošniki izbirati previdno. Devetinpetdeset odstotkov jih izbere najete nastanitvene zmogljivosti, pri čemer jih četrtina prenočišče išče v zasebnih sobah, apartmajih in podobnih nastanitvah.
Čedalje več ljudi se odloči za rezervacijo nastanitve prek spletnih platform, kot sta Booking in Airbnb. Pri tem imajo posamezniki tako dobre kot slabe izkušnje. Pomembno pa je, da se že od začetka zavedajo, na kaj morajo biti pozorni.
"Težave so lahko v transparentnosti teh strani in delovanju algoritmov, ki se jih potrošniki ne zavedajo, vendar bistveno vplivajo na prikazano ponudbo," pravijo na Zvezi potrošnikov Slovenije. "Potrošniki lahko tudi zmotno mislijo, da sklepajo pogodbo s spletno platformo, ki pa je v resnici le posrednik in na splošno ni odgovorna za izpolnitev obveznosti ali morebitne težave z nastanitvijo."
Drobni tisk in dodatno preverjanje
Pri rezervaciji nastanitve prek katere od teh platform je treba biti pozoren na več vidikov. Upoštevati je treba lokacijo nastanitve, število in velikost sob, čas prihoda in odhoda ter pogoje in stroške odpovedi rezervacije. Na ZPS opozarjajo tudi na morebitne skrite stroške, kot so čiščenje, kavcije ipd., in druge informacije, ki se lahko skrivajo v tako imenovanem drobnem tisku. "Vedno je dobro izbrano lokacijo pred dokončno rezervacijo preveriti še na drugih platformah in tudi, če je možno nastanitev rezervirati po nižji ceni neposredno pri ponudniku nastanitve," svetujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije.
Kljub natančnemu preverjanju in previdnosti še lahko pride do težav. ZPS svetuje, da se v primeru težav potrošniki obrnejo tako na ponudnika nastanitve kot na spletno platformo, kjer so opravili rezervacijo. "Čeprav slednja ni odgovorna za izvedbo storitve, lahko v nekaterih primerih pomaga pri razrešitvi spora, nekatere med njimi pa prostovoljno nudijo zaščito potrošnikov v primeru težav z nastanitvijo." Pri sporih s ponudniki iz drugih držav EU se lahko potrošniki obrnejo na Evropski potrošniški center.
Zapleta se tudi pri poletih
Da stvari tudi v zraku ne tečejo gladko, ni nič novega. O zamudah, prestavljenih in odpovedanih letih smo že večkrat pisali. Pomembno je, da se potrošniki zavedajo pravic, ki jih imajo v takih primerih. "Če je potniku zavrnjeno vkrcanje, odpovedan let ali ima let najmanj dvourno zamudo, mora dejanski letalski prevoznik potniku posredovati pisno obvestilo o pravilih za odškodnino in za pomoč v skladu z Uredbo EU 261/200 o pravicah letalskih potnikov. Ostalo obveščanje v zakonodaji o pravicah letalskih potnikov ni posebej urejeno, zato se uporabljajo splošna pravila varstva potrošnikov, med drugim dolžnost zagotavljanja predpogodbenih informacij, prepoved nepoštenih poslovnih praks in uporabe nepoštenih pogodbenih pogojev," pojasnjuje ZPS.
Kaj storiti, če se naknadno spremeni cena aranžmaja?
V zadnjem času je ZPS obravnavala več primerov, ko so se nanje obrnili potrošniki zaradi naknadno zvišanih cen aranžmajev, ki so jih plačali za potovanje. Kot vzrok za zvišanje cene so agencije navedle doplačilo za gorivo.
"Zakon o varstvu potrošnikov precej natančno določa, v katerih primerih lahko turistična agencija zviša ceno potovanja po tem, ko je pogodba že sklenjena. To lahko stori le, če je ta možnost določena v pogodbi o paketnem potovanju in če pogodba vsebuje določilo, da je tudi potrošnik upravičen do znižanja cene v primeru zmanjšanja stroškov. Poleg tega pa mora pogodba vsebovati tudi način izračuna spremembe cene," pojasnjujejo na zvezi.
Turistična agencija lahko le v štirih primerih zviša cene že vplačanih aranžmajev. Cena se lahko spremeni zaradi sprememb cene goriva, davkov, taks in pristojbin ter menjalnih tečajev valut.
Potrošniki morajo biti o spremembah obveščeni. "Turistična agencija mora o spremembi cene potrošnike obvestiti jasno in razumljivo na trajnem nosilcu podatkov vsaj 20 dni pred začetkom turističnega paketa, navesti mora tudi obrazložitev in izračun povišanja," pravijo na ZPS.
Osem odstotkov je meja
Podatek o tem, kako visoko je zvišanje cene aranžmaja, je za potrošnike pomemben. V primeru več kot 8-odstotnega zvišanja se šteje, da gre za spremembo pogojev potovanja. "Potrošnik ima v tem primeru možnost, da lahko v roku, ki ga določi organizator potovanja, privoli v predlagano spremembo ali pa odstopi od pogodbe o paketnem potovanju, ne da bi moral plačati odstopnino. Če potrošnik v postavljenem roku ne odgovori, se šteje, da odstopa od pogodbe," pojasnjujejo na ZPS.
V primeru takšnega zvišanja ima potrošnik dve možnosti. Če odstopi od pogodbe o paketnem potovanju, lahko sprejme nadomestni turistični paket. Ta mora biti po možnosti enakovredne ali višje kakovosti, če organizator potovanja takšen paket ponuja.
Če potrošnik odstopi od pogodbe o paketnem potovanju in ne sprejme nadomestnega turističnega paketa, mu mora turistična agencija brez nepotrebnega odlašanja, najpozneje v 14 dneh po odstopu od pogodbe, vrniti vsa plačila ter morebitno škodo.
Pritožbe naj bodo tudi pisne
"V vseh primerih naj potrošniki takoj, ko je mogoče, podajo pritožbo pri agenciji ali njenemu predstavniku ter tudi na kraju samem. Vse pritožbe naj bodo, če je mogoče, tudi pisne," svetujejo pri ZPS.
Med pritožbami, zaradi katerih se v zadnjem času potrošniki največ obračajo nanje, so neizpolnjevanje pogodbeno dogovorjenih potovalnih storitev, kot so namestitev slabše kakovosti ali pomanjkljivosti nastanitve, neizvedba vseh načrtovanih izletov, nekvalitetno vodenje in podobno.
dezurni@zurnal24.si
Tudi nam so tri tedne pred potovanjem dvignili ceno za 6 ali 7 % razlog povišanje cene goriva. Ko sem …
"Šok Plačali eno ceno. Tik pred odhodom so jim jo povišali." Dajte si vi malo v glavi poštimat, tudi to …