Zdaj marža pri litru kurilnega olja znaša dobrih pet centov. "Če bi imeli pet centov pri litru, bi bilo super. Uvoznik si vzame tri cente, nam dobaviteljem ostaneta dva centa, s tem dvema centoma je treba preživeti, plačati tovornjak, sprejemati naročila … Ne vem, kaj se bo zgodilo, ko bo cena sprostila. Najbrž bodo veliki pobrali smetano," ocenjuje Marjan Vidic, direktor podjetja G – 69, ki kurilno olje prodaja pod blagovno znamko Halo olje.
"Pričakujem, da bo približno tako, kot je zdaj. Na pogoje iz formule smo se navadili ter se z njimi naučili živeti. Niti dobavitelji še ne vedo, kako se bomo po novem dogovarjali za cene in popuste, še naprej na 14 dni, kot doslej, na sedem dni ali tako kot v Avstriji, kjer se cena lahko spremeni dvakrat na dan," pa pravi Gregor Hubad, direktor podjetja HP Commerce.
Če bi svojo maržo dvignili za sto odstotkov, je to en cent
"Porasta cen po moji oceni ne bo, že zdaj smo šli včasih pod najvišjo dovoljeno ceno, če nam je marža dopuščala ali smo imeli kakšno staro zalogo. Kakršnega kartelnega dogovarjanja pa tudi ne bo, ker nas je preveč. Naša marža in marža dobavitelja je tako majhna, da če bi se zvišala za en cent, bi za nas to pomenilo do stoodstotno zvišanje, delamo namreč za cent ali dva marže pri litru. Več si pa ne bo nihče vzel. V torek pričakujemo, da se bo cena znižala za dva centa, pa te spremembe sploh ne bo opaziti," je še dodal Hubad.
Marža je osem odstotkov cene, glavnina so dajatve
Na ministrstvu za finance ne pričakujejo, da bi se cena za potrošnike bistveno spremenila, zato tudi ne bo zaznavnih finančnih učinkov za proračun, v Petrolu pa so opozorili da je marža pri kurilnem olju le 5,37 centa, prodajna cena z maržo in brez dajatev je 29,7 centa, vse ostalo do maloprodajne cene 65,8 centa pa so dajatve. Marža pri bencinu je sicer slabih devet centov pri litru.
Avtoplin: večji si lahko privošči 12 odstotkov višjo ceno
Pri avtoplinu cene ne nadzoruje država, najvišjo ceno (0,599 evra na liter) ima Petrol, ki ima tudi daleč največ prodajnih mest. OMV ima 0,2 centa nižjo ceno, Istrabenz plini so štiri cente cenejši, Butan plin, ki ima le dve prodajni mesti, pa je več kot šest centov pri litru cenejši kot Petrol. A kurilno olje si človek naroči na dom, medtem ko mora z avtom sam na črpalko.
Ključna razlika bo prevoz
"Mi pokrivamo Ljubljano, Kranj in okolico, do 25 kilometrov od nas je prevoz brezplačen, potem pa je 1,20 evra na kilometer. Na Vrhniko se nam na primer ne splača peljati za eno stranko, ker je treba plačati cestnino, da se jih bo nabralo pet, pa najbrž nihče ni pripravljen čakati. Ali pa na primer Logatec. V eno smer je od nas 45 kilometrov. Stranka bi morala plačati 20 kilometrov v vsako smer, to je skupaj 48 evrov, kar je pri tisoč litrih skoraj deset odstotkov cene, pa Logatec ni tako zelo daleč," je ponazoril. "V ceni ne bo toliko razlike, da si lahko vozili po celi Sloveniji in zraven še služili," meni Hubad in opozarja, da bo sprostitev cen morda še najbolj poznala v bolj odročnih krajih, kjer bo manj ponudnikov. Velik strošek za dobavitelja je namreč prevoz.
Škarje in platno bodo v roki velikih treh: Petrola, OMV in Mola
"Država postavlja zelo stroge pogoje za uvoznike, tako da so edini uvozniki kurilnega olja Petrol, OMV in Mol. Dva tedna je eno tisočinko evra cenejši eden, naslednja dva pa nekdo drugi, kot da gre za nekakšen tihi dogovor," pravi Vidic.
Lahko bi naročili tanker, ampak ...
Hubad pa meni, da administrativne ovire niso največji problem. "Mi uvažamo biodizel. Največji problem niso administrativne ovire, da dobiš dobre pogoje, moraš zagotoviti količino. Če greš kupit v Avstrijo, je vprašanje, kako velika stranka si za dobavitelja. Bili so tudi poskusi, da bi vsi manjši ponudniki skupaj naročili tanker kurilnega olja, ampak težava je nihanje cene. Če ga kupiš v pravem trenutku, lahko veliko zaslužiš, če pa cena od nakupa do dobave pade, ustvariš veliko izgubo. Poleg tega je vprašanje zanesljivosti in kakovosti dobave. Moraš se na nekoga vezati, če me nekdo danes pokliče, želi kurilno olje jutri," ugotavlja Hubad, ki na tem področju dela že 25 let.
V Petrolu pravijo, da so na novo obliko oblikovanja cen naftnih derivatov pripravljeni, saj imajo dovolj izkušenj s trgov, kjer prodaja ni državno regulirana (Hrvaška, BiH, Srbija, pa tudi nekateri veleprodajni trgi v EU - Avstrija, Madžarska, Italija, Češka,…). Cene pa se bodo oblikovale po tržnih zakonitostih.
Nadomestki kurilnega olja so na trgu
Prodaja kurilnega olja se že nekaj let vztrajno znižuje na račun prodaje drugih energentov, predvsem iz skupine obnovljivih virov energije (peleti, drva, biomasa, daljinsko ogrevanje, tudi elektrika, plin ... pri katerih ni prav nobene omejitve pri oblikovanju cen, so še poudarili v Petrolu.
"Prodajo v celoti organiziramo preko naših pooblaščenih distributerjev, ki pogoje prodaje določajo sami. Prosimo vas za razumevanje, saj ostalih vprašanj zaradi korporativne politike Skupine OMV ne moremo komentirati," pa pravijo v OMV. Sprostitev cen pa vidijo kot normalizacijo na trgu. "Pri ostalih energentih, denimo električni energiji in zemeljskemu plinu, se je država odrekla uravnavanju cen, z odprtjem trga pa so se vzpostavile normalne tržne razmere, zato podobno pričakujemo tudi pri naftnih derivatih," pravijo v OMV.
Preberite še:
-
Cene dizla in 95-oktanskega goriva še regulirane, druge nič več
-
Podražitev med naročilom in dostavo: katera cena velja?
-
Tvegana poteza, ki jo lahko na koncu plačamo potrošnikih
janez.zalaznik@zurnal24.si
Cena kurilnega olja tudi vpliva na ceno drv. Bodi prepričan, da se bodo povečanjem cene kurilca tudi cene drv dvignila. …
Ko bi vsaj večina tako razmišljala kot ti Volfek, bi bili bolj neodvisni in pospravili gozdove in dali sami sebi …
.nenene ga kupit zdej. pol polet...ko bo -1