Na zadnji dan junija se izteče trenutna uredba postavljanja cen goriv in gospodarsko ministrstvo, ki ga vodi Zdravko Počivalšek, ne skriva več, da želijo trgovcem naftnih derivatov takrat prepustiti škarje in platno pri krojenju cen. Ne zgolj na avtocestnem križu, ampak povsod po državi.
Trenutna ureditev, na podlagi katere se sprejemajo uredba o oblikovanju cen naftnih derivatov, je po pojasnilih ministrstva le izredne narave in naj bi kot taka trajala največ 6 do 12 mesecev, a traja že več kot 15 let. "MGRT meni, da je to nesistemska rešitev in je zato skrajni čas, da jo presežemo," so nam pojasnili na ministrstvu, kjer kljub trenutni prevladi enega oziroma dveh trgovcev - Petrol in OMV obvladujeta 82 odstotkov bencinskih črpalk v Sloveniji - menijo, da bo manj omejitev na trgu prineslo večjo konkurenčnost na trgu in do večje cenovne konkurence.
Ko AVK svari pred možnimi tihimi dogovori, ministrstvo ne sliši
Odločitve o popolni liberalizaciji, ki jo gospodarski minister zagovarja že od samega začetka, ni omajala niti zadnja raziskava Javne agencije Republike Slovenije za varstvo konkurence (AVK). V njej agencija izraža pomisleke, da bi zaradi trenutnega stanja na trgu in težavnega vstopa na trg za nove ponudnike lahko prišlo do učinka "raket in perja". Trgovci v primeru podražitve surovin hitro podražijo maloprodajne cene, med tem ko se v primeru nižanja cen surovin maloprodajne cene za potrošnike ne znižajo v celoti.
Agencija ob tem izpostavlja tudi možnost tveganja, da bi prihajalo do omejevalnih sporazumov oziroma tihih dogovorov.
Stroški aplikacije so za ministrstvo previsoki ...
Preglednost ponudbe in s tem najugodnejši izbor za potrošnika, pa bi po mnenju agencije za varstvo konkurence, lahko država omogočila s pomočjo transparentnega informiranja o cenah, na primer zaslonov, primerjalnih spletnih strani in spletnih aplikacij.
Tega gospodarsko ministrstvo kljub začetnim obljubam Počivalška in kljub temu, da so trgovci na avtocestnem križu po delni liberalizaciji v večini umaknili table, ki so potrošnike obveščale o cenah goriv, doslej še ni naredilo.
Z ukrepi bodo čakali do popolne liberalizacije. "Razvoj take aplikacije je povezan v visokimi finančnimi vložki, zato si ministrstvo ne more privoščiti, da bi pričelo z razvijanjem aplikacije še pred sprejetjem odločitve za popolno liberalizacijo, saj bi ministrstvu v nasprotnem primeru lahko očitali neodgovorno in negospodarno ravnanje s proračunskimi sredstvi," so nam pojasnili na ministrstvu.
Kako bo liberalizacija vplivala na proračun države?
Čeprav je finančno ministrstvo ob sprostitvi cen goriv le na avtocestnem križu javno močno protestiralo, saj naj bi se zaradi povišanih marž in posledično manjše prodaje, javnofinančni prihodki znižali, tokrat ni tako.
Na naša vprašanja tako na finančnem ministrstvu niso odgovorili, ampak so nas napotili na gospodarsko ministrstvo, ki pa ocenjuje, da "cilj države ni maksimizirati njene koristi, ampak vzpostaviti normalno delujoč trg, na katerem se bodo lahko vzpostavili tržni mehanizmi in konkurenca med distributerji naftnih derivatov".
Gospodarsko ministrstvo sicer meni, da popolna sprostitev cen ne bi imela znatnega vpliva na javnofinančne prihodke. "V kolikor bi želeli, da bi povišanje cene vplivalo na zmanjšanje povpraševanja, bi se torej končna cena morala zvišati nekje med 3 in 5 odstotki, kar bi pomenilo, da bi naftni distributerji morali povišati svoje marže za okoli 50 odstotkov, kar menimo, da ni realno mogoče pričakovati," pojasnjujejo in svoje domneve domneve dopolnjujejo še z dodzdajšnjimi sprostitvami, ko ni prišlo do bistvenih odklonov.
Po defultu desnica dela za kapital, levica pa za delavstvo. Torej za vprašati se je, če je levica res levica …
no ja, 6-8 centov na liter goriva (- stroški) ni glih nek hud profit..<br />Dejansko je 2/3 cene itak davek …
Mi smo banana država. V tujini je pogoj liberalizacije ta, da je cena javno objavljena, da se lahko že prej …