Pobočna različica. Za odsek Pluska–Ponikve so leta 1995 tri ministrstva dala soglasje za pobočno različico, sedem let pozneje pa so v Družbi za avtoceste v RS začeli podpirati dolinsko. Po nekaj letih burnih razprav so dali prednost prvotni izbiri. Gradnja obeh odsekov, imenovanih tudi Bukovje in Sveta Ana, se je sicer začela leta 2007, dela pa naj bi bila v celoti končana do konca tega leta. Za gradnjo 14,8 kilometra dolgega dela, ki vključuje po tri viadukte in priključke ter predor, so potrebovali okoli 450 zemljišč in 190 milijonov evrov.
Za promet bodo 30. junija odprli odseka Pluska–Ponikve in Ponikve–Hrastje ter priključek Trebnje vzhod – toda del s tem še ne bo konec. Treba bo namreč zgraditi še priključka Trebnje zahod in Mirna Peč, navezavo na Mirnsko dolino in krožišče, prek katerega se bodo vozila s priključka Trebnje vzhod navezovala na zdajšnjo regionalno cesto.
Trebanjce jezijo tudi uničene lokalne ceste, slabo odvodnjavanje na trasi in neustrezne protihrupne ograje, poleg tega pa jih skrbi, da bo hitra cesta z zdajšnjimi voznimi lastnostmi postala cesta smrti, če pristojni ne bodo poskrbeli, da se promet na njej umiri.
Gradbišče stoji
V Mirni Peči imajo težave pri gradnji priključne ceste in pokritega vkopa, ki ju gradi Vegrad Velenje. “Cesta je zaprta. Ljudje se morajo voziti sedem kilometrov dlje zaradi gradbišča, ki stoji, ker Vegrad blokira dela. Priključna cesta bo zato verjetno zamujala,” je pojasnil tamkajšnji župan Zvonko Lah. “Bojimo pa se, da lokalne ceste ne bodo popravljene tako, kot bi morale biti, čeprav imamo podpisano pogodbo in imajo izvajalci za ta namen denar,” je pristavil.
“Državni lokacijski načrt izrecno določa, da se razmere za prebivalce ne smejo poslabšati,” je izpostavil trebanjski župan Alojzij Kastelic in dodal: “Nekateri so ob gradnji dosegli milijonske odškodnine, na drugi strani pa je bila družina Šuštar za več mesecev izseljena iz svoje hiše nad predorom.”
Kot je dejal Marjan Šuštar, so miniranja in preostala dela v predoru njihovo hišo močno poškodovala. Od pristojnih zato pričakuje, da bodo škodo popravili ali jim dali odškodnino – po cenitvi, ki jo je dal narediti sam, ta znaša najmanj 15 tisoč evrov. Njegove zahteve za zdaj niso padle na plodna tla.
Smrtna statistika
Po podatkih novomeške policijske uprave je nedograjeni del avtoceste od leta 2004 do zdaj vzel 39 življenj. Najhujša nesreča se je zgodila aprila 2005, ko je na Poljanskem klancu v gorečih vozilih življenje izgubilo osem ljudi. Dve izmed lanskih štirih nesreč sta se zgodili pri Hrastju, na prehodu nedograjenega dela na avtocesto; v eni od obeh nesreč so umrli kar štirje ljudje. Zadnja nesreča s smrtnim izidom se je zgodila januarja pri Trebnjem.