Ker je na invalidskem vozičku, je na avtobus morala čakati uro in pol

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
V Sloveniji so registrirana le tri visokopodna vozila z omogočenim dostopom za osebe z invalidskimi vozički ter okoli 5 % vozil, ki niso v mestnem prometu.
Oglej si celoten članek

Čeprav je infrastruktura v zadnjih letih postala invalidom prijaznejša, se na žalost invalidi še vedno (pre)pogosto soočajo z ovirami in nerazumevanjem s strani okolice.

Foto: Ana Rogel zapis Ane Rogel O tem priča nedavna zgodba mlade umetnice Ane Rogel, ob rojstvu diagnosticirane z gensko boleznijo bulozna epidermoliza, ki jo je prikovala na invalidski voziček. V začetku julija je s svojimi sledilci delila neprijetno izkušnjo, ki se ji je pripetila pri obisku slovenske Obale. Ker mestni avtobusi družbe Arriva niso imeli klančine, je morala na postaji čakati uro in pol. V tem času so na postajo pripeljali trije avtobusi, na katere pa zaradi prej omenjenega razloga ni mogla vstopiti.

V zapisu je izpostavila premislek, zakaj na spletni strani družbe Arriva oziroma na voznih redih nikjer ni posebej zapisano, kateri avtobusi imajo klančino. Na ta način bi si lahko invalidni posamezniki dejavnosti vnaprej organizirali in ne bi prihajalo do nepotrebnega čakanja. 

Svojo izkušnjo je delila tudi z družbo, ki z avtobusi upravlja. Odgovor družbe Arriva se je glasil:

Spoštovani,

hvala za posredovano sporočilo. Veseli nas, da ste uporabnica naših storitev in želimo si, da bi naše storitve koristili tudi v prihodnje. Vsekakor vam pri tem želimo pomagati. 

Kot ste napisali tudi sami, avtobusi medkrajevnega prometa, ki vozijo na relaciji Piran-Koper, žal niso vsi opremljeni z rampami. Zato predlagamo, da vsaj dva delovna dni pred potovanjem pokličete našega prometnika, ki vam bo lahko povedal, kdaj so na voljo nizkopodni avtobusi z vgrajeno rampo in skupaj z vami poskušal najti rešitev. Na ta način lahko prometnik pomaga in poskuša razporediti vozilo na odhod, s katerim bi potnica želela potovati.

Želimo vam varno in prijetno vožnjo.

Družba Arriva

V Sloveniji registrirana le tri visokopodna vozila z dostopom za invalidni voziček

Na družbo Arriva smo se z vprašanjem, koliko njihovih vozil ima vgrajeno klančino, obrnili tudi mi. Odgovorili so nam, da vozila mestnega prometa kupujejo v skladu z zahtevami naročnikov, ki narekujejo, da so ta nizkopodna in imajo nagibno tehniko, ter so opremljena s klančinami za vstop na invalidskih vozičkih. Po njihovih besedah so tako v medkrajevnem prometu le nekatera vozila nizkopodna in opremljena s klančinami.

Izpoved voznika "Ponoči so na avtobus vstopili trije mladoletniki, sledilo je ..."

Za pojasnilo navedejo stališče resornega ministrstva, ki je naročnik Gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem linijskem cestnem prometu. Njihove zahteve so razvidne iz spodnjih vprašanj in odgovorov ministrstva v postopku podelitve koncesij.

Foto: Saša Despot avtobus V tem postopku so naročniku zastavili naslednja vprašanja: "V vzorcu pogodbe koncesijske pogodbe je v točki 4.2.4 v prvem odstavku navedeno: Izvajalec mora zagotavljati vozila, ki so prilagojena gibalno in senzorno oviranim osebam v skladu s standardi in normativi, ki urejajo to področje, in izpolnjujejo ustrezne standarde za čista vozila. Ob tem določilu imamo naslednja vprašanja; ali to pomeni, da morajo vsa vozila izvajalca izpolnjevati pogoje, ki jih določa Zakon o izenačevanju možnosti invalidov v 16. členu, kar tehnično pomeni, da morajo imeti vsa vozila rampo za vstop oseb, ki uporabljajo invalidski voziček oz. ustrezno dvigalo v primeru visokopodnega vozila že ob oddaji ponudbe?"

Ob tem so dodali, da so trenutno v Sloveniji registrirana le tri visokopodna vozila z omogočenim dostopom za osebe z invalidskimi vozički ter okoli 5 % vozil, ki niso v mestnem prometu.

Video Kultura vožnje: Kakšno mnenje imamo o sebi Slovenci?

Novost: uvedba prevozov na klic

Odgovor naročnika z dne, 26. januar 2023, se je glasil: "Naročnik ureja gibalno in senzorno oviranim invalidom namesto prilagojenega medkrajevnega linijskega prevoza drug ustrezen način prevoza izven tega javnega naročila."

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) smo povprašali, kaj točno imajo v načrtu. Odgovorili so nam, da skupaj s projektnim partnerjem GIS izvajajo projekt "Prostorska podatkovna podpora upravljanju javnega potniškega prometa – Invalidi v javnem potniškem prometu". Ta jim bo pomagal pri pripravi posnetka stanja potovalnih navad invalidov, transportna sredstva, s katerimi razpolagajo invalidske organizacije, dostopnost postaj in postajališč, ki so bila s prometnega vidika določene kot možnost prestopnih točk. Pridobljeni podatki jim bodo služili v podporo uvedbe prevoza na klic za gibalno in senzorno ovirane ter za njihove spremljevalce, ki imajo EU kartico ugodnosti za invalide.

Foto: Profimedia avto, invalid, upokojenec "V letu 2024 se pričakuje pilotiranje dveh občin na podlagi pridobljenih podatkov, kjer bodo invalidske organizacije izvajale prevoz na klic za gibalno in senzorno ovirane. Kasneje se pričakuje tudi širjenje mreže," še napovejo. Ministrstvo je prav tako ustanovilo Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa, ki bo ob prenosu del in nalog sledilo zastavljenim ciljem ministrstva.

Podatka o tem, koliko prevoznih sredstev javnega potniškega prometa ima klančino, na ministrstvu sicer ne posedujejo. Kot pa so nam pojasnili, je v Sloveniji pristojnost prilagajanja javnega potniškega prometa za osebe z različnimi oviranostmi (invalidi) razdeljena na dva nivoja. Prvi nivo ureja država, kjer ministrstvo skupaj s koncesionarji izvaja gospodarsko javno službo prevoza potnikov v notranjem linijskem in cestnem prometu za medkrajevni linijski prevoz potnikov. Čeprav je ta tudi zakonsko urejen, na ministrstvu priznavajo, da v praksi prihaja do precejšnjih težav. Drug nivo pa se navezuje na izvajanje mestnega avtobusnega prevoza, za katerega so praviloma zadolžene občine.

navdihujoče Rekli so ji, da ne bo govorila in hodila, danes ima službo in nastopa na koncertih

O dogodku, ki se je nedavno pripetil na mestnem avtobusu družbe Arriva, je bilo ministrstvo že seznanjeno in ga obžaluje. Dodajo, da so tovrstni dogodki sicer redki. Po njihovih izkušnjah se gibalno ovirani posamezniki namreč redno poslužujejo predhodnih najav uporabe avtobusnega medkrajevnega linijskega prometa pri njihovih koncesionarjih.

Kako prijazen je slovenski javni potniški promet do invalidov?

Na ministrstvu s podatki družbe Arriva o tem, da so v Sloveniji registrirana le tri visokopodna vozila z omogočenim dostopom za osebe z invalidskimi vozički ter okoli 5 % vozil, ki niso v mestnem prometu, niso seznanjeni. Zavedajo pa se, da je trenutno največja težava pri zagotavljanju dostopnosti v medkrajevnem avtobusnem javnem potniškem prometu (JPP) za gibalno ovirane invalide. Prav s tem razlogom so zagnali projekt "Prostorska podatkovna podpora upravljanju javnega potniškega prometa – Invalidi v javnem potniškem prometu" in se lotili iskanja rešitev za vključevanje gibalno oviranih oseb v JPP, nam povedo.

Foto: Profimedia invalidski voziček Nekoliko bolje naj bi bili zanje prilagojeni potniški vlaki. Od leta 2021 oz. 2022 je namreč v uporabi 52 novih garnitur potniških vlakov, ki so nizkopodni in prilagojeni vožnjam osebam z omejeno gibalno sposobnostjo. Poleg izvlečne stopnice, ki omogoča neposreden vstop omenjenih oseb na vlak (brez pomoči mobilnega dvigala), so vsa vozila opremljena tudi z mobilno nakladalno rampo, ki služi za nemoten vstop, tudi na regionalnih progah, kjer višina perona ter vrata niso v istem nivoju. Prav tako imajo novi vlaki poseben prostor za invalidske vozičke ter temu prilagojene toaletne prostore.

"Tudi v mestnem prometu, kjer so v uporabi nizkopodni avtobusi, so ti večinoma opremljeni z izvlečno stopnico," dodajo na MOPE. To potrjuje podatek LPP, ki ima trenutno v voznem parku 217 mestnih avtobusov, od katerih jih zgolj šestnajst starejših nima klančin. To naj bi se spremenilo že s posodobitvami voznega parka v naslednjem letu, ko bodo vsi ljubljanski mestni avtobusi opremljeni s klančino.

Ljubljana Ne boste verjeli, koliko kartic Urban so lani odvzeli zaradi goljufanja

Že nekaj let lahko osebe z oviranostjo, ki potujejo z LPP, uporabljajo tudi storitev Prevoz na klic. Ta deluje tako, da oseba pokliče Prometno nadzorni center, poda zahtevo za prevoz na določen dan in ob določeni uri ter pridobi takojšnjo povratno informacijo o možnosti prevoza ter posledično tudi potrditev prevoza v okviru danih možnosti. To še posebej velja, če potnik za vstop potrebuje klančino.

Foto: Saša Despot lpp

"V torek, 4. 7. 2023, smo izdali novo mobilno aplikacijo Urbana, s katero je osebam z oviranostmi prevoz z avtobusi še olajšan. Nova aplikacija namreč vključuje možnost, da oseba, ki potrebuje pomoč, preko aplikacije obvesti voznika, da bo vstopila na določen avtobus. Voznik dobi obvestilo in je pripravljen na vstop osebe z oviranostmi vnaprej in na ta način ob prihodu na postajališče osebi nudi vso potrebno pomoč. Aplikacija tudi omogoča, da lahko oseba preko telefona pritisne gumb 'stop', ki opozori voznika, da bo potnik izstopil na naslednjem postajališču," novost in primer dobre prakse sporočijo pri LPP.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 8

  • 18:45 18. Julij 2023.

    To se zgodi samo v Sloveniji. Da ob vstopu na vlak sploh ne govorimo! Da, nekateri s Falkonom, šoferji, nekatere …

  • www
    13:03 18. Julij 2023.

    Zdaj se pa se skrivajo za neko usrano birokracijo... neoluberalna druzba do daske... hvala osamosvojitelji za ta "napredek"

  • 09:54 18. Julij 2023.

    Čakala zadnjič na avtobus z osebno na invalidskem vozičku. Šoferju je bila taka muka vstati iz za volana in pripravit …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.