Spletni kupci postajajo vse bolj osveščeni in zahtevni, sta na webinarju o spletnem nakupovanju v letu 2023 pojasnila David Čreslovnik s podjetja Ceneje.si in Matjaž Robinšak z Valicona.
Spletna trgovina že nekaj časa ni več majhna panoga v razvoju, je poudaril Robinšak. A potrošniki so v luči aktualnih razmer postali bolj racionalni pri nakupih, kar se pozna tudi na področju spletne trgovine.
"Počasi smo se navadili, da so se cene dvignile," je pojasnil in dodal, da smo tehnično dno morda dosegli zdaj, saj se učinki na prodaji poznajo z zamikom, najhuje pa je najverjetneje že za nami. "Obeti so relativno dobri, ljudje ne pričakujejo, da bo stanje slabše."
Lanski črni petek za trgovce ni bil preveč uspešen, tudi december, ki je tradicionalno mesec pospešenega nakupovanja, ne. "Ljudje so se odločili, da bodo trošili manj. A potrošnja je selektivna – nekaterim stvarem se odpovemo, da si lahko privoščimo druge," je dodal Robinšak.
Opazen je tudi trend vračil, sploh na področju mode – oblačila in obutev ljudje domnevno vračajo zaradi "neustrezne velikosti".
Vse raje nakupujemo preko spleta
Valiconove raziskave medtem kažejo, da je med Slovenci nakupovanje preko spleta v porastu. Lani je preko spleta intenzivno ali zelo intenzivno nakupovalo že več kot polovica anketiranih, medtem ko je delež navdušenih spletnih nakupovalcev leta 2017 znašal približno 37 odstotkov.
Glavna potrošniška skupina na spletu postaja tako imenovana generacija Y (rojeni 1980-1995). Razlog je preprost – njihova kupna moč se povečuje, ne kupujejo pa zgolj elektronike, temveč tudi kupone, živila, pripravljeno hrano (preko aplikacij Wolt, Glovo).
Velika prednost spletne trgovine je tudi, da omogoča čim več različnih načinov plačila in ima preprost postopek vračila.
Prej smo največ kupovali elektroniko, zdaj oblačila in obutev
Moda si je lani zagotovila prvo mesto na lestvici spletnih nakupov po kategorijah izdelkov. Struktura nakupov po spletnih kategorijah se je namreč v letu 2021 spremenila – pred modo je na prvem mestu prevladovala elektronika.
Trenutno pa moda predstavlja 29 odstotkov vseh nakupov, sledijo elektronika (23 %), dom in vrt (17 %) ter lepota in zdravje (11 %).
Najbolj priljubljeni trgovini med Slovenci sta About You in Mimovrste.
Nekaj tujih trgovin se je uspešno lokaliziralo
Delež čezmejnih naročil je med Slovenci relativno nizek, je povedal Robinšak. "Večkrat pa pogledamo čez mejo, če je tam bolj ugodno, če je ponudba večja, ali če lahko tam dobimo, česar doma ne moremo," je pojasnil.
Priljubljene so trgovine Best Secret, Amazon, Aliexpress in eBay.
Opozoril pa je, da nekatere trgovine, kot sta na primer About You ali Notino, uvrščajo med domače, ker so lokalizirane in nudijo storitve, prilagojene slovenskemu kupcu.
V tujini kupujemo predvsem elektroniko, pisarniške in šolske pripomočke ter knjige, medtem ko doma prevladujejo storitve, povezane z lepoto in zdravjem, hrana ter pijača. Tuje trgovine trenutno predstavljajo okrog 17 odstotkov spletnih nakupov.
Slovenci smo vedno bolj zvesti kupci v domačih trgovinah, kar manjšim igralcem onemogoča prodor na trg, za nišne ideje pa je Slovenija nekoliko premajhna. Na splošno pa Robinšak ugotavlja, da smo Slovenci zelo zadovoljni s spletnimi nakupi, ne glede na poštnino in čakanje na izdelek.
Manj impulzivnih nakupov, lovimo ugodne cene
Čreslovnik iz Ceneje.si podobno opaža zastoj na evropskem trgu in zmanjševanje povpraševanja. Poleg tega na trg vstopajo veliki igralci, kot je Amazon, pa tudi denimo Temu, od katerih Čreslovnik ne ve, kaj točno pričakovati, ker so cene njihovih izdelkov že sumljivo nizke.
"Sicer pa je v Sloveniji slika podobna kot drugje v Evropi, potrošniki so bolj racionalni in lovijo dobre cene, ni veliko impulzivnih nakupov. Črni petek in praznični december pa sta razočarala trgovce," je pojasnil.
Če smo v prejšnjih letih potrošniki v Sloveniji iskali predvsem elektroniko, denimo novi iPhone, PlayStation 5 in slušalke AirPods, jih je v lanskem letu presenetila tretji najbolj pogosto iskan izdelek – samokolnica. A prav mogoče je, da gre za odziv na katastrofalne poplave, ki so Slovenijo prizadele avgusta lansko leto.
Ključna je pozitivna uporabniška izkušnja
Čreslovnik medtem dodaja, da ljudi v nakup prepričajo tudi popusti, zastonj dostava, darilo ob nakupu ter personalizirana ponudba.
Pogost razlog za zapuščanje košarice so nepričakovano visoki stroški dostave ali potreba po ustvarjanju uporabniškega računa ter dolg in kompleksen proces nakupa. "Z zmanjšanjem števila korakov iz osem na štiri se zapustitev košarice zniža za 20 odstotkov," pojasnjuje.
moja izkusnja je, da od alibabe nikoli nisem dobil, to kar sem hotel. nekatere reci se splaca kupit mimo slovenskih …
Izkušnje spletnih nakupov so tako, da če je v ozadju konglomerat, ki ''da nekaj nase'' kot recimo Aliexpress, Alibaba, ...., …
vse kar probate in vrnete gre v smeti. predvsem obleke