"Jasno in preprosto razumljivo komuniciranje posebnosti in edinstvenosti države je danes eden temeljnih pogojev za uspešnost na turističnem trgu," so nam pojasnili na Slovenski turistični organizaciji (STO). V podporo temu Slovenija vzpostavlja tržno logične "turistične izkustveno-produktne clustre oziroma makro destinacije", ki so po njihovih navedbah osnovane na geografsko zaokroženih enotah, ki si delijo enako ali podobno ponudbo oziroma produkte in so prepoznavne na globalni ravni.
Makro destinacije postanejo osnova za krepitev destinacijske identitete in doseganje sinergij na področju razvoja produktov in promocije, hkrati pa na krovni ravni pripomorejo k bolj jasni in osredotočeni trženjski komunikaciji in pozicioniranju Slovenije na tujih trgih. STO
Hribi in gore v Alpski Sloveniji
Ena izmed štirih makroregij je Alpska Slovenija, ki jo na STO opisujejo kot "svet prijazno dostopnih hribov in gora".
Ta makroregija vključuje Julijske Alpe, Kamniško-Savinjske Alpe in Pohorje, kjer vodijo pohodniške ali kolesarske poti tudi do najvišjih vrhov, rek, jezer in slapov. "Za ljubitelje zimskih športov so tu smučarska središča. Na eni strani naravne zaklade najvišjih vrhov, zelenih dolin in najlepših slovenskih jezer varuje pravljični Zlatorog, na drugi strani pa se kopasti hribi stikajo z mestom najstarejše trte na svetu," opisujejo.
Kot top pet doživetij Alpske Slovenije naštejejo živahen utrip alpskega bisera Bleda, umirjene trenutke v pristnem stiku z naravo v Triglavskem narodnem parku, naval osvežujočih doživetij na reki Soči, veličasten razgled z visokih alpskih vrhov in nepozaben pogled na zeleno Logarsko dolino.
Urban pridih in skrivnostna narava
Drugo makro destinacijo so poimenovali Ljubljana & Osrednja Slovenija: "Glavno mesto, čigar ime v slovenščini zveni kot ljubljena, živi s tisočerimi obrazi urbane kulture in umetnosti, festivalov in dogodkov. Stika se z barjem, kjer je bilo odkrito najstarejše kolo na svetu."
"Zelene poti po Osrednji Sloveniji vodijo do krajev dediščine človeštva UNESCO in v pragozdove! rejše trte na svetu." - STO
Med top pet doživetij te destinacije na STO uvrščajo sprehode po zeleni prestolnici Ljubljani, spoznavanje pastirskega življenja na Veliki planini, raziskovanje naravnih in kulturnih zakladov s seznama Unescove dediščine človeštva ter šumenje starodavnih gozdov Kočevskega in najtoplejše slovenske reke Kolpe.
Za dobro počutje
Ena izmed makro destinacij, Termalna Panonska Slovenija, je po opisu STO "območje zdravilnih voda in najlepših poti do dobrega počutja".
Med sončnimi griči z vinogradi so nanizana številna slovenska naravna zdravilišča. Avtentično in vselej srčno lokalno kulinariko ponujajo gostoljubne kmetije. Domišljijo razburkajo doživetja gradov in zgodbe ene od nekdaj najmočnejših plemiških rodbin v Evropi. STO
Tudi tu so našteli top pet doživetij: "Izkusite blagodejne učinke naravnih zdravilnih voda in si privoščite termalna doživetja v slovenskih zdraviliščih. Prisluhnite davnim zgodbam gradov in odkrivajte sledove zgodovine od Rimljanov do današnjih dni. Navdušeni boste nad mavrico različnih okusov, od prekmurske gibanice do belokranjske pogače, od vinskega posebneža cvička do lokalnega piva, ki priteče iz fontane piv."
Svetovna presenečenja
Mediteranska & Kraška Slovenija je polna svetovnih presenečenj, od solin do kraških jam. "Mediteranska & Kraška Slovenija združuje čudesa kraškega sveta in okus po tradicionalni morski soli," opisujejo na STO.
Obalna mesta kažejo svojo lepoto v soncu, zeleno istrsko podeželje ponuja izvirno kulinariko z oljčnim oljem in divjimi rastlinami, Brda in Vipavska dolina svetovno znana vina, Kras pa razkriva skrivnosti podzemnih jam, ki so med najbolj obiskanimi v Evropi: "Od tod so doma tudi sloviti beli konji lipicanci."
Tudi tu ne manjka edinstvenih doživetij, med top pet so uvrstili osupljivi kraški svet, z vinogradi posejano pokrajino, šumenje morskih valov in eleganco belih konj.
Edina takšna država v Evropi
Na STO so nam pojasnili, da model makro destinacij izkorišča pomembno primerjalno prednost Slovenije kot edine države v Evropi, kjer se stikajo Alpe, Mediteran s Krasom in Panonska nižina. Gre namreč za tri globalno prepoznavne in razlikovalne evropske turistične regije, ki v percepciji ciljnih obiskovalcev vzpostavljajo jasne predstave o tipu ponudbe in produktih.
Pogoj za uspešno makrodestinacijsko politiko je po njihovih ugotovitvah vzpostavitev sistema od spodaj navzgor, kjer kritična masa deležnikov in destinacij prepozna pomen in priložnosti skupnega sodelovanja na področju razvoja produktov in promocije.
Model makro destinacij zato ne temelji na administrativnih mejah in organizacijah, temveč je opredeljen tako, da na eni strani omogoča preprosto geografsko in produktno razumevanje s strani tujega turista in na drugi maksimiranje trženjskih učinkov za vse vključene deležnike.
Ob tem poudarjajo, da Slovenija je in ostaja ena destinacija, makro destinacije pa predvsem pripomorejo k jasnejši komunikaciji, hkrati pa sistem postaja platforma za krepitev vertikalnih povezav od krovne do destinacijske ravni ter okrepljeno razvojno delo.
Opredelili tudi vodilne destinacije
"Makro destinacije so bile vzpostavljene v okviru priprave Strategije trajnostne rasti slovenskega turizma 2017-2021, oziroma takrat je bil izveden proces usklajevanje delitve," pravijo na STO.
Kljub temu, da s trženjskega vidika ne postavljajo jasnih mej, so izvedli delitev 212 občin v štiri makro destinacije, ob tem pa je bilo opredeljenih 34 vodilnih destinacij.
V Termalni Panonski Sloveniji so vodilne destinacije Celje, Ptuj, Laško, Velenje – Topolšica, Dobrna, Čatež in Posavje, Podčetrtek, Rogaška Slatina, Dolenjska in Pomurje. V Mediteranski in Kraški Sloveniji pa Koper, Portorož-Piran, Izola, Ankaran, Kras, Brda ter Nova Gorica in Vipavska dolina
To so destinacije, ki so vodilne glede na obseg prenočitev v posamezni makro destinaciji in glede na njihov vpliv na ustvarjanje imidža oziroma prepoznavnosti makro destinacije in s tem Slovenije. "Praviloma je opredeljenih od pet do okvirno deset vodilnih destinacij na makro destinacijo. Vodilne destinacije so hkrati vstopne točke v širšo destinacijo in za predstavitev tudi drugih destinacij," dodajajo na STO.
Opredeljenih 34 vodilnih destinacij, ki jih upravlja 35 zavodov za turizem, je v letu 2017 po njihovih podatkih opravilo kar 99 odstotkov vseh nočitev v Sloveniji. S tem je model izredno reprezentativen: "Tuja praksa kaže, da je priporočljiv delež vodilnih destinacij 80 odstotkov."
Odzivi so po njihovih besedah dobri, partnerji pa vidijo konkretne koristi.
Svoje koledarje usklajujejo s krovnim koledarjem
Od oktobra 2017, ko je bila sprejeta Strategija trajnostne rasti slovenskega turizma, so na STO vzpostavili aktivno komunikacijo z vsemi opredeljenimi vodilnimi destinacijami, s katerimi delajo tako na promocijski kot na razvojni ravni.
Jeseni so med drugim zaključili nadgradnjo spletne strani www.slovenia.info, kjer so implementirali ta sistem štirih makro destinacij, za vsako vodilno destinacijo pa so v sodelovanju z njimi pripravili landing page (o. a.: spletna (pod)stran, ki je posvečena posamezni vodilni destinaciji). V ospredju je predstavitev destinacije skozi doživetja za tri segmentne skupine. "Ta koncept smiselno umeščamo tudi v druga orodja – tam, kjer je pristop 'Where to go' smiseln," dodajajo.
Vodilne destinacije so seznanjene s celoletnim uredniškim koledarjem STO in svoje koledarje že usklajujejo s krovnim, kar po opisu STO prinaša pomembne komunikacijske sinergije. "Temelj dela z njimi so redna kvartalna srečanja, trenutno pa za okrepitev razvojnih aktivnosti pripravljamo koncept Akademije za trženje v turizmu. Ta bo opredelila vsebinske sklope, ki bodo potekali v obliki 2-dnevnega interaktivnega treninga 8-krat letni, ob podpori individualnega coachinga," pojasnjujejo.
Uravnotežen trajnostni razvoj
"Zaradi povečanih pritiskov na naravno in družbeno okolje, ki jih prinaša povečana rast turizma, se tako v svetu, Evropi in Sloveniji vse več destinacij sooča s potrebo po premišljenem in uravnoteženem trajnostnem razvoju ter okrepitvi upravljanja destinacije, tokov in izkušnje," opozarjajo na STO.
Novi izzivi od destinacij po njihovih besedah zahtevajo nova znanja in kompetence ter prioritete. Njihovi cilji skozi sistem makro destinacij so zato:
- Okrepiti kompetence ključnih partnerjev slovenskega turizma na ponudbeni in destinacijski ravni na področju produktov, upravljanja destinacij in trženja.
- Okrepiti povezave in sinergije med trženjem na krovni ravni ter na destinacijski in ponudbeni ravni.
- Okrepiti prenos novosti in trendov na področju turizma, digitalnega marketinga, produktov in upravljanja destinacij v prakso.
- Izboljšati konkurenčnost slovenskega turizma.
- Aktiviranje dodane vrednosti v celoti vrednostni verigi slovenskega turizma.
S februarjem na portalu Žurnal24.si v sodelovanju s forumsko platformo Potovanja.Over.Net začenjamo z vseslovenskim projektom #TukajŽivim, kjer boste prebivalci sami povedali, zakaj je tako lepo živeti v vašem kraju in zakaj ga je vredno obiskati ter raziskati. V obširnem projektu lahko med drugim sledite in sodelujete na forumu Izleti po Sloveniji, na Popotniku Žurnala24 pa iščete nove ideje.
Ameriški novinar je v New York Timesu o Sloveniji zapisal: Obstaja država v Evropi pod Alpami, ki meji na Balkan …