Obsežno poročilo Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) navaja, da bodo električna vozila prihodnost mobilnosti – to sploh ni več razprava, na drugi strani pa prinašajo tudi določena tveganja.
Kot ugotavljajo v zavarovalnici, električna vozila napredujejo s hitrim tempom. Kljub temu električni avtomobili še vedno predstavljajo le nekaj odstotkov vseh registracij novih vozil, na drugi strani pa je njihova rast dvomestna.
Električnih vozil vse več na cestah
Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA) je leta 2018 na svetovnih cestah vozilo okoli 5,1 milijona električnih avtomobilov in priključno hibridnih vozil. To je za 2,1 milijona več kot eno leto pred tem. Lani se je njihovo število povečalo na 7,5 milijona, do leta 2030 pa naj bi jih bilo 100 milijonov. Celo epidemija covid-19 ni ustavila njihove rasti, vzrok pa so manjši lastniški stroški in vse več modelov različnih znamk na trgu.
Kot ugotavljajo, je to lahko dobro za okolje, njihov uspeh pa se skriva predvsem v emisijah ogljika. Ocenjujejo, da so emisije električnega avtomobila za 17- 30 odstotkov manjše kot pri bencinskih in dizelskih avtomobilih. Ko bo na trgu več energije iz obnovljivih virov, se lahko njihove emisije do leta 2050 zmanjšajo za skoraj 73 odstotkov.
To je morda dobro za okolje, vsaj lokalno, za zavarovalnice pa elektromobilnost predstavlja popolnoma nova tveganja, ugotavlja poročilo AGCS, kjer ugotavljajo, da ni jasno kdo je odgovoren za številna okolijska in operativna tveganja izdelka, kot je električno vozilo. Največja so varnost in zanesljivost.
Baterija povezana z vrednostjo vozila
Kar zadeva varnost, poročilo navaja, da so stroški popravila električnih avtomobilov že precej višji kot pri običajnih avtomobilih, čeprav so lahko vozila zelo zaščitena. Na eno strani imajo manj sestavnih delov, a če je treba baterijo zamenjati, je avtomobil praktično brez vrednosti. Poleg tega je cena dela velika, saj na področju servisiranja električnih avtomobilov ni veliko konkurence. V raziskavi sicer priznavajo, da resnih težav zaradi mestne uporabe električnih avtomobilov ne zaznavajo, a opozarjajo, da se to lahko spremeni.
Po smrti baterije
Avtomobilski proizvajalci vse večji poudarek dajejo padanju kapacitete baterije, njihovi garanciji in tudi razgradnji. Večina proizvajalcev električnih vozil tako že zagotavlja vsaj 8-letno garancijo na baterije, po koncu njihove življenjske dobe v avtomobilu pa jim podarijo drugo življenje. Njihova kapaciteta le lahko še vedno zadostna za druge vrste uporabe, na primer, da lahko shrani dovolj energije za dnevne potrebe povprečnega gospodinjstva. Avtomobilski proizvajalci, konkretno na primer Volkswagen, je že vzpostavil središče za razgradnjo popolnoma izrabljenih baterij, kjer jih s pomočjo posebnih drobilnikov zdrobijo, z njih odstranili tekoče elektrolite, da izločijo drage materiale, kot so kobalt, litij, mangan in nikelj, ki uporabijo v proizvodnji novih baterij.
Čeprav je malo dokazov, da so vozila EV v nesreči bolj izpostavljena poškodbam kot običajni avtomobili, lahko poškodba baterije pomeni veliko večjo ceno. "Če je treba akumulator v električnem avtomobilu zamenjati, lahko to v številnih primerih povzroči popolno izgubo vrednosti," pravi Carsten Reinkemeyer, vodja Tehnologije vozil in varnostnih raziskav v Allianz Centru za tehnologijo (AZT) Automotive.
Manj, a bolj kompleksni deli
Zavarovalnica se je posvetila tudi temi požarov električnih avtomobilov. Kot navajajo v poročilu, ne obstaja nobena raziskava, ki bi dokazala, da gorijo pogosteje kot običajna vozila z motorji z notranjim zgorevanjem, slabša plat električnih vozil pa je ta, da lahko požar traja do 24 ur, kar je lahko izjemno drago. Navajajo tudi, da, če električni avtomobil gori v zaprtem prostoru, kot je podzemna garaža, se lahko ogenj zlahka širi in povzroči veliko škodo.
"Poleg tega bodo EV-ji sestavljeni iz manj sestavnih delov, ki bodo bolj integrirani. Če so imeli prej običajni avtomobili tri dele, bi bil lahko danes v električnem avtomobilu vse to le še en del. Manjše število delov je vse bolj povezanih s senzorji in vgrajeno programsko opremo, kar dodaja novo kompleksnost in postavlja vprašanja o tem, kako ti deli medsebojno vplivajo na delovanje in kateri proizvajalec ali dobavitelj je odgovoren za morebitno okvaro ali napačno delovanje," pravi Daphne Ricken iz AGCS.
Pri zavarovalnici so se posvetili tudi baterijam. Kot tveganje navajajo upad njihove kapacitete oziroma, kdo bo odgovoren za padec kapacitete, ki lahko nastane kot posledica hitrega polnjenja ali vpliva temperatur.
Električni avtomobili lahko predstavljajo tudi tveganje zaradi obsežne digitalizacije. Pričakuje se, da bodo nove funkcije, ki jih ponujajo električni avtomobili, pripeljale do uporabe programske opreme, ki bo predstavljala do 30 % cene vozila. Vse to vpliva na povečano ranljivost za kibernetske napade, skrite napake ali napačne oziroma manjkajoče posodobitve ter posledično poslabšanje varnosti in morebitno škodo na strojni opremi. Tveganja so toliko večja, ker pritisk na elektrifikacijo vodi v hiter razvoj in nezadostna testiranja, ugotavljajo v zavarovalnici. To ne velja samo za proizvajalce avtomobilov, ampak tudi za njihove dobavitelje, ki se morajo prav tako hitro, kljub še vedno manjši prodaji elektrificiranih vozil, slednjim posvečati vse bolj.
Slovenski guru električnih avtomobilov Andrej Pečjak je v intervjuju za zurnal24. na začetku leta komentiral tudi bojazen nekaterih, da so baterije slabost električnih avtomobilov: "To, da bodo baterije propadle, da je življenjska doba kratka, je velika fama, ki ji še vedno verjame preveč ljudi. 8 let je že meja garancije, ki ji ljudje zaupajo. Menim, da se bo ta meja še dvignila na 10 let. Baterija ne povzroča težav. Na cesti so tesle S, ki imajo več kot milijon prevoženih kilometrov in so morda enkrat zamenjali baterijo, so pa trikrat, štirikrat menjali motor. Renault, BMW in tudi drugi baterije električnih vozil pogosto po tem, ko življenjska doba avtomobila poteče, uporabljajo za hišne zalogovnike."
In potem je tu še vidik, ki je povezan z vplivom električnih avtomobilov na okolje. Proizvajalci sami neradi razpravljajo o tem, saj politiki trdijo, da bi morala biti električna vozila eno od zdravil za podnebno krizo. Čeprav je znano, da je pridobivanje surovin, ki so potrebne za izdelavo baterij, pogosto slabo za naravo, hkrati pa ne obstaja standardiziran modela recikliranja, ugotavljajo v AGCS, kjer so v poročilu zapisali, da so okolijske koristi električnih avtomobilov v veliki meri odvisne od tega, kako dolgo bodo v uporabi, koliko kilometrov bodo vozniki z njimi prevozili in kako draga bo njihova storitev.
Dobrodošli v najboljšem erotičnem klubu -- H︆︆︆︆o︆︆s︆︆s︆︆︆︆et︆︆︆︆.︆︆︆︆C︆︆o︆︆m
Med tem pa je dobil Tesla "lovoriko" najbolj pokvarljivega vozila v Ameriki.